Účasti Hondy v F1 mají bohatou tradici - od první éry v letech 1964-1968, kdy s "vlastním" vozem vyhrála dva závody, až po o něco kratší anabázi v období 2006-2008. Mezi tím ale ležely úspěchy spojené s dodávkami motorů.
Jasuhisa Araj nyní stojí v čele Hondy a připouští, že návrat do oblasti, kde zejmena v oblasti pohonných jednotek slavila Honda velké úspěchy, byl podstatně náročnější, že si původně představoval. "Náš návrat do F1 byl skutečně těžký. Vůbec jsem si neuměl představit, jaké technologické výzvě budeme čelit. Věděli jsme, že nepůjde o jednoduchou záležitost, ale že to bude takhle těžké, to jsme nečekali."
Araj oceňuje, že se postupně podařilo všechny problémy dostat aspoň zčásti pod kontrolu. "Potýkali jsme se s množství záležitostí, a to nejen během prvních závodních víkendů, ale také při předsezónním testování. Většina problémů už je za námi a teď se můžeme plně věnovat posunu na vyšší příčky. Druhá polovina sezóny už bude podstatně lepší."
Arajovým slovům nahrává doposud nejlepší výsledek týmu díky pátému Alonsovu místu v Maďarsku, které Button doplnil další, devátou bodovanou příčkou. "Byl to pro nás zlomový závod, především z technického hlediska. Naši inženýři tvrdě pracovali na maximalizaci výkonu prostřednictvím mapování energie, aby mohli dostatečně připravit oběma pilotům odpovídající konfiguraci." Přesto se McLaren nevyhnul problémům a Alonso, tlačící svůj vůz do boxů bude dlouho oblíbeným diskusním tématem.
"Hungaroring je těžká trať zvláště pro zatížení motorů, výkon se musí neustále přizpůsobovat s ohledem na krátké ostré zatáčky, takže to není vůbec snadné, jak by se snad na první pohled mohlo zdát. Věřím tomu, že dobré umístění skutečně je předzvěstí lepších zítřku ve spojení McLaren-Honda," přeje si Araj.
Mnohému se určitě vybaví spanilá jízda první při první spolupráci, tehdy ještě červenobílého týmu McLaren s Hondou, jejíž motory se Ronu Dennisovi díky inkorektnosti Franka Williamse podařilo získat. Po dominanci Renaultu ve spojení s Williamsem a mistrovském titulu Nigela Mansella se Honda s F1 podruhé rozloučila (1992). Araj si je bohaté historie vědom a ví, že výkony japonského dodavatele motorů budou neustále srovnávany s minulostí. "Očekávání budou vždy vysoká, protože slavné spojení s McLarenem tu prostě bylo. Leč většina fanoušků si asi myslela, že díky tomuto "dědictví" budeme ihned po návratu do F1 konkurenceschopní. Zřejmě to ale není tento případ. Od doby triumfů McLaren-Honda uteklo hodně času, současná technologie je mnohem sofistikovanější a udělat závodní vůz je podstatně těžší," krotí nedočkavé hlasy Araj.
Šéf Hondy se také vyjádřil ke vztahům, které provázejí spolupráci s McLarenem - hovořil o ní velice korektně a poněkud "pozapomněl" na nedávné výzvy, aby povolal místo japonských inženýrů zkušené odborníky. "Co se týče vývoje motorů, každý krok konzultujeme s týmem, komunikujeme prakticky denodenně. Vím, že jsme pod tlakem sponzorů, ale věříme, že se dokážeme podpořit vzájemnými inovacemi a nápady. Je třeba si uvědomit, že se v rámci týmu setkávají dvě odlišné kultury, mělo by nás to učinit silnějšími a kreativnějšími. Jsme dobrý tým s dobrými vztahy. Každému v týmu věřím, protože jinak bychom se nemohli honosit titulem McLaren-Honda."
Araj také uvedl, že na svou osobu necítil žádný tlak ani hrozbu, že bude ze své pozice odvolán. "Vnímám to velké očekávání, z něhož určitý tlak vyplývá, zejména od fanoušků, kteří chtějí úspěchy, dále pak od mých nadřízených a kolegů, ale to je normální. McLaren pracuje na 100 %, Honda také, a pokud v důsledku toho někdy dojde ke kolizní situaci, musíme to vnímat jako záležitost pozitivní, nikoli negativní,"
O své budoucnosti zástupce Hondy debatovat nehodlá. "Chci nadále tento projekt vést, i když o své budocnosti nerozhoduji sám, je to věc správní rady, ale jsem přesvědčen, že si dalšími kroky upevním důvěru, kterou ve mě mí partneři vložili," dodává Araj.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.