Nejspíš skončil čas úsměvů a ujišťování o vzájemném respektu. Fernando Alonso, ale i Jenson Button odpálili nálož na nejcitlivějším možném místě - při Grand Prix Japonska, a to pod dohledem špiček Honda Motor Co.
Kdy se vlastně zářný vztah McLarenu a Hondy, který na přelomu 80. a 90. let učinil z týmu šéfovaného Ronem Dennisem továrnu na vítězné Grand Prix, začal rozpadat? Bylo to už při jarních testech? Nebo je na vině letní oznámení ze strany McLarenu, že by Honda měla do svého středu angažovat evropské specialisty? Každopádně vše vygradovalo široce komentovanou radiovou komunikací Fernanda Alonsa ohledně úrovně motoru. Button si pak přisadil mimo hlavní pozornost v éteru, když označil spojení McLaren Honda jako samuraje bez meče.
Napětí v týmu je znát. Button hrozí ukončením kariéry (v čemž ale hraje i podstatný rozdíl handrkování s Dennisem o výši gáže), podle Briatoreho je i Alonso otráven tím, že chce vyhrávat a místo toho bojuje o lepší pozice se saubery - a pokud to takhle půjde dál, může změnit působiště. Nenechme se mást různými řečmi o šťastných chvílích v týmu - F1 je divadlo, které potřebuje mít krásné kulisy a vzbuzovat dojem, že všichni jsou na vrcholu blaha, že právě v ní mohou působit.
Jasuhisa Araj se domnívá, že je (řečeno slovy Mirka Dušína) nečestné a nesportovní házet všechnu vinu jen na hlavu Hondy. Pro španělský El País uvedl: "Komunikace mezi McLarenem a Hondou je velmi dobrá, den ode dne lepší. Ne zcela jsem pochopil obviňování a útoky v poslední době, zejména na Monze, kde dosáhly třetího stupně," připomněl Araj reakce zejména ze strany britských reportérů, zda by se neměl McLarenu omluvit za "žalostné pohonné jednotky" a byl dokonce nabádán, zda by neměl zvážit ukončení celého projektu.
"Honda si je vědoma rozdílu ve srovnání s top týmy; víme, co chceme udělat a na čem zapracovat, ale cítím lítost a smutek, že by vina měla ležet jen na našich bedrech," prohlásil Araj. Na otázku, zda cítí ze strany McLarenu podporu, s tradiční zdvořilostí odpověděl: "Z technického hlediska ano. Ale, pokud se vrátím k událostem z Monzy, rozhořčení tisku by nemělo dosáhnout takové úrovně. Jsme ze situace rovněž zklamaní, ale taková negativita nám nijak nepomůže."
Na další otázku, zda Honda od McLarenu čekala více, Araj reagoval: "Upřímně řečeno, ano. Tým má odpovědnost, aby nedošlo k podobným situacím. Spolupracujeme a děláme vše pro to, abychom udrželi jednotu a nevytvářeli konfliktní situace. My ke všemu vždy přistupovali otevřeně se snahou vysvětlit, co je třeba zlepšit. Poslední události nemají týmový charakter a rozhodně neměly být prezentovány veřejně."
Araj také připustil, že při pohledu zpět by možná bylo lepší, kdyby Honda na své pohonné jednotce pracovala letos v ústraní než přímo na scéně F1. "Věděli jsme, že to bude hodně obtížné, ale zároveň nám naše působení v sezóně 2015 umožnilo se plno věcí naučit. Ale všechna odpovědnost nepadá jen na motor. Projekt trpí obdobně i co se týče podvozku."
Nicméně Araj připustil, že zatímco spalovací motor je na dobré úrovni, největší rezervy jsou v systému rekuperace energie. Tento problém se nejvíc projevuje na tratích jako je Suzuka, piloti tam oproti konkurenci mohou postrádat až 160 koní výkonu. "Vyřešit tento problém letos bude obtížné, protože to vyžaduje re-design. Ale mohu říci, že už na věci pracujeme s ohledem na příští sezónu." dodal Araj.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.