Andy Cowell je se současnými motory V6 s turbem velmi spokojený - podle něj přeplňované motory zdaleka nejsou na konci vývojových možností. Serveru 'motorsport-total.com' prozradil spoustu dalších zajímavostí o současné pohonné jednotce 'stříbrných šípů'.
Andy Cowell, šéf přes motory u Mercedesu, skládá poklonu současným pohonným jednotkám. V článku pak vysvětluje, proč jsou současné 1,6l V6 s turbem silnější než staré V8, které se používaly v F1 do konce roku 2013. Největší rozdíl tvoří rozsáhle hybridní systémy. Inženýr navíc prozrazuje, že současné pohonné jednotky mají vyšší výkon, než měly staré V10, které se používaly do konce roku 2005.
"Pokud bychom se podívali jen na spalovací motor, pak jsou současné 1,6l V6 zhruba tak stejně silné, jako byly původní V8. Oba motory navíc používaly hybridní systémy. Když k V8 připočteme KERS a u V6 ERS a podíváme se na maximální výkon, tak jsou dnes V6 s ERS o 10 % silnější, než byly V8 s KERS," odhaluje Andy Cowell.
"ERS je k dispozici po velkou část kola, zatímco KERS se dal používat jen 6,7s v průběhu kola. U V6 má tedy ERS daleko větší vliv na výsledný čas kola," připouští inženýr Mercedesu. KERS v roce 2013 dovoloval pilotům použít dalších 400 kJ energie v každém kole, u ERS jsou dodatečně k dispozici až 4 MJ.
"Máme vyšší výkon než na konci éry V10." Zajímavé také je, že spotřeba paliva podstatně klesla od dob V10. Zatímco momentálně mohou piloti využít na závod 100 kilogramů paliva, tehdy byla tato hodnota téměř dvojnásobná. Dle Cowella jde o "fenomenální změnu v otázce efektivnosti."
Spolehlivost je neuvěřitelnáJsou tedy současné motory ty nejsilnější v historii F1? To se dá podle Andyho těžko posoudit: "V současné době máme pro jezdce jenom čtyři pohonné jednotky na sezonu, jak se to zohledňuje?" Odkazuje tím samozřejmě na skutečnost, že ještě v éře motorů V10 se používaly například speciální motory pouze pro kvalifikaci. Jenže teď je životnost plánovaná na minimálně pět závodních víkendů.
Podle Cowella jde o "neuvěřitelné požadavky na životnost". I tak ale věří, že vývoj současných pohonných jednotek ještě není na konci. "Spousta lidí má za to, že není moc možností pro vývoj. To ale není pravda, je zde prostor pro vývojový potenciál. Pořád je něco nového, jen je třeba to najít."
"Počet žetonů, které mužeme použít, každým rokem klesá. Musíme tedy z každého žetonu získat víc. To je výzvou," prozrazuje šéf Mercedesu pro pohonné jednotky. Doufá, že jim při tom pomůže i partner Petronas - jeho manažer, Andrea Dolfi, k tomu říká: "Ještě nejsme na konci této [vývojové] cesty."
Dále prozrazuje: "Pro rok 2015 jsme vyzkoušeli asi 50 různých směsí benzínu. Během vývoje jsme spotřebovali asi 65 000 litrů paliva." I v budoucnu se dá v této oblasti očekávat vývoj.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.
Lewis Hamilton sice na Charlese Leclerca v celkovém pořadí ztrácí 66 bodů, přesto je to právě britský jezdec, jehož hlas by měl mít ve Ferrari při formování budoucí strategie zásadní váhu, hlásá insider.