Pokud špičky F1 tvrdí, že změny jsou motivovány především zájmem fanoušků a snahou jim zase vrátit atraktivní podívanou, zcela určitě si zaslouží seznámit se s průzkumem Asociace fanoušků F1. Krátce před zahájením schůzky Strategické skupiny F1 v Billing Hill dostáváme k dispozici zajímavá čísla.
Celý název zmíněného subjektu zní Grand Prix Driver' Association Global Fan Survey a její fanoušci v mohutné průzkumu dali jasně najevo, co od změn v F1 očekávají. Asociace zahrnuje všechny možné příznivce F1 - od zapálených jedinců až k víceméně pasivním divákům. O naléhavosti vyjádřit se k současné situaci v F1 svědčí i počet respondentů: průzkumu se zúčastnilo 217.756 osob.
Většina ze zmíněného počtu žádá, aby F1 byla konkurenceschopnější (89%), další velká část tvrdí, že se musí postarat o příliv nových fanoušků (85%) a jen o něco menší počet je přesvědčen, že formuli 1 příliš nesvědčí velké obchodní zájmy (77%).
Fanoušci však také razantně odmítají, aby se formule 1 pokusila změnit svou tvář prostřednictvím triků, které mají vést ke zdramatizování závodů a přilákat ubývající diváky na okruzích. Nejmenší podporu má obrácené pořadí na startovním roštu (18%), následuje umělá zátěž (26%) nebo použití zákaznických vozů (44%). Obdobně "oblíbené" byly v průzkumu varianty stejných vozů a motoru (16%) nebo větší počty vozů jedné stáje (14%)
Poslední velký průzkum zorganizovala FOTA (Formula One Teams' Association) v roce 2010, ovšem jak naznačují ohlasy, F1 se od té doby příliš směrem k fanouškům neposunula. Že by došlo k nějakému zlepšení si myslí pouhých 10% oslovených. Nejčastější výrazy příznivců F1 popisující současnou královnu motoristického sportu jsou "drahá, přetechnizovaná, nudná". Před pěti lety se v průzkumu naopak nejvíce objevovaly termíny "technologická, konkurenceschopná, vzrušující".
Dalším alarmujícím jevem určitě je, že podle průzkumu není formule 1 schopna přilákat fanoušky zejména mladších věkových skupin, také celkový počet těch, kteří by F1 nově objevili rapidně klesá. Dokazuje to skutečnost, že tři čtvrtiny lidí ze zmíněné ankety sleduje F1 už více než deset let. Je to mimo jiné i důsledek postupného přecházení přenosů na placené televizní kanály.
Až 88% respondentů se domnívá, že formule 1 by měla být působištěm absolutní jezdecké špičky, ovšem jen 45% lidí si myslí, že závody Grand Prix tomuto požadavku odpovídají. Celých 86% žádá, aby piloti byli ke svým fanouškům upřímnější, 78% je pro to, aby se jezdci měli možnost se rovněž zapojit do ozdravného procesu formule 1 a 75% má za to, že by piloti měli zvýšit snahu a aktivně se postarat o to, aby podpora ze strany fanoušků byla větší.
Současný předseda GPDA Alex Wurz na daný průzkum reagoval - podle něj se jím budou piloti zabývat a výsledky budou analyzovat společně s týmovými šéfy. "Formule 1 si bude muset položit některé důležité otázky, proto jsme fanoušky žádali o jejich názor," říká Wurz. "Průzkum jednoznačně ukázal, že fanoušci nestojí o radikální proměnu závodů Grand Prix, trvají na historických hodnotách a kořenech. Zní to možná až příliš jednoduše, ale základem jsou nejlepší piloti a týmy bojující na trati. To je priorita příznivců F1 a my s nimi upřímně sdílíme stejný názor. Chtějí sportovní klání, závodění a odmítají obchodní zájmy, které se staly tak důležité, že ohrožují samotnou podstatu tohoto sportu," pokračuje Wurz.
Podle jeho vyjádření se bude GPDA zabývat výsledky průzkumu velice podrobně, takže to může trvat několik týdnů. Rozhodně hodlá výsledky konzultovat s nejvíce zainteresovanými stranami F1, aby fanoušci co nejdříve viděli zpětnou vazbu týkající se jejich oblíbeného sportu.
Originální dokument se všemi výsledky: PDF (1,4 MB).
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.