Zpráva o vyšší koncentraci smogu nad asijskou metropolí zpočátku nevyvolávala žádné velké znepokojení, s podobnými potížemi se organizátoři Grand Prix potýkali už dříve. Později se však ukázalo, že situace je poněkud vážnější.
Vinu na zhoršení situace měli zemědělci na Sumatře, kteří řízenými požáry vypalují lesní porosty. Došlo tak ke zhoršení kvality ovzduší, kterou oficiální úřady hodnotily jako "nezdravou".
Většina pilotů doufá, že předpokládané tropické bouře dokáží vyčistit mizernou kvalitu. Liják by mohl rozptýlit kouřovou mlhu, která je důsledkem popela z vypalovaných prostor. Tento proces očekává i Jenson Button.
Britský pilot si nemyslí, že by smog smísený s částečkami popela a kouřem mohl představovat pro piloty nějaké zásadní problémy s viditelností na trati. Je také přesvědčen, že v případě nehody by nebylo nezbytné používat vrtulníků, protože nemocnice je v těsné blízkosti okruhu. Jediné, co mu dělá starost, je vdechování znečištěného ovzduší při samotném závodě.
"Obtížná je už jenom procházka po ulici. Cítíte přitom kouř, a co teprve když pojedete v autě plnou rychlostí, to se ho nadýcháte víc než dost," vyslovil své obavy Button ve sdělení pro agenturu Reuters v thajském letovisku Phuket. "To by mohl být opravdu vážný problém, něco jsem si o tom přečetl, proto doufám, že se situace v tomto bodě zlepší."
Můžeme si připomenout obdobné dva případy - v roce 1975 Walesan Tom Pryce při Grand Prix na Nürburgringu a o rok později Patrick Depailler v kanadském Mosportu byli postiženi unikajícími výfukovými výpary do kokpitu. Oba se jich nadýchali a málem závod nedokončili. Depailler dokonce po projetí cílem omdlel.
Problematicky nevidí situaci ani týmový manažer Sauberu Beat Zehnder. Podle jeho názoru se situace od prvního varování značně zlepšila. "Jak jsem vyrozuměl, první dva dny tohoto týdne byly extrémně špatné, ale teď už se podařilo regulovat požáry, tak by neměl být problém. Už jsme závodili i za horších podmínek - vzpomínám třeba na Mexiko 1989, kde kvůli smogu nebylo vidět dál než na 300 metrů. Tady to podle mě nemůže být horší."
Mohla by se o zlepšení podmínek postarat nějaká dešťová přeháňka? Podle meteorologů by byla jistější menší tropická bouře, jenže déšť se zatím Grand Prix Singapuru vyhýbá. Od prvního závodu v roce 2008 tu piloti vždy závodili na suchu. Proto si většina z nich přeje, aby tentokrát sprchlo. Button patří mezi ně.
"Je šílenost řídit F1 v dešti, na suchu, a je šílené ji řídit na okruhu jako je Singapur. Mokrý závod by byl velice těžký, ale byl by to jedinečný zážitek pro fanoušky kolem trati i u televize. Vozy ženoucí se po osvětlené trati v dešti s rozžhavenými brzdovými kotouči a plameny šlehajícími z výfuků, ti všechno v v závojích mlhoviny od zadních kol. Myslím, že by to mohla být skvělá podívaná. Jednoho dne se to povede a budeme mít skvělý závod na mokru. A možná to bude už letos," doufá mistr světa 2009 v přítomnost deště.
Ponechme Buttonovi jeho nadšení pro efektivní podívanou a raději si ani nechtějme položit otázku týkající se místy až hysterické obhajoby bezpečnosti. Možná ale tohle Jenson a někteří další za nebezpečné nepovažují, i když trať v Singapuru je pro kolize a nehody, vyplývající ze závodění nebo z jiných příčin, jako stvořená.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.