Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Dne 13. května 1950 se na bývalé vojenské letiště Silverstone v Anglii sjelo 21 odvážných jezdců. Čekal je vůbec první závod nově založeného šampionátu Formule 1, a tím i začátek kapitoly, která změnila svět motorsportu. Velká cena Velké Británie, tehdy oficiálně nazývaná Grand Prix d’Europe, se stala prvním krokem na cestě, jež dnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Závod byl součástí prvního mistrovství světa jezdců, které vzniklo pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace (FIA). Trať na Silverstone vznikla propojením přistávacích drah někdejší letecké základny RAF. O bezpečnosti nemohla být řeč – trať byla ohraničena balíky slámy a lana nahrazovala svodidla. Přesto si událost nenechalo ujít více než 100 000 diváků, včetně samotného krále Jiřího VI. a členů královské rodiny.
Už od úvodních momentů závodu bylo zřejmé, kdo bude určovat tempo. Alfa Romeo nasadila silnou trojici jezdců a jejich vozy výrazně převyšovaly konkurenci. Italský šampion Giuseppe „Nino“ Farina si zajistil pole position, suverénně vedl a dojel si pro vítězství. Na stupních vítězů ho doplnili týmoví kolegové Luigi Fagioli a Reg Parnell, čímž Alfa Romeo ovládla historicky první pódium Formule 1.
Farinovo vítězství ale nebylo zadarmo. Závod měl 70 kol a trval přes dvě hodiny. Technika dostala pořádně zabrat – přehřívající se motory, poruchy brzd a opotřebení pneumatik vyřadily polovinu jezdců. Do cíle se dostalo jen 11 z 21 startujících. Mezi těmi, kdo závod dokončili, byl i princ Bira z Thajska, první jezdec mimo Evropu, který se prosadil na mezinárodní scéně.
Závod na Silverstone byl víc než jen sportovní akcí. Byl symbolem obnovy po válce, oslavou techniky, odvahy a soutěživosti. A i když tehdejší podmínky byly skromné, duch Formule 1 se zrodil právě tam mezi bývalými ranvejemi, kde dnes stojí moderní závodní komplex.
První Velká cena Formule 1 nebyla jen o rychlosti. Byla o snech, vášni a víře v nový začátek. Ačkoliv se svět F1 od té doby výrazně proměnil, fascinace technickým pokrokem a hledáním maximální rychlosti zůstává stejně silná jako tehdy.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.