Pokud špičky F1 tvrdí, že změny jsou motivovány především zájmem fanoušků a snahou jim zase vrátit atraktivní podívanou, zcela určitě si zaslouží seznámit se s průzkumem Asociace fanoušků F1. Krátce před zahájením schůzky Strategické skupiny F1 v Billing Hill dostáváme k dispozici zajímavá čísla.
Celý název zmíněného subjektu zní Grand Prix Driver' Association Global Fan Survey a její fanoušci v mohutné průzkumu dali jasně najevo, co od změn v F1 očekávají. Asociace zahrnuje všechny možné příznivce F1 - od zapálených jedinců až k víceméně pasivním divákům. O naléhavosti vyjádřit se k současné situaci v F1 svědčí i počet respondentů: průzkumu se zúčastnilo 217.756 osob.
Většina ze zmíněného počtu žádá, aby F1 byla konkurenceschopnější (89%), další velká část tvrdí, že se musí postarat o příliv nových fanoušků (85%) a jen o něco menší počet je přesvědčen, že formuli 1 příliš nesvědčí velké obchodní zájmy (77%).
Fanoušci však také razantně odmítají, aby se formule 1 pokusila změnit svou tvář prostřednictvím triků, které mají vést ke zdramatizování závodů a přilákat ubývající diváky na okruzích. Nejmenší podporu má obrácené pořadí na startovním roštu (18%), následuje umělá zátěž (26%) nebo použití zákaznických vozů (44%). Obdobně "oblíbené" byly v průzkumu varianty stejných vozů a motoru (16%) nebo větší počty vozů jedné stáje (14%)
Poslední velký průzkum zorganizovala FOTA (Formula One Teams' Association) v roce 2010, ovšem jak naznačují ohlasy, F1 se od té doby příliš směrem k fanouškům neposunula. Že by došlo k nějakému zlepšení si myslí pouhých 10% oslovených. Nejčastější výrazy příznivců F1 popisující současnou královnu motoristického sportu jsou "drahá, přetechnizovaná, nudná". Před pěti lety se v průzkumu naopak nejvíce objevovaly termíny "technologická, konkurenceschopná, vzrušující".
Dalším alarmujícím jevem určitě je, že podle průzkumu není formule 1 schopna přilákat fanoušky zejména mladších věkových skupin, také celkový počet těch, kteří by F1 nově objevili rapidně klesá. Dokazuje to skutečnost, že tři čtvrtiny lidí ze zmíněné ankety sleduje F1 už více než deset let. Je to mimo jiné i důsledek postupného přecházení přenosů na placené televizní kanály.
Až 88% respondentů se domnívá, že formule 1 by měla být působištěm absolutní jezdecké špičky, ovšem jen 45% lidí si myslí, že závody Grand Prix tomuto požadavku odpovídají. Celých 86% žádá, aby piloti byli ke svým fanouškům upřímnější, 78% je pro to, aby se jezdci měli možnost se rovněž zapojit do ozdravného procesu formule 1 a 75% má za to, že by piloti měli zvýšit snahu a aktivně se postarat o to, aby podpora ze strany fanoušků byla větší.
Současný předseda GPDA Alex Wurz na daný průzkum reagoval - podle něj se jím budou piloti zabývat a výsledky budou analyzovat společně s týmovými šéfy. "Formule 1 si bude muset položit některé důležité otázky, proto jsme fanoušky žádali o jejich názor," říká Wurz. "Průzkum jednoznačně ukázal, že fanoušci nestojí o radikální proměnu závodů Grand Prix, trvají na historických hodnotách a kořenech. Zní to možná až příliš jednoduše, ale základem jsou nejlepší piloti a týmy bojující na trati. To je priorita příznivců F1 a my s nimi upřímně sdílíme stejný názor. Chtějí sportovní klání, závodění a odmítají obchodní zájmy, které se staly tak důležité, že ohrožují samotnou podstatu tohoto sportu," pokračuje Wurz.
Podle jeho vyjádření se bude GPDA zabývat výsledky průzkumu velice podrobně, takže to může trvat několik týdnů. Rozhodně hodlá výsledky konzultovat s nejvíce zainteresovanými stranami F1, aby fanoušci co nejdříve viděli zpětnou vazbu týkající se jejich oblíbeného sportu.
Originální dokument se všemi výsledky: PDF (1,4 MB).
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.