Zdá se, jako by dohady mezi Carmen Jordá a Michèle Moutonovou rozvířily poklidnou hladinu a nabraly směr k "dívčí válce". Tentokrát se svou trochou do mlýna přišla i i zástupkyně šéfa jednoho z nejdéle působícího týmu v F1.
Claire Williamsová poukazuje na zásadní rozdíly, kterými za poslední dobu formule 1 prošla: "Je docela jiná, než tomu bylo před deseti, ba dokonce pěti lety. Už prostě není jen mužským světem."
Vyzdvihuje stále větší přítomnost žen na významných pozicích. Vedle její osoby je to Moniša Kaltenbornová v roli šéfky a spolumajitelky Sauberu, pak tu je Susie Wolffová coby testpilotka. "V současné době je v motoristickém sportu mnoho vlivných žen. Jsou tu techničky, inženýrky pracovnice v oblasti aerodynamiky. Osm procent našeho technickho štábu jsou ženy. Je to číslo, které nemusí působit ohromujícím dojmem, ale ještě před čtyřmi lety tu nebyla ani jedna žena. Od té doby se posouváme stále vzhůru, je to čím dál lepší," trvá na svém Claire.
Devětatřicetiletá dcera Franka Williamse je přesvědčena, že by také nebylo dobrým krokem omezovat v F1 přítomnost takzvaných "grid girls" na startovní ploše před závodem, jak tomu bylo v Le Mans. Letos v Monacu byly tyto dívky nahrazeny chlapci. "Grid girls mají v motoristickém sportu dlouhou tradici," domnivá se Claire. "Nevím, jestli je skutečně nutné zakazovat. Jestli to někomu připadá jako zastaralý přístup k ženám? Nikdo je přece nenutí, aby to dělaly, nebo snad ano?"
Počet divaček stoupáClaire Williamsová rovněž podotýká, že má za sebou dlouhou cestu ohledně hledání sponzorských firem orientovaných na ženy, aby mohla pomoci Susie Wolffové do F1. "Mnoho našich partnerů vidí jako přínosné, že na našich předních pozicích jsou ženy, využívají toho, co společně se Susie děláme. Samozřejmě, v F1 není žádná ryze ženská značka. Je tu třeba Unilever, ale společnost orientovanou jen na ženy bych tu ani nechtěla, a vlastně nevím proč," krčí rameny Claire.
"Pro někoho bude možná překvapivé, že 38 % publika v F1 tvoří ženy," pokračuje Williamsová. Domnívá se také, že nemálo lidí žije v představě, že pilotkám v cestě do F1 pomůže fakt, že jsou ženy, nebo - jako v případě Susie - "protekce" v osobě jejího manžela Toto Wolffa.
Susie je skutečně přínosemProč je Wolffová zrovna u Williamsu, vysvětluje Claire jednoduše: "Protože je dobrá. Pokud mi nevěříte, promluvte si s jejím technickým týmem. Pomáhá při práci na voze, které se účastní Grand Prix. Kdyby byla v týmu jen na ozdobu, myslíte, že bychom si ji tu drželi? Máme tým s obrovskými ambicemi a já bych jeho budoucnost neohrozila přítomností pilota, který neví, co má dělat," důrazně popírá jakékoli zvýhodnění Williamsová.
"Susie je pro mě důležitým článkem týmu, má specifickou roli a zvládá ji skutečně efektivně. Jinak by tu nebyla," obhajuje Claire post Wolffové. "Dlouho musela bojovat proti předsudkům a nakonec se do F1 dostala, Lidé by ji měli projevit více respektu," končí svou úvahu Williamsová.
Bylo by však rozhodně nespravedlivé tvrdit, že v F1 ženy byly vždy úspěšné ve všem, na co sáhly. Zanedlouho tomu bude třicet let, kdy se zhroutil velkolepý plán Cecilie Ekströmové, která hodlala vstoupit do formule 1 s vlastním týmem jako první žena na vedoucím postu. Z celého projektu zbyl jen model chystaného vozu, velký humbuk a nakonec útěk dotyčné dámy ze světa motorsportu. I takové příběhy z historie F1 známe.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.