Smlouva mezi tradičním okruhem v Královském parku a FOM vyprší na konci tohoto roku. Ikona F1 a trať, na níž se v historii jelo nejvíc Grand Prix stále nemá jisté prodloužení kontraktu - hodlá pro to udělat maximum.
Otazníky nad okruhem, kde diváci viděli jedny z nejdramatičtějších závodů, ale také smrtelné nehody hraběte Wolfganga von Tripse či Ronnie Petersona přetrvávají. Ecclestone v průběhu letošního roku vstoupil do jednání se zástupci okruhu Imola a tím vlastně připomněl dávnou historii - byl to právě on, kdo v roce 1980 poprvé a naposledy sebral Monze pořádání italské Grand Prix právě na úkor Imoly.
Ve Spa Ecclestone nebyl ohledně nové smlouvy s Autodromo Nazionale di Monza optimistický: "V tuto chvíli nevím nic jistého. Se zástupci trati se setkám v září a doufám, že Monzu neztratíme. Šance na její udržení v kalendáři existuje." Je nutné podotknout, že mezi návrhy ohledně italského závodu je i varianta, že by se podobně jako v případě jiných zemí Monza a Imola v pořádání italské Grand Prix po roce střídaly.
Šéf Federace italského motorsportu (ACI) Angelo Sticchi Damiani nicméně v úterý prohlásil, že dohoda o účasti Monzy v seriálu F1 přinese ještě mnoho jednání. "Monza nesmí spoléhat jenom na to, že je dobře známá. Ohledně její historie je Bernie citlivý, ale musíme vzít v úvahu, že formule 1 je drahá a my musíme především splnit nutné finanční závazky. S trochou optimismu se domnívám, že to je možné zvládnout. Bernie chce konkrétní opatření a my mu je musíme navrhnout."
Prezident regionu Lombardie Roberto Maroni uvedl, že jeho vláda je ochotna s organizací pomoci a podílet se částkou 70 milionů eur určených na přeměnu infrastruktury okruhu v následujícím desetiletí. Nelze však z této sumy použít třeba jen část na uhrazení zvýšeného poplatku požadovaného FOM, což je v této chvíli jeden z hlavních bodů jednání mezi oběma stranami. "Nestojíme o to, abychom se střídali s tratěmi v Imole nebo Mugellu. Monza je dle mého názoru jediným možným místem pro konání Grand Prix Itálie." A Maroni neopomněl zažertovat i ohledně současné politické situace. "Spojené království nemá výhrady proti pozastavení Schengenské dohody, takže Bernie se do Itálie dostane jen v případě, že s Monzou podepíše smlouvu."
Do třaskavé atmosféry se pouštějí i další politici, italský premiér Matteo Renzi vyslovil svůj názor pro italské rádio RTL 102.5 značně ostře: "Formuli 1 nemohou vládnout jen peníze, nýbrž i tradice. Řekněme panu Ecclestoneovi jasně a nekompromisně: »Ruce pryč od Grand Prix Itálie na Monze«!" vyzval politik Ecclestonea, aby ponechal italský závod tam kde je.
Ecclestone podotkl, že dny dotovaných poplatků za ikonické Grand Prix jsou minulostí. "Letošní Grand Prix Itálie na Monze už je jistá, ale nikoli její budoucnost pro další ročníky. Smlouva je připravena a já budu jen rád, když se s lidmi z Monzy dohodnu. Po léta si na Autodromo dělali co chtěli, ale takhle už to nefunguje. Svět se změnil," uvedl Bernie pro list Corriere della Sera. Zároveň důrazně popřel, že by existovaly petice podepsané tisíci zastánců okruhu. "Shánět podpisy je velice snadné," dodal.
Ecclestone také zdůraznil, že zvýšené nároky uplatňované FOM jsou stejné pro Monzu i pro ostatní pořadatele evropských Grand Prix. "Nechci po nich víc než v dalších případech, všichni mají stejné povinnosti," dodává boss F1.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.