Bianchi bude pohřben v úterý, přibývají další kondolence

Bianchiho fanoušci provázeli Julesův boj po celou dobu jeho setrvávání v kómatu.
Bianchiho fanoušci provázeli Julesův boj po celou dobu jeho setrvávání v kómatu., foto: Manor Racing
Robert RoBertino Pavelka 20. července 2015 09:11
Sdílej:

Smutná zpráva, která zastihla formuli 1, jako v obdobných případech přinesla vlnu vzpomínek a debat o bezpečnosti současné formule 1, zejména pak o činnosti safety caru a práce řešení situací při odklízení havarovaných vozidel.

Bianchiho rodina zveřejnila na oficiální účtu pilota na sociálních sítích, že poslední rozloučení s Julesem proběhne v jeho rodné Nice v úterý v 10:00 místního času v Sainte-Réparate Cathedral.

Napříč celým světem se scházejí vzpomínková vyjádření od Bianchiho známých, kolegů i soupřeů. Jedním z nich byl i Karum Chandhok: "Poprvé jsem Julese potkal ve formuli 3, měl velice čistý styl jízdy a byl také hodně rychlý a zdravě agresivní."  Ve F1 pak odvedl dobrou práci.  Podobně se vyjádřil i Narain Karthikeyan: "Byl to talentovaný hoch a mohl toho ještě hodně dosáhnout."

Vzpomínku na krajana přidal i Romain Grosjean: "Byl to velký přítel a neřeknu nic nového, když ho označím za obrovský talent. Byl výborným pilotem a skvělý chlap. Ztratili jsme v něm opravdu hodně."

Bývalý Bianchiho kolega Max Chilton: "Byl mým týmovým kolegou dva roky a pokud jsem ho chtěl porazit, musel jsem odvést naprosto perfektní práci, abych ho porazil - a to nebylo vůbec lehké. Hodně jsem se od něj naučil. Podle mého mínění to byl budoucí mistr světa." Chilton věnoval Bianchiho památce pole-position a vítězství v závodě série Carlin Indy Lights.

Bezpečnosti se stále lepší"Bezpečnostní standardy za posledních 20 let jsou pořád lepší, ale motoristický sport bude stále nebezpečný. Moc dobře to víme, ale je to naše vášeň, prostě děláme rádi to, co deláme. Pokaždé, když usedáme do vozu při závodech nebo testech, je tu riziko. Ale naše závodní generace takovou situaci zažívá vlastně poprvé, proto je to takový šok. Vždy se můžeme snažit něco vylepšit, ale právě teď o tom nechci přemýšlet. To je vyhrazeno Julesově rodině," říká Grosjean.

Také Karthikeyan a Chandhok se dotkli otázky bezpečnosti: "Nemůžete mít nikdy stoprocentní jistotu bezpečí, když jedete rychlostí vyšší než 300 km/h. Je třeba respektovat realitu sportu," tvrdí Karthikeyan. A Chandhok dodává: "Bianchiho nehoda byla typickým příkladem toho, kdy je někdo ve špatnou dobu na špatném místě. Stačilo pár centimetrů doleva nebo doprava a vše dopadlo jinak. Sport ale dokáže být někdy opravdu krutý."

Grand Prix Driver's Association nehodlá rovněž ochabovat ve zlepšování bezpečnosti. "Formule 1 ztratila velkou motoristickou naději. Dvacet let a jeden rok po smrti Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera v Imole jsme nyní přišli o Julese. Tato doba nám brutálně připomněla, že závody jsou stále nebezpečné. I přes nesporný pokrok musíme i my, piloti GPDA, při památce Julese Bianchiho, nepolevovat při zlepšování bezpečnostních kroků. Dlužíme to jemu i jeho rodině."

Expilot F1 David Coulthard rovněž vidí spojitosti s bezpečností a Bianchiho nehodou: "Ukázala nám přetrvávající nebezpečí," uvedl Skot ve svém pravidelném sloupku pro BBC. "Mnoho těch, kteří působí v motorsportu, často podléhají iluzi, že jim nehrozí nebezpečí. Třebaže v F1 nedošlo od smrti Ayrtona Senny až po Bianchiho nehodu k žádnému úmrtí, v jiných kategoriích jich nebylo málo. Každý, kdo usedne do závodního auta musí vědět, že dává svůj život všanc, musí ale také vědět, co je podnikáno na jeho ochranu. 

Coulthard vnímá velký fenomén F1: "Tato kategorie posouvá hranice lidských možností. Proto ji také sledují miliony lidí po celém světě, z různých důvodů. Pro někoho je vzrušující, jiní obdivují techniku, další, proč si to nepřiznat, očekávají konfliktní situace, protože vědí, co vše je v sázce. Bianchiho nehoda spojila několik nepředvídatelných situací: starší trať, deštivé počasí, horší světelné podmínky, nepřehledná zatáčka a špatná viditelnost. Tomu lze předejít jen novějšími, rovnějšími okruhy s velkými únikovými zónami. Ale najde se určitě dost pilotů, kteří by vám řekli, že taková trať by je daleko méně uspokojila."

Témata:
Stalo se
Grand Prix
Oscar Piastri, Lando Norris a Lewis Hamilton po sprintu v Miami.

Lando Norris vyhrál šílený sprint v Miami před Piastrim a třetím Lewisem Hamiltonem. Leclerc rozbil Ferrari už před startem

Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.

Novinky
Lewis Hamilton v Miami.

Toto Wolff promluvil o Lewisi Hamiltonovi, trápení Ferrari a dynamice Mercedesu

Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.

Novinky
Max Verstappen s přítelkyní Kelly Piquet

Max Verstappen po narození prvního dítěte dostal další radostnou zprávu od Red Bullu

Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.

Novinky
Jack Doohan v Miami.

Alpine testuje novou přední část: Náznak změn pro A525?

Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.