Jak dopadne nerovnice Renault - Lotus bychom se mohli dozvědět už brzy. Dohady ohledně možného prodeje mají charakter burzovních kursů, chvíli se zdá, že je věc jasná, pak zase dojde k pádu indexu a tvrdí se, že nic není na prodej.
Ostatně historie nynější stáje Lotus se sídlem v Enstone je poměrně bohatá a jen potvrzuje složitost a komplikovanost formule 1. Pokud bychom šli po přímé linii, která nás má dovést k současnému Teamu Lotus F1, pak se musíme vrátit do roku 1981, kdy do F1 vstoupil tým Teda Tolemana, tehdy úspěšná stáj a vítěz ME formule 2 (Brian Henton). Po dvou kritických letech, kdy se Toleman F1 potácel na hranici bytí a nebytí se vyšvihl do středu pole, ale podivné čachry manažera Alexe Hawkridge ho přivedly téměř do záhuby. Jen díky odkoupení týmu Spirit v roce 1985 dostal k dispozici i smlouvu na pneumatiky. Na konci roku došlo k dalšímu prodeji a Toleman se světa F1 zmizel - nahradil ho Benetton.
Po dalším odkoupení italské stáje francouzským Renaultem, který historii F1 započal turboérou v letech 1977-1985, přišlo už dříve vzpomínané období počinaje rokem 2002, ozdobené dvěma tituly Fernanda Alonsa. Abych se vyhnul složitému líčení, odvolám se na diskusní příspěvek Ligiera a použiji jeho termínu, že tým byl prodán konsorciu, které jej přejmenovalo na Lotus. Ostatně tato historie je natolik bohatá, že se k ní určitě ještě vrátíme.
Dohady ohledně možné či nemožné koupě probíhají s neztenčenou intenzitou, a ačkoliv se objevily zprávy o zásadním dementi jakékoli možnosti prodeje, odborníci se spíš kloní k názoru, že opak bude pravdou. Šéf Renaultu Carlos Ghosn urgentně žádá přezkoumání možností.
Situaci komplikují i značné dluhy, v nichž hraje roli i půjčka hlavního akcionáře Genii Group. Lotus se nachází pod silným tlakem, požadujícím urychlené vyřešení jeho potíží ve finanční oblasti. Kvůli pozdním platbám pohledávek tým dostal k dispozici pneumatiky až 50 minut před prvním tréninkem a prakticky celou jeho dopolední část zůstal v boxech (zajel pouze několik instalačních kol).
Je tu také ještě jeden důležitý fakt - termín pro podání závazných přilhlášek na příští ročník šampionátu formule 1 vypršel 23. července. FIA však nemá zájem na tom, aby kvůli administrativním průtahům jeden tým ubyl, proto byla učiněna výjimka trvající do konce měsíce a zároveň tohoto týdne, tedy do pátku.
"Jsem přesvědčen, že se věci vyřeší a už tento týden budeme vědět, zda Renault tým převezme," uvedl Bernie Ecclestone. Zda existuje nějaká varianta pro případ, že by k dohodě nedošlo, Bernie podotkl: "Tak napůl. Věřím, že bychom věc měli víceméně pod kontrolou."
Boss F1 rovněž potvrdil, že pokud by se Renault stal vlastníkem týmu, ještě to neznamená, že mu automaticky připadnou finanční výhody ze základních příjmů na základě statutu historického týmu. Dodal však, že existuje potenciál, že na základě budoucích výsledků může vydělávat víc z pozice výrobce než jako pouhý soukromý tým. "Pokud kupujete nějaký tým s tím, že do něj vstupujete jako výrobce, pak o něj budete pečovat určitě jinak a lépe. Renault se o tým postará určitě lépe než soukromá osoba," vysvětlil pohnutky tohoto rozhodnutí Ecclestone.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.