Zdá se, jako by dohady mezi Carmen Jordá a Michèle Moutonovou rozvířily poklidnou hladinu a nabraly směr k "dívčí válce". Tentokrát se svou trochou do mlýna přišla i i zástupkyně šéfa jednoho z nejdéle působícího týmu v F1.
Claire Williamsová poukazuje na zásadní rozdíly, kterými za poslední dobu formule 1 prošla: "Je docela jiná, než tomu bylo před deseti, ba dokonce pěti lety. Už prostě není jen mužským světem."
Vyzdvihuje stále větší přítomnost žen na významných pozicích. Vedle její osoby je to Moniša Kaltenbornová v roli šéfky a spolumajitelky Sauberu, pak tu je Susie Wolffová coby testpilotka. "V současné době je v motoristickém sportu mnoho vlivných žen. Jsou tu techničky, inženýrky pracovnice v oblasti aerodynamiky. Osm procent našeho technickho štábu jsou ženy. Je to číslo, které nemusí působit ohromujícím dojmem, ale ještě před čtyřmi lety tu nebyla ani jedna žena. Od té doby se posouváme stále vzhůru, je to čím dál lepší," trvá na svém Claire.
Devětatřicetiletá dcera Franka Williamse je přesvědčena, že by také nebylo dobrým krokem omezovat v F1 přítomnost takzvaných "grid girls" na startovní ploše před závodem, jak tomu bylo v Le Mans. Letos v Monacu byly tyto dívky nahrazeny chlapci. "Grid girls mají v motoristickém sportu dlouhou tradici," domnivá se Claire. "Nevím, jestli je skutečně nutné zakazovat. Jestli to někomu připadá jako zastaralý přístup k ženám? Nikdo je přece nenutí, aby to dělaly, nebo snad ano?"
Počet divaček stoupáClaire Williamsová rovněž podotýká, že má za sebou dlouhou cestu ohledně hledání sponzorských firem orientovaných na ženy, aby mohla pomoci Susie Wolffové do F1. "Mnoho našich partnerů vidí jako přínosné, že na našich předních pozicích jsou ženy, využívají toho, co společně se Susie děláme. Samozřejmě, v F1 není žádná ryze ženská značka. Je tu třeba Unilever, ale společnost orientovanou jen na ženy bych tu ani nechtěla, a vlastně nevím proč," krčí rameny Claire.
"Pro někoho bude možná překvapivé, že 38 % publika v F1 tvoří ženy," pokračuje Williamsová. Domnívá se také, že nemálo lidí žije v představě, že pilotkám v cestě do F1 pomůže fakt, že jsou ženy, nebo - jako v případě Susie - "protekce" v osobě jejího manžela Toto Wolffa.
Susie je skutečně přínosemProč je Wolffová zrovna u Williamsu, vysvětluje Claire jednoduše: "Protože je dobrá. Pokud mi nevěříte, promluvte si s jejím technickým týmem. Pomáhá při práci na voze, které se účastní Grand Prix. Kdyby byla v týmu jen na ozdobu, myslíte, že bychom si ji tu drželi? Máme tým s obrovskými ambicemi a já bych jeho budoucnost neohrozila přítomností pilota, který neví, co má dělat," důrazně popírá jakékoli zvýhodnění Williamsová.
"Susie je pro mě důležitým článkem týmu, má specifickou roli a zvládá ji skutečně efektivně. Jinak by tu nebyla," obhajuje Claire post Wolffové. "Dlouho musela bojovat proti předsudkům a nakonec se do F1 dostala, Lidé by ji měli projevit více respektu," končí svou úvahu Williamsová.
Bylo by však rozhodně nespravedlivé tvrdit, že v F1 ženy byly vždy úspěšné ve všem, na co sáhly. Zanedlouho tomu bude třicet let, kdy se zhroutil velkolepý plán Cecilie Ekströmové, která hodlala vstoupit do formule 1 s vlastním týmem jako první žena na vedoucím postu. Z celého projektu zbyl jen model chystaného vozu, velký humbuk a nakonec útěk dotyčné dámy ze světa motorsportu. I takové příběhy z historie F1 známe.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.