Královský park v Monze, jehož součástí je i trať, která až na rok 1980 vždy figurovala v šampionátu F1 sváděla letos boj o své další působení v F1 s Imolou. Tou Imolou, která jí právě ve zmíněném roce jedinkrát připravila o pořadatelství italské Grand Prix.
V pozadí této akce stál Bernie Ecclestone, který si pořadatelství v Imole - jak tehdy bylo jeho zvykem - koupil, protože očekával problémy, týkající se bezpečnostního zabezpečení na Autodromo Nazionale di Monza. Jenže místní udělali tehdy neočekávané kroky a Bernie nakonec musel pro Imolu "vymyslet" Grand Prix San Marina, aby nepřišel zkrátka.
Také nyní se zdá, že pořadatelé na Monze budou slavit úspěch, zejména za tolik potřebné podpory úřadů. Místní tisk uvedl, že Senát opožděně schválil podporu ve výši 20 milionů eur na modernizaci okruhu a také areál osvobodil od daní. "Považujeme to za důležitý signál, indikující ochotu vlády zajistit pokračování tradice italské Grand Prix," uvedl v listu L'Eco di Bergamo bývalý pilot F1 Ivan Capelli, nynější prezident milánského autoklubu.
Šéf pořadatelů Andrea Dell'Orto ihned dodal, že se nyní setká se starosty Monzy a Milána a ihned naváže kontakty s Bernie Ecclestonem ohledně obnovení smlouvy na pořádání závodu: "Věřili jsme, a teď máme záchranu Grand Prix na dosah," ulehčeně konstatuje minist sportu pro oblast Lombardie Antonio Rossi. "Formule 1 bez tohoto závodu ztrácí svůj lesk, Monza má nesporný podíl na závodní historii. Vynechat ji by bylo šílenství a způsobilo by nenapravitelné škody nejen pro naši zem, ale i pro formuli 1 jako takovou."
Prezident regionu Lombardie Roberto Maroni uvedl pro deník Gazzetta dello Sport: "S faktem daňových úlev můžeme s Ecclestonem uzavřít dohodu už na začátku září."
Nicméně Bernie Ecclestone v rozhovoru pro španělskou stanici Movistart řekl, že je zklamaný přístupem pořadatelů, jako v případě Monzy, že si osobují "právo" setrvávat v kalendáři F1, který se ostatně pořád rozšiřuje. "Jsou tu takoví lidé, kteří se domnívají, že pořadatelství je jejich právo, mají ho jisté a mohou klidně spát a nic nedělat, místo aby se snažili si svou kandidaturu zasloužit. Před dvěma lety jsem s nimi uzavřel dobrý obchod oni už na to zapomněli. To je zlé," dodává Ecclestone.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.