Pokud špičky F1 tvrdí, že změny jsou motivovány především zájmem fanoušků a snahou jim zase vrátit atraktivní podívanou, zcela určitě si zaslouží seznámit se s průzkumem Asociace fanoušků F1. Krátce před zahájením schůzky Strategické skupiny F1 v Billing Hill dostáváme k dispozici zajímavá čísla.
Celý název zmíněného subjektu zní Grand Prix Driver' Association Global Fan Survey a její fanoušci v mohutné průzkumu dali jasně najevo, co od změn v F1 očekávají. Asociace zahrnuje všechny možné příznivce F1 - od zapálených jedinců až k víceméně pasivním divákům. O naléhavosti vyjádřit se k současné situaci v F1 svědčí i počet respondentů: průzkumu se zúčastnilo 217.756 osob.
Většina ze zmíněného počtu žádá, aby F1 byla konkurenceschopnější (89%), další velká část tvrdí, že se musí postarat o příliv nových fanoušků (85%) a jen o něco menší počet je přesvědčen, že formuli 1 příliš nesvědčí velké obchodní zájmy (77%).
Fanoušci však také razantně odmítají, aby se formule 1 pokusila změnit svou tvář prostřednictvím triků, které mají vést ke zdramatizování závodů a přilákat ubývající diváky na okruzích. Nejmenší podporu má obrácené pořadí na startovním roštu (18%), následuje umělá zátěž (26%) nebo použití zákaznických vozů (44%). Obdobně "oblíbené" byly v průzkumu varianty stejných vozů a motoru (16%) nebo větší počty vozů jedné stáje (14%)
Poslední velký průzkum zorganizovala FOTA (Formula One Teams' Association) v roce 2010, ovšem jak naznačují ohlasy, F1 se od té doby příliš směrem k fanouškům neposunula. Že by došlo k nějakému zlepšení si myslí pouhých 10% oslovených. Nejčastější výrazy příznivců F1 popisující současnou královnu motoristického sportu jsou "drahá, přetechnizovaná, nudná". Před pěti lety se v průzkumu naopak nejvíce objevovaly termíny "technologická, konkurenceschopná, vzrušující".
Dalším alarmujícím jevem určitě je, že podle průzkumu není formule 1 schopna přilákat fanoušky zejména mladších věkových skupin, také celkový počet těch, kteří by F1 nově objevili rapidně klesá. Dokazuje to skutečnost, že tři čtvrtiny lidí ze zmíněné ankety sleduje F1 už více než deset let. Je to mimo jiné i důsledek postupného přecházení přenosů na placené televizní kanály.
Až 88% respondentů se domnívá, že formule 1 by měla být působištěm absolutní jezdecké špičky, ovšem jen 45% lidí si myslí, že závody Grand Prix tomuto požadavku odpovídají. Celých 86% žádá, aby piloti byli ke svým fanouškům upřímnější, 78% je pro to, aby se jezdci měli možnost se rovněž zapojit do ozdravného procesu formule 1 a 75% má za to, že by piloti měli zvýšit snahu a aktivně se postarat o to, aby podpora ze strany fanoušků byla větší.
Současný předseda GPDA Alex Wurz na daný průzkum reagoval - podle něj se jím budou piloti zabývat a výsledky budou analyzovat společně s týmovými šéfy. "Formule 1 si bude muset položit některé důležité otázky, proto jsme fanoušky žádali o jejich názor," říká Wurz. "Průzkum jednoznačně ukázal, že fanoušci nestojí o radikální proměnu závodů Grand Prix, trvají na historických hodnotách a kořenech. Zní to možná až příliš jednoduše, ale základem jsou nejlepší piloti a týmy bojující na trati. To je priorita příznivců F1 a my s nimi upřímně sdílíme stejný názor. Chtějí sportovní klání, závodění a odmítají obchodní zájmy, které se staly tak důležité, že ohrožují samotnou podstatu tohoto sportu," pokračuje Wurz.
Podle jeho vyjádření se bude GPDA zabývat výsledky průzkumu velice podrobně, takže to může trvat několik týdnů. Rozhodně hodlá výsledky konzultovat s nejvíce zainteresovanými stranami F1, aby fanoušci co nejdříve viděli zpětnou vazbu týkající se jejich oblíbeného sportu.
Originální dokument se všemi výsledky: PDF (1,4 MB).
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
            Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
            Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
            Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.