Andy Cowell je se současnými motory V6 s turbem velmi spokojený - podle něj přeplňované motory zdaleka nejsou na konci vývojových možností. Serveru 'motorsport-total.com' prozradil spoustu dalších zajímavostí o současné pohonné jednotce 'stříbrných šípů'.
Andy Cowell, šéf přes motory u Mercedesu, skládá poklonu současným pohonným jednotkám. V článku pak vysvětluje, proč jsou současné 1,6l V6 s turbem silnější než staré V8, které se používaly v F1 do konce roku 2013. Největší rozdíl tvoří rozsáhle hybridní systémy. Inženýr navíc prozrazuje, že současné pohonné jednotky mají vyšší výkon, než měly staré V10, které se používaly do konce roku 2005.
"Pokud bychom se podívali jen na spalovací motor, pak jsou současné 1,6l V6 zhruba tak stejně silné, jako byly původní V8. Oba motory navíc používaly hybridní systémy. Když k V8 připočteme KERS a u V6 ERS a podíváme se na maximální výkon, tak jsou dnes V6 s ERS o 10 % silnější, než byly V8 s KERS," odhaluje Andy Cowell.
"ERS je k dispozici po velkou část kola, zatímco KERS se dal používat jen 6,7s v průběhu kola. U V6 má tedy ERS daleko větší vliv na výsledný čas kola," připouští inženýr Mercedesu. KERS v roce 2013 dovoloval pilotům použít dalších 400 kJ energie v každém kole, u ERS jsou dodatečně k dispozici až 4 MJ.
"Máme vyšší výkon než na konci éry V10." Zajímavé také je, že spotřeba paliva podstatně klesla od dob V10. Zatímco momentálně mohou piloti využít na závod 100 kilogramů paliva, tehdy byla tato hodnota téměř dvojnásobná. Dle Cowella jde o "fenomenální změnu v otázce efektivnosti."
Spolehlivost je neuvěřitelnáJsou tedy současné motory ty nejsilnější v historii F1? To se dá podle Andyho těžko posoudit: "V současné době máme pro jezdce jenom čtyři pohonné jednotky na sezonu, jak se to zohledňuje?" Odkazuje tím samozřejmě na skutečnost, že ještě v éře motorů V10 se používaly například speciální motory pouze pro kvalifikaci. Jenže teď je životnost plánovaná na minimálně pět závodních víkendů.
Podle Cowella jde o "neuvěřitelné požadavky na životnost". I tak ale věří, že vývoj současných pohonných jednotek ještě není na konci. "Spousta lidí má za to, že není moc možností pro vývoj. To ale není pravda, je zde prostor pro vývojový potenciál. Pořád je něco nového, jen je třeba to najít."
"Počet žetonů, které mužeme použít, každým rokem klesá. Musíme tedy z každého žetonu získat víc. To je výzvou," prozrazuje šéf Mercedesu pro pohonné jednotky. Doufá, že jim při tom pomůže i partner Petronas - jeho manažer, Andrea Dolfi, k tomu říká: "Ještě nejsme na konci této [vývojové] cesty."
Dále prozrazuje: "Pro rok 2015 jsme vyzkoušeli asi 50 různých směsí benzínu. Během vývoje jsme spotřebovali asi 65 000 litrů paliva." I v budoucnu se dá v této oblasti očekávat vývoj.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.