Zpráva o vyšší koncentraci smogu nad asijskou metropolí zpočátku nevyvolávala žádné velké znepokojení, s podobnými potížemi se organizátoři Grand Prix potýkali už dříve. Později se však ukázalo, že situace je poněkud vážnější.
Vinu na zhoršení situace měli zemědělci na Sumatře, kteří řízenými požáry vypalují lesní porosty. Došlo tak ke zhoršení kvality ovzduší, kterou oficiální úřady hodnotily jako "nezdravou".
Většina pilotů doufá, že předpokládané tropické bouře dokáží vyčistit mizernou kvalitu. Liják by mohl rozptýlit kouřovou mlhu, která je důsledkem popela z vypalovaných prostor. Tento proces očekává i Jenson Button.
Britský pilot si nemyslí, že by smog smísený s částečkami popela a kouřem mohl představovat pro piloty nějaké zásadní problémy s viditelností na trati. Je také přesvědčen, že v případě nehody by nebylo nezbytné používat vrtulníků, protože nemocnice je v těsné blízkosti okruhu. Jediné, co mu dělá starost, je vdechování znečištěného ovzduší při samotném závodě.
"Obtížná je už jenom procházka po ulici. Cítíte přitom kouř, a co teprve když pojedete v autě plnou rychlostí, to se ho nadýcháte víc než dost," vyslovil své obavy Button ve sdělení pro agenturu Reuters v thajském letovisku Phuket. "To by mohl být opravdu vážný problém, něco jsem si o tom přečetl, proto doufám, že se situace v tomto bodě zlepší."
Můžeme si připomenout obdobné dva případy - v roce 1975 Walesan Tom Pryce při Grand Prix na Nürburgringu a o rok později Patrick Depailler v kanadském Mosportu byli postiženi unikajícími výfukovými výpary do kokpitu. Oba se jich nadýchali a málem závod nedokončili. Depailler dokonce po projetí cílem omdlel.
Problematicky nevidí situaci ani týmový manažer Sauberu Beat Zehnder. Podle jeho názoru se situace od prvního varování značně zlepšila. "Jak jsem vyrozuměl, první dva dny tohoto týdne byly extrémně špatné, ale teď už se podařilo regulovat požáry, tak by neměl být problém. Už jsme závodili i za horších podmínek - vzpomínám třeba na Mexiko 1989, kde kvůli smogu nebylo vidět dál než na 300 metrů. Tady to podle mě nemůže být horší."
Mohla by se o zlepšení podmínek postarat nějaká dešťová přeháňka? Podle meteorologů by byla jistější menší tropická bouře, jenže déšť se zatím Grand Prix Singapuru vyhýbá. Od prvního závodu v roce 2008 tu piloti vždy závodili na suchu. Proto si většina z nich přeje, aby tentokrát sprchlo. Button patří mezi ně.
"Je šílenost řídit F1 v dešti, na suchu, a je šílené ji řídit na okruhu jako je Singapur. Mokrý závod by byl velice těžký, ale byl by to jedinečný zážitek pro fanoušky kolem trati i u televize. Vozy ženoucí se po osvětlené trati v dešti s rozžhavenými brzdovými kotouči a plameny šlehajícími z výfuků, ti všechno v v závojích mlhoviny od zadních kol. Myslím, že by to mohla být skvělá podívaná. Jednoho dne se to povede a budeme mít skvělý závod na mokru. A možná to bude už letos," doufá mistr světa 2009 v přítomnost deště.
Ponechme Buttonovi jeho nadšení pro efektivní podívanou a raději si ani nechtějme položit otázku týkající se místy až hysterické obhajoby bezpečnosti. Možná ale tohle Jenson a někteří další za nebezpečné nepovažují, i když trať v Singapuru je pro kolize a nehody, vyplývající ze závodění nebo z jiných příčin, jako stvořená.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.