Švédů ve formuli 1 nebylo příliš mnoho, viděli jsme jich zatím dvanáct a kromě nynějších pokusů Ericssona se asi nejspolehlivěji vybaví jména jako Jo Bonnier, Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson, snad ještě Reine Wisell.
Stefan Johansson, dnes osmapadesátiletý rodák z Växjö, se řadí mezi piloty, kteří měli velkou šanci na zásadní průlom v F1, ale nevyužili ji. Dva roky strávil u Ferrari, další sezónu u McLarenu a nedokázal vyhrát ani jeden závod, přes potenciál, který tyto týmy v té době měly. V F1 strávil s přestávkami 11 let, ale kromě zmíněných příležitostí spíše paběrkoval.
Johansson se pustil do analýzy neúspěchů týmu Manor a vyzval jej, aby se nad svým přístupem k závodění zamyslil a zkusil jít cestou stáje Haas F1 Team, která se chystá vstoupit do F1 příští sezónu. Už jsme informovali, že Haas se snaží využít maximálně pravidel umožňujících získávat komponenty od jiné stáje, spolupracuje s Ferrari, podvozek však vzniká jinde. "Jdou až na samou hranu toho, co pravidla dovolí," popisuje situaci Johansson. "Jsou ochotní se přiučit, debatují se správnými lidmi, kteří jim ukáží cestu, po které úspěšně jít."
Jsou tu však další malé týmy, které s odvoláním na jedinečnost modelu F1 odmítají zavedení "zákaznických vozů". Dle jejich názoru si má každý tým vyrobit podvozek sám. "Osobně jejich postoj příliš nechápu. Prosazují takový názor v době, kdy obracejí v kapse každý cent, protože auta jsou drahá a je pro ně zátěží platit početný personál. Být v postavení Manoru a dostat nabídku od Ferrari, okamžitě bych po ní skočil. Ostatně, kdo by to neudělal? Měli by značně nižší rozpočet, spousta věcí by už byla vyvinutá a vám by k provozu týmu stačilo nějakých 60 lidí. Podle mě to po obchodní stránce dává smysl."
Johansson si myslí, že by se zvedla i konkurenceschopnost: "Se zákaznickým vozem byste měli lepší vyhlídky na dobré výsledky, tím pádem byste dostali od Ecclestonea nějakké peníze. To je dle mého názoru způsob, jakým by se měla F1 ubírat."
Ve stejnou dobu vydal Graeme Lowdon prohlášení, že tým Manor už se zaměřuje na příští sezónu, od níž očekává značné zlepšení. "Domnívám se, že už se naše situace stabilizovala, posílili jsme po stránce personální, máme vyřešenou otázku nové továrny, takže vše je na správné cestě. Po letní pauze budeme samozřejmě po celou druhou polovinu sezóny tvrdě pracovat, ale daleko víc se už zaměřujeme na příští ročník."
Lowdon by rád zopakoval umístění z minulého ročníku, kdy díky tragicky zesnulému Bianchimu získal tým první dva body v kariéře a obsadil deváté místo v Poháru konstruktérů. "Jules nám přivezl z Monaca 2014 skvělý výsledek, což nás opravňuje být při tom, takže chceme na tento odkaz navázat, i přes skutečnost, že se nám vstup do této sezóny zdaleka nevyvedl podle našich představ. Jsem přesvědčen, že do budoucna učiníme optimální rozhodnutí."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.