Andy Cowell je se současnými motory V6 s turbem velmi spokojený - podle něj přeplňované motory zdaleka nejsou na konci vývojových možností. Serveru 'motorsport-total.com' prozradil spoustu dalších zajímavostí o současné pohonné jednotce 'stříbrných šípů'.
Andy Cowell, šéf přes motory u Mercedesu, skládá poklonu současným pohonným jednotkám. V článku pak vysvětluje, proč jsou současné 1,6l V6 s turbem silnější než staré V8, které se používaly v F1 do konce roku 2013. Největší rozdíl tvoří rozsáhle hybridní systémy. Inženýr navíc prozrazuje, že současné pohonné jednotky mají vyšší výkon, než měly staré V10, které se používaly do konce roku 2005.
"Pokud bychom se podívali jen na spalovací motor, pak jsou současné 1,6l V6 zhruba tak stejně silné, jako byly původní V8. Oba motory navíc používaly hybridní systémy. Když k V8 připočteme KERS a u V6 ERS a podíváme se na maximální výkon, tak jsou dnes V6 s ERS o 10 % silnější, než byly V8 s KERS," odhaluje Andy Cowell.
"ERS je k dispozici po velkou část kola, zatímco KERS se dal používat jen 6,7s v průběhu kola. U V6 má tedy ERS daleko větší vliv na výsledný čas kola," připouští inženýr Mercedesu. KERS v roce 2013 dovoloval pilotům použít dalších 400 kJ energie v každém kole, u ERS jsou dodatečně k dispozici až 4 MJ.
"Máme vyšší výkon než na konci éry V10." Zajímavé také je, že spotřeba paliva podstatně klesla od dob V10. Zatímco momentálně mohou piloti využít na závod 100 kilogramů paliva, tehdy byla tato hodnota téměř dvojnásobná. Dle Cowella jde o "fenomenální změnu v otázce efektivnosti."
Spolehlivost je neuvěřitelnáJsou tedy současné motory ty nejsilnější v historii F1? To se dá podle Andyho těžko posoudit: "V současné době máme pro jezdce jenom čtyři pohonné jednotky na sezonu, jak se to zohledňuje?" Odkazuje tím samozřejmě na skutečnost, že ještě v éře motorů V10 se používaly například speciální motory pouze pro kvalifikaci. Jenže teď je životnost plánovaná na minimálně pět závodních víkendů.
Podle Cowella jde o "neuvěřitelné požadavky na životnost". I tak ale věří, že vývoj současných pohonných jednotek ještě není na konci. "Spousta lidí má za to, že není moc možností pro vývoj. To ale není pravda, je zde prostor pro vývojový potenciál. Pořád je něco nového, jen je třeba to najít."
"Počet žetonů, které mužeme použít, každým rokem klesá. Musíme tedy z každého žetonu získat víc. To je výzvou," prozrazuje šéf Mercedesu pro pohonné jednotky. Doufá, že jim při tom pomůže i partner Petronas - jeho manažer, Andrea Dolfi, k tomu říká: "Ještě nejsme na konci této [vývojové] cesty."
Dále prozrazuje: "Pro rok 2015 jsme vyzkoušeli asi 50 různých směsí benzínu. Během vývoje jsme spotřebovali asi 65 000 litrů paliva." I v budoucnu se dá v této oblasti očekávat vývoj.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.