Vrátí nový prezident Argentině její Grand Prix?

Mercedes může navázat v Argentině na úspěch Fangia z roku 1955
Mercedes může navázat v Argentině na úspěch Fangia z roku 1955, foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 24. listopadu 2015 09:15
Sdílej:

Argentinci zažili tři přílivové vlny Formule 1. Té první dominoval "Maestro" Fangio a její sedmiletá éra byla zakončena v roce 1960. Podruhé se éra závodů na Municipal Buenos Aires propojila s působením Carlose Reutemanna a tato existence argentinské GP byla nejdelší.

V letech 1972 až 1981 chodili diváci na okruh sledovat svou velkou naději, ovšem Reutemann, pozdější guvernér provincie Santa Fé, tu k jejich lítosti nikdy nevyhrál. Zato tu diváci viděli i poněkud bizarní vojenské manévry, to když v rámci chystaného šampionátu ve fotbale vyhlásila vláda autodrom za vojenské území a piloti F1 tu kroužili vedle bojové techniky a před hlavněmi vojáků. A jen pro pořádek dodejme, že díky Ecclestoneově drsné obchodní politice se v roce 1976 diváci v Argentině těšili na závod marně.

Poslední éra už byla spjata s tím, co pro závody v této jihoamerické zemi je příznačné - s politikou. Reutemann v této sféře stoupal výš a výš, v rámci obnovené argentinské Velké ceny v roce 1995 dokonce usedl do vozu Ferrari se "svým" startovním číslem 11 (užíval ho v sezóně 1978, v posledním ročníku svého působení v Maranellu) a v deštivé záplavě si odkroužil pár symbolických kol. Jenže složitá situace v zemi La Platy vedla nejen k jeho změně záměrů, ale také k třetímu a prozatím definitivnímu dochodu Argentiny z kalendáře F1. Éra v letech 1995-1998 je posledním zápisem v knize závodů F1.

Změní situaci prezident Macri? 

Nově zvolený první muž země Mauricio Macri může pro Argentinu na poli motoristického sportu znamenat velkou naději. Už dříve avizoval své snahy oživit chátrající Autodromo Buenos Aires v souvislosti s posílením turistického ruchu. Macri dobře ví, o čem je řeč, protože od roku 2007 byl starostou argentinského hlavního města. Rozhodl se ale jít odlišnou cestou a místo výstavby nových areálů provedl s odborníky analýzu současného okruhu a dospěl k názoru, že dojde pouze k radikální modernizaci obohacené o další podpůrné oblasti.

Těmi by se měla stát závodní škola pro mladé talenty, motoristické muzeum, nový hotelový komplex a výstavní prostory pro automobily. Město tak jednoznačně spěje ke snaze opět přivést F1 do Buenos Aires, ale je zároveň evidentní, že bez přímé podpory vlády se tato myšlenka těžko uskuteční. Macri už před několika lety oslovil Ecclestonea, ale další kroky v návratu Argentiny do série Grand Prix zhatila ekonomická situace země. Přesto Hermann Tilke dostal zakázku a vypracoval plány na revitalizaci okruhu, nové boxy a paddock plus nezbytnou změnu samotné trati. 

Macri má v úmyslu změnit hospodářskou situaci země a zastavit inflaci. Pokud se mu podaří splnit volební cíle svého programu, může se velmi rychle dostat i na Autodromo Buenos Aires - odhaduje se, že pokud bude dostatek finančních prostředků, přestavba by mohla být do 18 měsíců hotova, takže bychom v roce 2017 mohli opět vidět jihoamerické spřežení Argentiny a Brazílie, jak tomu bylo v posledních dvou etapách závodní historie druhé největší země jihoamerického kontinentu. Odborníci se však spíše kloní k názoru, že bude nutné čekat až do roku 2018, protože práce na renovaci okruhu je pořád víc než dost.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.