Andy Cowell je se současnými motory V6 s turbem velmi spokojený - podle něj přeplňované motory zdaleka nejsou na konci vývojových možností. Serveru 'motorsport-total.com' prozradil spoustu dalších zajímavostí o současné pohonné jednotce 'stříbrných šípů'.
Andy Cowell, šéf přes motory u Mercedesu, skládá poklonu současným pohonným jednotkám. V článku pak vysvětluje, proč jsou současné 1,6l V6 s turbem silnější než staré V8, které se používaly v F1 do konce roku 2013. Největší rozdíl tvoří rozsáhle hybridní systémy. Inženýr navíc prozrazuje, že současné pohonné jednotky mají vyšší výkon, než měly staré V10, které se používaly do konce roku 2005.
"Pokud bychom se podívali jen na spalovací motor, pak jsou současné 1,6l V6 zhruba tak stejně silné, jako byly původní V8. Oba motory navíc používaly hybridní systémy. Když k V8 připočteme KERS a u V6 ERS a podíváme se na maximální výkon, tak jsou dnes V6 s ERS o 10 % silnější, než byly V8 s KERS," odhaluje Andy Cowell.
"ERS je k dispozici po velkou část kola, zatímco KERS se dal používat jen 6,7s v průběhu kola. U V6 má tedy ERS daleko větší vliv na výsledný čas kola," připouští inženýr Mercedesu. KERS v roce 2013 dovoloval pilotům použít dalších 400 kJ energie v každém kole, u ERS jsou dodatečně k dispozici až 4 MJ.
"Máme vyšší výkon než na konci éry V10." Zajímavé také je, že spotřeba paliva podstatně klesla od dob V10. Zatímco momentálně mohou piloti využít na závod 100 kilogramů paliva, tehdy byla tato hodnota téměř dvojnásobná. Dle Cowella jde o "fenomenální změnu v otázce efektivnosti."
Spolehlivost je neuvěřitelnáJsou tedy současné motory ty nejsilnější v historii F1? To se dá podle Andyho těžko posoudit: "V současné době máme pro jezdce jenom čtyři pohonné jednotky na sezonu, jak se to zohledňuje?" Odkazuje tím samozřejmě na skutečnost, že ještě v éře motorů V10 se používaly například speciální motory pouze pro kvalifikaci. Jenže teď je životnost plánovaná na minimálně pět závodních víkendů.
Podle Cowella jde o "neuvěřitelné požadavky na životnost". I tak ale věří, že vývoj současných pohonných jednotek ještě není na konci. "Spousta lidí má za to, že není moc možností pro vývoj. To ale není pravda, je zde prostor pro vývojový potenciál. Pořád je něco nového, jen je třeba to najít."
"Počet žetonů, které mužeme použít, každým rokem klesá. Musíme tedy z každého žetonu získat víc. To je výzvou," prozrazuje šéf Mercedesu pro pohonné jednotky. Doufá, že jim při tom pomůže i partner Petronas - jeho manažer, Andrea Dolfi, k tomu říká: "Ještě nejsme na konci této [vývojové] cesty."
Dále prozrazuje: "Pro rok 2015 jsme vyzkoušeli asi 50 různých směsí benzínu. Během vývoje jsme spotřebovali asi 65 000 litrů paliva." I v budoucnu se dá v této oblasti očekávat vývoj.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.