Pokud špičky F1 tvrdí, že změny jsou motivovány především zájmem fanoušků a snahou jim zase vrátit atraktivní podívanou, zcela určitě si zaslouží seznámit se s průzkumem Asociace fanoušků F1. Krátce před zahájením schůzky Strategické skupiny F1 v Billing Hill dostáváme k dispozici zajímavá čísla.
Celý název zmíněného subjektu zní Grand Prix Driver' Association Global Fan Survey a její fanoušci v mohutné průzkumu dali jasně najevo, co od změn v F1 očekávají. Asociace zahrnuje všechny možné příznivce F1 - od zapálených jedinců až k víceméně pasivním divákům. O naléhavosti vyjádřit se k současné situaci v F1 svědčí i počet respondentů: průzkumu se zúčastnilo 217.756 osob.
Většina ze zmíněného počtu žádá, aby F1 byla konkurenceschopnější (89%), další velká část tvrdí, že se musí postarat o příliv nových fanoušků (85%) a jen o něco menší počet je přesvědčen, že formuli 1 příliš nesvědčí velké obchodní zájmy (77%).
Fanoušci však také razantně odmítají, aby se formule 1 pokusila změnit svou tvář prostřednictvím triků, které mají vést ke zdramatizování závodů a přilákat ubývající diváky na okruzích. Nejmenší podporu má obrácené pořadí na startovním roštu (18%), následuje umělá zátěž (26%) nebo použití zákaznických vozů (44%). Obdobně "oblíbené" byly v průzkumu varianty stejných vozů a motoru (16%) nebo větší počty vozů jedné stáje (14%)
Poslední velký průzkum zorganizovala FOTA (Formula One Teams' Association) v roce 2010, ovšem jak naznačují ohlasy, F1 se od té doby příliš směrem k fanouškům neposunula. Že by došlo k nějakému zlepšení si myslí pouhých 10% oslovených. Nejčastější výrazy příznivců F1 popisující současnou královnu motoristického sportu jsou "drahá, přetechnizovaná, nudná". Před pěti lety se v průzkumu naopak nejvíce objevovaly termíny "technologická, konkurenceschopná, vzrušující".
Dalším alarmujícím jevem určitě je, že podle průzkumu není formule 1 schopna přilákat fanoušky zejména mladších věkových skupin, také celkový počet těch, kteří by F1 nově objevili rapidně klesá. Dokazuje to skutečnost, že tři čtvrtiny lidí ze zmíněné ankety sleduje F1 už více než deset let. Je to mimo jiné i důsledek postupného přecházení přenosů na placené televizní kanály.
Až 88% respondentů se domnívá, že formule 1 by měla být působištěm absolutní jezdecké špičky, ovšem jen 45% lidí si myslí, že závody Grand Prix tomuto požadavku odpovídají. Celých 86% žádá, aby piloti byli ke svým fanouškům upřímnější, 78% je pro to, aby se jezdci měli možnost se rovněž zapojit do ozdravného procesu formule 1 a 75% má za to, že by piloti měli zvýšit snahu a aktivně se postarat o to, aby podpora ze strany fanoušků byla větší.
Současný předseda GPDA Alex Wurz na daný průzkum reagoval - podle něj se jím budou piloti zabývat a výsledky budou analyzovat společně s týmovými šéfy. "Formule 1 si bude muset položit některé důležité otázky, proto jsme fanoušky žádali o jejich názor," říká Wurz. "Průzkum jednoznačně ukázal, že fanoušci nestojí o radikální proměnu závodů Grand Prix, trvají na historických hodnotách a kořenech. Zní to možná až příliš jednoduše, ale základem jsou nejlepší piloti a týmy bojující na trati. To je priorita příznivců F1 a my s nimi upřímně sdílíme stejný názor. Chtějí sportovní klání, závodění a odmítají obchodní zájmy, které se staly tak důležité, že ohrožují samotnou podstatu tohoto sportu," pokračuje Wurz.
Podle jeho vyjádření se bude GPDA zabývat výsledky průzkumu velice podrobně, takže to může trvat několik týdnů. Rozhodně hodlá výsledky konzultovat s nejvíce zainteresovanými stranami F1, aby fanoušci co nejdříve viděli zpětnou vazbu týkající se jejich oblíbeného sportu.
Originální dokument se všemi výsledky: PDF (1,4 MB).
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.