Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Dne 13. května 1950 se na bývalé vojenské letiště Silverstone v Anglii sjelo 21 odvážných jezdců. Čekal je vůbec první závod nově založeného šampionátu Formule 1, a tím i začátek kapitoly, která změnila svět motorsportu. Velká cena Velké Británie, tehdy oficiálně nazývaná Grand Prix d’Europe, se stala prvním krokem na cestě, jež dnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Závod byl součástí prvního mistrovství světa jezdců, které vzniklo pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace (FIA). Trať na Silverstone vznikla propojením přistávacích drah někdejší letecké základny RAF. O bezpečnosti nemohla být řeč – trať byla ohraničena balíky slámy a lana nahrazovala svodidla. Přesto si událost nenechalo ujít více než 100 000 diváků, včetně samotného krále Jiřího VI. a členů královské rodiny.
Už od úvodních momentů závodu bylo zřejmé, kdo bude určovat tempo. Alfa Romeo nasadila silnou trojici jezdců a jejich vozy výrazně převyšovaly konkurenci. Italský šampion Giuseppe „Nino“ Farina si zajistil pole position, suverénně vedl a dojel si pro vítězství. Na stupních vítězů ho doplnili týmoví kolegové Luigi Fagioli a Reg Parnell, čímž Alfa Romeo ovládla historicky první pódium Formule 1.
Farinovo vítězství ale nebylo zadarmo. Závod měl 70 kol a trval přes dvě hodiny. Technika dostala pořádně zabrat – přehřívající se motory, poruchy brzd a opotřebení pneumatik vyřadily polovinu jezdců. Do cíle se dostalo jen 11 z 21 startujících. Mezi těmi, kdo závod dokončili, byl i princ Bira z Thajska, první jezdec mimo Evropu, který se prosadil na mezinárodní scéně.
Závod na Silverstone byl víc než jen sportovní akcí. Byl symbolem obnovy po válce, oslavou techniky, odvahy a soutěživosti. A i když tehdejší podmínky byly skromné, duch Formule 1 se zrodil právě tam mezi bývalými ranvejemi, kde dnes stojí moderní závodní komplex.
První Velká cena Formule 1 nebyla jen o rychlosti. Byla o snech, vášni a víře v nový začátek. Ačkoliv se svět F1 od té doby výrazně proměnil, fascinace technickým pokrokem a hledáním maximální rychlosti zůstává stejně silná jako tehdy.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.