Smutná zpráva, která zastihla formuli 1, jako v obdobných případech přinesla vlnu vzpomínek a debat o bezpečnosti současné formule 1, zejména pak o činnosti safety caru a práce řešení situací při odklízení havarovaných vozidel.
Bianchiho rodina zveřejnila na oficiální účtu pilota na sociálních sítích, že poslední rozloučení s Julesem proběhne v jeho rodné Nice v úterý v 10:00 místního času v Sainte-Réparate Cathedral.
Napříč celým světem se scházejí vzpomínková vyjádření od Bianchiho známých, kolegů i soupřeů. Jedním z nich byl i Karum Chandhok: "Poprvé jsem Julese potkal ve formuli 3, měl velice čistý styl jízdy a byl také hodně rychlý a zdravě agresivní." Ve F1 pak odvedl dobrou práci. Podobně se vyjádřil i Narain Karthikeyan: "Byl to talentovaný hoch a mohl toho ještě hodně dosáhnout."
Vzpomínku na krajana přidal i Romain Grosjean: "Byl to velký přítel a neřeknu nic nového, když ho označím za obrovský talent. Byl výborným pilotem a skvělý chlap. Ztratili jsme v něm opravdu hodně."
Bývalý Bianchiho kolega Max Chilton: "Byl mým týmovým kolegou dva roky a pokud jsem ho chtěl porazit, musel jsem odvést naprosto perfektní práci, abych ho porazil - a to nebylo vůbec lehké. Hodně jsem se od něj naučil. Podle mého mínění to byl budoucí mistr světa." Chilton věnoval Bianchiho památce pole-position a vítězství v závodě série Carlin Indy Lights.
Bezpečnosti se stále lepší"Bezpečnostní standardy za posledních 20 let jsou pořád lepší, ale motoristický sport bude stále nebezpečný. Moc dobře to víme, ale je to naše vášeň, prostě děláme rádi to, co deláme. Pokaždé, když usedáme do vozu při závodech nebo testech, je tu riziko. Ale naše závodní generace takovou situaci zažívá vlastně poprvé, proto je to takový šok. Vždy se můžeme snažit něco vylepšit, ale právě teď o tom nechci přemýšlet. To je vyhrazeno Julesově rodině," říká Grosjean.
Také Karthikeyan a Chandhok se dotkli otázky bezpečnosti: "Nemůžete mít nikdy stoprocentní jistotu bezpečí, když jedete rychlostí vyšší než 300 km/h. Je třeba respektovat realitu sportu," tvrdí Karthikeyan. A Chandhok dodává: "Bianchiho nehoda byla typickým příkladem toho, kdy je někdo ve špatnou dobu na špatném místě. Stačilo pár centimetrů doleva nebo doprava a vše dopadlo jinak. Sport ale dokáže být někdy opravdu krutý."
Grand Prix Driver's Association nehodlá rovněž ochabovat ve zlepšování bezpečnosti. "Formule 1 ztratila velkou motoristickou naději. Dvacet let a jeden rok po smrti Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera v Imole jsme nyní přišli o Julese. Tato doba nám brutálně připomněla, že závody jsou stále nebezpečné. I přes nesporný pokrok musíme i my, piloti GPDA, při památce Julese Bianchiho, nepolevovat při zlepšování bezpečnostních kroků. Dlužíme to jemu i jeho rodině."
Expilot F1 David Coulthard rovněž vidí spojitosti s bezpečností a Bianchiho nehodou: "Ukázala nám přetrvávající nebezpečí," uvedl Skot ve svém pravidelném sloupku pro BBC. "Mnoho těch, kteří působí v motorsportu, často podléhají iluzi, že jim nehrozí nebezpečí. Třebaže v F1 nedošlo od smrti Ayrtona Senny až po Bianchiho nehodu k žádnému úmrtí, v jiných kategoriích jich nebylo málo. Každý, kdo usedne do závodního auta musí vědět, že dává svůj život všanc, musí ale také vědět, co je podnikáno na jeho ochranu.
Coulthard vnímá velký fenomén F1: "Tato kategorie posouvá hranice lidských možností. Proto ji také sledují miliony lidí po celém světě, z různých důvodů. Pro někoho je vzrušující, jiní obdivují techniku, další, proč si to nepřiznat, očekávají konfliktní situace, protože vědí, co vše je v sázce. Bianchiho nehoda spojila několik nepředvídatelných situací: starší trať, deštivé počasí, horší světelné podmínky, nepřehledná zatáčka a špatná viditelnost. Tomu lze předejít jen novějšími, rovnějšími okruhy s velkými únikovými zónami. Ale najde se určitě dost pilotů, kteří by vám řekli, že taková trať by je daleko méně uspokojila."
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.