Spor o Grand Prix Itálie nadále pokračuje. Do hry vstupují politici, argumenty,odkazy na tradici a historii a také výzvy všemi směry. Připomeňme si v krátkosti, co vlastně Itálii v souvislosti s F1 hrozí.
Grand Prix Itálie se doposud až na jeden případ konala vždy na Monze. Onou výjimkou byl rok 1980 a nemálo lidí je předsvědčeno, že se tak stalo v důsledku nehody Ronnie Petersona, který v roce 1978 havaroval ve startovní fázi a po těžkých zraněních (několikanásobné zlomeniny obou nohou) zemřel ráno po závodě v nemocnici na tukovou embolii. Pravdou je, že za přesunem pořádání závodu stál Bernie Ecclestone, který "předvídal" problémy Monzy a prozíravě si zajistil trať v Imole.
Důvodem totiž nebyla ona nehoda, ale odmítavý postoj ochránců životního prostředí, kteří dlouho nechtěli, aby se v areálu Královského parku v Monze kácely chráněné stromy. Kvůli tomu pak nešly provádět některé úpravy trati a rozšiřovat únikové zóny. Po Petersonově nehodě však pořadatelé pochopili, že by také mohli o statut Grand Prix přijít, proto se po mnoha letech dostalo zástupci okruhuv bouřlivém jednáni s ekology dohodli na dlouhodobé revitalizaci zeleně, výsadbě nových stromů a ti zase svolili k nasazení dřevařské techniky. Monza sice na rok vypadla z kalendáře, ale posléze se vrátila zpět a Ecclestone, aby nepřišel o investované peníze, "vymyslel" Grand Prix miniaturní zemičky v italském regionu - San Marino, stát na kopci, kam by se snad ani celé startovní pole nevešlo, se stal pořadatelem závodu F1.
Nyní se tedy zbrojí na nejvyšší úrovni. Počáteční schůzky Ecclestonea se zástupci Imoly vyvolaly bouřlivou odezvu na Monze a Roberto Maroni, prezident Lombardie, dokonce v emotivním projevu vyzval stáj Ferrari, aby Monzu v jejích snahách podpořila hrozbou odchodu z F1 (více zde).
Bylo by však krátkozraké si myslet, že si zástupci regionu Emilia Romagna, v němž se pro změnu nachází Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, nepřipraví odvetu. Prostřednictvím periodika Gazzetta dello sport se chystají rovněž spustit kampaň za pořádání Grand Prix a stejně jako Lombarďané hodlají jít na politickou platformu. Zmíněný list totiž zveřejnil zprávu, že dva poslanci regionu Emilia Romagna předložili v zákonodárném shromáždění rezoluci s cílem "zajistit podporu regionu a výhodných podmínek pro konání Grand Prix na trati v Imole."
Bezpochybně nejde jen o přechodné pracovní příležitosti a finanční prospěch. Stále však existují čtyři varianty, ze kterých se bude vybírat. Monza, Imola, střídavé pořádání italské Grand Prix, ovšem jako nejhorší vize je i vyřazení Itálie z kalendáře F1. Že to nelze brát na lehkou váhu dokazuje příklad dalšího tradičního účastnika závodu nejprestižnější formule Německa. Tam se v letošním ročníku nepojede.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.