Philippe Bianchi strávil u svého syna po jeho fatální havárii při Grand Prix Japonska 2014 nemálo času, ale neviděl jeho osud optimisticky. Nyní poskytl rozhovor televizní stanici BBC ohledně svých pocitů a dojmů.
Ani rok po incidentu Julese Bianchiho na okruhu v Suzuce jeho otec není schopen se dívat na jakýkoli závod formule 1. Bolest ze ztráty syna je natolik velká, že je to pro ně příliš obtížné. "Za pár měsíců nebo několik let se na Grand Prix znovu podívám, ale v tuto chvíli bych to nezvládl," říká Bianchi otec.
"Je to těžká chvíle, bude to rok od Julesovy nehody, takže tenhle víkend bude pro mě a mou rodinu nesmírně náročný. Jules nám stále velice chybí, rodině, fanouškům, přátelům..." vysvětluje Philippe a dodává, že se doposud nedonutil k tomu, aby si prohlédl video zachycující tragický okamžik Bianchiho, když narazil do vyprošťovacího jeřábu. "Nevím, přesně, jak se to stalo, nechci to video vidět. Možná se podívám za měsíc, dva nebo šest, kdo ví? Nikdy jsem tu nehodu neviděl, tak o ní ani nic nemohu říci, nedokážu se přimět k tomu, abych se podíval."
Jules Bianchi strávil devět měsíců v kómatu. Philippe prý záhy pochopil, že šance na uzdravení jeho syna jsou mizivé. O to těžší bylo si takovou věc uvědomit, když trávil v jeho blízkosti hodně času: "Když k němu chodíte měsíce a vidíte, že jeho stav je pořád stejný, v tu chvíli vám dojde, že je to konec, zranění jsou natolik vážná, že šance na uzdravení neexistuje," popisuje situaci Philippe Bianchi. "Podle mého názoru byla rozhodující poranění hlavy a s tím související poškození mozku. Pokud by šlo jen o fyzickou újmu, tam by měl Jules šanci, protože měl vynikající fyzický fond."
Philippe Bianchi se zamýšlí nad založením nadace připomínající jeho syna, která by pomáhala mladým pilotům. "Motoristickému sportu se věnoval Jules od svých tří let, kdy začal jezdit na motokárové dráze. Byl to jeho život a on ho miloval. Chci aby nadace pomohla mladým adeptům třeba v motokárách - těm, co nemají peníze a potřebují někoho, aby jim dal šanci.
Mluvil jsem s mnoha piloty F1 a jsem si jist, že pomohou, protože všech se tato dramatická událost hodně dotýká. Mám ohlasy, že spousta lidí mi chce v tomto směru pomoci - samotní piloti i sponzoři. Proto věřím, že můžeme udělat něco záslužného, co ponese Julesovo jméno," dodává Philippe Bianchi.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.