Švédů ve formuli 1 nebylo příliš mnoho, viděli jsme jich zatím dvanáct a kromě nynějších pokusů Ericssona se asi nejspolehlivěji vybaví jména jako Jo Bonnier, Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson, snad ještě Reine Wisell.
Stefan Johansson, dnes osmapadesátiletý rodák z Växjö, se řadí mezi piloty, kteří měli velkou šanci na zásadní průlom v F1, ale nevyužili ji. Dva roky strávil u Ferrari, další sezónu u McLarenu a nedokázal vyhrát ani jeden závod, přes potenciál, který tyto týmy v té době měly. V F1 strávil s přestávkami 11 let, ale kromě zmíněných příležitostí spíše paběrkoval.
Johansson se pustil do analýzy neúspěchů týmu Manor a vyzval jej, aby se nad svým přístupem k závodění zamyslil a zkusil jít cestou stáje Haas F1 Team, která se chystá vstoupit do F1 příští sezónu. Už jsme informovali, že Haas se snaží využít maximálně pravidel umožňujících získávat komponenty od jiné stáje, spolupracuje s Ferrari, podvozek však vzniká jinde. "Jdou až na samou hranu toho, co pravidla dovolí," popisuje situaci Johansson. "Jsou ochotní se přiučit, debatují se správnými lidmi, kteří jim ukáží cestu, po které úspěšně jít."
Jsou tu však další malé týmy, které s odvoláním na jedinečnost modelu F1 odmítají zavedení "zákaznických vozů". Dle jejich názoru si má každý tým vyrobit podvozek sám. "Osobně jejich postoj příliš nechápu. Prosazují takový názor v době, kdy obracejí v kapse každý cent, protože auta jsou drahá a je pro ně zátěží platit početný personál. Být v postavení Manoru a dostat nabídku od Ferrari, okamžitě bych po ní skočil. Ostatně, kdo by to neudělal? Měli by značně nižší rozpočet, spousta věcí by už byla vyvinutá a vám by k provozu týmu stačilo nějakých 60 lidí. Podle mě to po obchodní stránce dává smysl."
Johansson si myslí, že by se zvedla i konkurenceschopnost: "Se zákaznickým vozem byste měli lepší vyhlídky na dobré výsledky, tím pádem byste dostali od Ecclestonea nějakké peníze. To je dle mého názoru způsob, jakým by se měla F1 ubírat."
Ve stejnou dobu vydal Graeme Lowdon prohlášení, že tým Manor už se zaměřuje na příští sezónu, od níž očekává značné zlepšení. "Domnívám se, že už se naše situace stabilizovala, posílili jsme po stránce personální, máme vyřešenou otázku nové továrny, takže vše je na správné cestě. Po letní pauze budeme samozřejmě po celou druhou polovinu sezóny tvrdě pracovat, ale daleko víc se už zaměřujeme na příští ročník."
Lowdon by rád zopakoval umístění z minulého ročníku, kdy díky tragicky zesnulému Bianchimu získal tým první dva body v kariéře a obsadil deváté místo v Poháru konstruktérů. "Jules nám přivezl z Monaca 2014 skvělý výsledek, což nás opravňuje být při tom, takže chceme na tento odkaz navázat, i přes skutečnost, že se nám vstup do této sezóny zdaleka nevyvedl podle našich představ. Jsem přesvědčen, že do budoucna učiníme optimální rozhodnutí."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.