Bývalý šéflékař F1 útočí na FIA, je prý odpovědná za Bianchiho smrt

FIA v případě Bianchiho vážně pochybila, tvrdí někdejší šéflékař F1
FIA v případě Bianchiho vážně pochybila, tvrdí někdejší šéflékař F1, foto: Manor Racing
Robert RoBertino Pavelka 17. srpna 2015 11:44
Sdílej:

Fatální zranění a následná smrt Julese Bianchiho neustále vyvolává následné reakce, obvinění a hledání dalších otázek s touto tragickou příhodou spojených. Nyní se dostáváme i k možné odpovědnosti za skon mladého francouzského pilota.

Američan Gary Harstein, profesor anesteziologie a úrazové medicíny univerzitní nemocnice v Lutychu pracoval jako šéflékař F1. Nyní se pustil do hledání důkazů, kdo a proč v případě Bianchiho pochybil. Jeho ohlasy se objevily na sociálních sítích poté, co Brazilci Massa a Nasr vyjádřili svůj názor k nehodě (čtěte zde). Podle jeho mínění by se piloti měli v otázce bezpečnosti soustředit i na jiné oblasti.

"Především by měli po FIA požadovat na posty lekařských delegátů odborníky," tvrdí Harstein, ovšem jedním dechem je nutno dodat, že jeho vztah k FIA je značně negativní, protože vrcholný motoristický orgán odmítl po sezóně 2012 prodloužit jeho ve funkci, kterou převzal po prof. Sidu Watkinsovi. Současným "medical delegate FIA" je Jean-Charles Piette, ale Harstein se vyjadřoval zejména k práci šéfa zdravotnické komise Gerardu Saillantovi, který je podle jeho slov "naprosto bezradný".

Některé Harsteinovy příspěvky byly během víkendu odstraněny, Gary však trvá na tom, že "...všechny moje příspěvky byly míněny jako věcné poznámky, nikoli ve snaze někoho urazit." Nicméně Pietta Harstein obvinil, že v případě Bianchiho je "zodpovědný za katastrofální transport zraněnho pilota."

Harstein tvrdí, že v tragickém závodě v Suzuce bylo zřejmé pochybení v "nezávodních" procedurách, například od přistání vrtulníku až po transport Bianchiho do nemocnice uteklo více než 30 minut. "Piettův naprostý nedostatek znalostí nebo zkušeností ohledně poúrazové péče přináší rizika všem pilotům, kteří jsou na trati," horuje Harstein. Massa a Nasr by dle jeho názoru měli začít řešit i problém lékařských kapacit. "Jinak jsou vaše starosti o vlastní bezpečnost celkem nanic. Začněte hezky od začátku, kluci," nabádá Harstein piloty k akci.

Šedesátiletý Harstein je dokonce přesvědčen, že FIA se svým neodborným jednáním přímo podílela na Bianchiho smrti. "Očekávám, že to bude jednou přiznáno. Jsem o podílu FIA přesvědčen," tvrdí Gary a obviňuje také Todta, že jeho bezpečnostní snahy jsou v podstatě jenom programovým show.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.