Philippe Bianchi strávil u svého syna po jeho fatální havárii při Grand Prix Japonska 2014 nemálo času, ale neviděl jeho osud optimisticky. Nyní poskytl rozhovor televizní stanici BBC ohledně svých pocitů a dojmů.
Ani rok po incidentu Julese Bianchiho na okruhu v Suzuce jeho otec není schopen se dívat na jakýkoli závod formule 1. Bolest ze ztráty syna je natolik velká, že je to pro ně příliš obtížné. "Za pár měsíců nebo několik let se na Grand Prix znovu podívám, ale v tuto chvíli bych to nezvládl," říká Bianchi otec.
"Je to těžká chvíle, bude to rok od Julesovy nehody, takže tenhle víkend bude pro mě a mou rodinu nesmírně náročný. Jules nám stále velice chybí, rodině, fanouškům, přátelům..." vysvětluje Philippe a dodává, že se doposud nedonutil k tomu, aby si prohlédl video zachycující tragický okamžik Bianchiho, když narazil do vyprošťovacího jeřábu. "Nevím, přesně, jak se to stalo, nechci to video vidět. Možná se podívám za měsíc, dva nebo šest, kdo ví? Nikdy jsem tu nehodu neviděl, tak o ní ani nic nemohu říci, nedokážu se přimět k tomu, abych se podíval."
Jules Bianchi strávil devět měsíců v kómatu. Philippe prý záhy pochopil, že šance na uzdravení jeho syna jsou mizivé. O to těžší bylo si takovou věc uvědomit, když trávil v jeho blízkosti hodně času: "Když k němu chodíte měsíce a vidíte, že jeho stav je pořád stejný, v tu chvíli vám dojde, že je to konec, zranění jsou natolik vážná, že šance na uzdravení neexistuje," popisuje situaci Philippe Bianchi. "Podle mého názoru byla rozhodující poranění hlavy a s tím související poškození mozku. Pokud by šlo jen o fyzickou újmu, tam by měl Jules šanci, protože měl vynikající fyzický fond."
Philippe Bianchi se zamýšlí nad založením nadace připomínající jeho syna, která by pomáhala mladým pilotům. "Motoristickému sportu se věnoval Jules od svých tří let, kdy začal jezdit na motokárové dráze. Byl to jeho život a on ho miloval. Chci aby nadace pomohla mladým adeptům třeba v motokárách - těm, co nemají peníze a potřebují někoho, aby jim dal šanci.
Mluvil jsem s mnoha piloty F1 a jsem si jist, že pomohou, protože všech se tato dramatická událost hodně dotýká. Mám ohlasy, že spousta lidí mi chce v tomto směru pomoci - samotní piloti i sponzoři. Proto věřím, že můžeme udělat něco záslužného, co ponese Julesovo jméno," dodává Philippe Bianchi.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.