Nová data o Bianchiho nehodě: Přetížení hlavy dosáhlo 254 G

Podle detailních zpráv měl Bianchi pramalou šanci na přežití
Podle detailních zpráv měl Bianchi pramalou šanci na přežití, foto: Manor Racing
Robert RoBertino Pavelka 23. července 2015 11:21
Sdílej:

Úmrtí pětadvacetiletého Julese Bianchiho vyvolalo velké množství dohadů, ale také zkoumání, co všechno jeho nehodu v Suzuce loňského roku provázelo. FIA nyní dokončila detailní vyšetřování havárie.

Podle zpráv, které byly publikovány prostřednictvím World Accident Database, došlo až k trojnásobně většímu přetížení, než bylo původně předpokládáno. Všechno ještě zhoršil atypický náraz do zadní části jeřábu odklízející havarovaný vůz Adriana Sutila. 

Podle detailní zprávy Bianchi přestal ovládat svůj monopost v rychlosti kolem 213 km//h, o pouhé 2,61 vteřin později přišel náraz v rychlosti 126 km/h. Hlava byla zasažena pod úhlem 55 stupňů, když monopost narazil do couvajícího jeřábu. Nárazová síla činila 58,8 G, což odpovídá nárazu do pevné překážky odpovídající běžným crash testům. Podle Andy Mellora, viceprezidenta bezpečnostní komise FIA šlo o podobnou situaci, jako kdyby monopost volným pádem z výšky 48 metrů narazil na zem. Všechno ještě zhoršila snaha zpomalit vůz a následný náraz. Vůz se po něm odrazil čtyři metry v podélném směru a dva metry do strany. 

Počáteční hodnoty, odvozené od senzorů v Bianchiho naslouchátkách, ukazovaly na přetížení 92G v okamžiku nárazu, nyní je však brána v úvahu i možnost, že sluchátka Bianchimu vypadla a hodnoty nebyly odvozeny správně, může se jednat až o 254G!

Něco podobného se ještě nestaloMellor se k nehodě dále vyjádřil: "Problém spočíval v tom, že vůz je nízký a vletěl pod jeřáb, tím došlo k nárazu na Bianchiho lebku shora. V podstatě vše fungovalo jako strašná brzda, náhlé zpomalení - v okamžiku, kdy pilotova přilba narazila na jeřáb. Něco podobného jsme ještě nezažili."

Jeho kolega z bezpečnostní komise FIA Peter Wright uvedl, že z nehody budou vyvozeny patřičné důsledky. "Právě tohle byl ten případ, že nejdřív musí k něčemu podobnému dojít, abychom se z toho poučili. Dřív se nic takového nestalo. Musíme ji prozkoumat do posledního detailu a nelitovat prostředků a času k její analýze." Wright nicméně zamítl možnost uzavřeného kokpitu, protože to by podle něj situaci nijak nezměnilo: "Vůz by narazil do překážky krytem, takže ta by pilota nezasáhla, ale on by hlavou narazil do krytu s prakticky stejným výsledkem." Zamítl také Melloryho myšlenku, aby vyprošťovací jeřáby byly obloženy až šesti vrstvami pneumatik.

FIA v reakci na Bianchiho nehodu nařídila zvýšení ochrany hlavy pilota v kokpitu a zavedla vitruální safety car, aby zpomalil vozy v případě, že se v blízkosti dráhy vyskytuje vyprošťovací vozidlo.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Boj Lewise Hamiltona nekončí: David Coulthard v jeho výkonu vidí pro Ferrari naději

Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.

Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.