Úmrtí pětadvacetiletého Julese Bianchiho vyvolalo velké množství dohadů, ale také zkoumání, co všechno jeho nehodu v Suzuce loňského roku provázelo. FIA nyní dokončila detailní vyšetřování havárie.
Podle zpráv, které byly publikovány prostřednictvím World Accident Database, došlo až k trojnásobně většímu přetížení, než bylo původně předpokládáno. Všechno ještě zhoršil atypický náraz do zadní části jeřábu odklízející havarovaný vůz Adriana Sutila.
Podle detailní zprávy Bianchi přestal ovládat svůj monopost v rychlosti kolem 213 km//h, o pouhé 2,61 vteřin později přišel náraz v rychlosti 126 km/h. Hlava byla zasažena pod úhlem 55 stupňů, když monopost narazil do couvajícího jeřábu. Nárazová síla činila 58,8 G, což odpovídá nárazu do pevné překážky odpovídající běžným crash testům. Podle Andy Mellora, viceprezidenta bezpečnostní komise FIA šlo o podobnou situaci, jako kdyby monopost volným pádem z výšky 48 metrů narazil na zem. Všechno ještě zhoršila snaha zpomalit vůz a následný náraz. Vůz se po něm odrazil čtyři metry v podélném směru a dva metry do strany.
Počáteční hodnoty, odvozené od senzorů v Bianchiho naslouchátkách, ukazovaly na přetížení 92G v okamžiku nárazu, nyní je však brána v úvahu i možnost, že sluchátka Bianchimu vypadla a hodnoty nebyly odvozeny správně, může se jednat až o 254G!
Něco podobného se ještě nestaloMellor se k nehodě dále vyjádřil: "Problém spočíval v tom, že vůz je nízký a vletěl pod jeřáb, tím došlo k nárazu na Bianchiho lebku shora. V podstatě vše fungovalo jako strašná brzda, náhlé zpomalení - v okamžiku, kdy pilotova přilba narazila na jeřáb. Něco podobného jsme ještě nezažili."
Jeho kolega z bezpečnostní komise FIA Peter Wright uvedl, že z nehody budou vyvozeny patřičné důsledky. "Právě tohle byl ten případ, že nejdřív musí k něčemu podobnému dojít, abychom se z toho poučili. Dřív se nic takového nestalo. Musíme ji prozkoumat do posledního detailu a nelitovat prostředků a času k její analýze." Wright nicméně zamítl možnost uzavřeného kokpitu, protože to by podle něj situaci nijak nezměnilo: "Vůz by narazil do překážky krytem, takže ta by pilota nezasáhla, ale on by hlavou narazil do krytu s prakticky stejným výsledkem." Zamítl také Melloryho myšlenku, aby vyprošťovací jeřáby byly obloženy až šesti vrstvami pneumatik.
FIA v reakci na Bianchiho nehodu nařídila zvýšení ochrany hlavy pilota v kokpitu a zavedla vitruální safety car, aby zpomalil vozy v případě, že se v blízkosti dráhy vyskytuje vyprošťovací vozidlo.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.