První kolo Grand Prix Rakouska a za zatáčkou Remus podél svodidel klouzá dvojice Alonso Räikkönen v zápasnickém klinči. Hlava finského pilota se ocitá nebezpečně blízko podvozku Španělova vozu. Tato nehoda opět rozvířila otázku, jak moc je ohroženo v případě takové nehody pilotův život.
Vypočítávat případy, kdy otevřený kokpit znamenal vážné ohrožení zdraví pilota, nebo dokonce znamenal jeho smrt by znamenalo vytvořit hodně dlouhý seznam. Stačí vzpomenout na Brita Alana Staceye, jemuž při Grand Přix Belgie vlétl do obličeje pták. Nelze nepřipomenout ani Toma Pryce a jeho kontakt s neopatrným členem traťové hlídky - přebíhal nesmyslně trať a když ho Walesan srazil, hasicí přístroj z ruky mladíka mu zloml vaz. A třetí příklad za všechny, naštěstí ne tragický - Grand Prix Brazílie a kolize Eddie Irvinea a Jose Verstappena - Eddie tehdy vytlačil Jose na trávník, jeho benetton přeletěl přes Brundleův mclaren a trefil přitom Brita zadním kolem do hlavy.
Tolik vzpomínka, nyní zpět k aktuálnímu případu. Ihned po nehodě Alonsa a Räikkönena se objevily návrhy jak zvýšit bezpečí pilota v kokpitu, padla dokonce myšlenka kokpit uzavřít. "Tato otázka je pořád předmětem zájmu, protože otevřený kokpit rizika představuje. Je třeba se této problematice věnovat a krok za krokem i nadále zlepšovat bezpečnost nás pilotů," komentuje situaci Nico Rosberg.
GPDA potvrzuje, že debaty kolem těchto návrhů pokračují, ale je třeba je velice pečlivě zvážit. Rozhodně by nemělo dojít k nějakému ukvapenému závěru, v tomto směru Asociace pilotů věří, že FIA celou záležitost dobře posoudí. "V minulosti jsme vždy po FIA požadovali, aby se bezpečnost pilota v kokpitu zlepšila, v posledních desetiletích se výrazně zvýšily bočnice chránící hlavu pilota," komentuje situaci předseda GPDA Alex Wurz. "Debata, jak tento prostor udělat ještě bezpečnější však pokračuje, proto už se zabýváme i překrytím kokpitu. Mně se tato myšlenka líbí, ale je třeba ještě provést pečlivou analýzu okolností, které uzavřený kokpit přináší, mimo jiné otázku požáru," dodává Wurz.
"Všichni víme, jak nebezpečný prostor kokpit je, proto nelze nic podcenit a musíme se zabývat každou eventualitou. Jde o velice chouloustivou oblast, musíme vše pečlivě zvážit, abychom nepodcenili i případné negativní důsledky případného rozhodnutí," uzavírá Wurz.
Pokud se podíváme do historie, tak například první vezre japonského vozu Maki F1 v roce 1974 byla vybavena plastovým překrytem kokpitu, jakokusi "bublinou", ale v dalších fázích už měl monopost konvenční kokpit. V debatě také zatím nezaznělo, jak by se řešil požadavek na rychlé opuštění kokpitu po nehodě nebo právě v případě, že by byl vůz zachvácen plameny.
Je také otázka, jak by na tak radikální změnu reagovali diváci, protože pak by monoposty opět zratily něco ze své výjimečnosti a začaly se blížit sportovním vozům. Nesmíme zapomenout ani na fakt, že se rovněž dlouho diskutuje o problematice nezakrytých kol. Jejich odpůrci neustále poukazují na fakt, že k velkému množství kolizí dochází při střetu nezakrytých kol dvou vozů. Pak by už ale z podoby formule 1, jak ji známe už 66 let, mnoho nezbylo.
Budeme proto opět rádi, když se k návrhu podobných změn vyjádříte v diskuzi.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nejen obrovský rozruch mezi fanoušky, ale okamžitě ovlivnil i finanční trhy. John Elkann a bývalý prezident Luca di Montezemolo odmítli spekulace o marketingovém motivu a zdůrazňují, že cílem je přivést Ferrari zpět na vrchol motorsportu.
Lewis Hamilton prožívá obrovský pocit spokojenosti poté, co se k němu znovu připojila jeho bývalá osobní trenérka Angela Cullenová, s níž měl dlouhodobě úzkou spolupráci.
Sedmá série Drive to Survive dorazí na Netflix už v pátek a fanoušci s napětím čekají jaké zápletky letošní série přinese. Jak napovídají některé články, nebude chybět velmi zvláštní konec Daniela Ricciarda ve Formuli 1 a jak byl blízko sedačky Red Bullu.
Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Lewis Hamilton úspěšně zakončil předsezónní testování a nyní se soustředí na svůj první závod ve Ferrari, který ho čeká během Velké ceny Austrálie.
Carlos Sainz dominoval předsezónním testům, když se mu podařilo zajet nejrychlejší čas i v druhé fázi testování. Ale...
Red Bull mezi neúspěšným modelem RB20 a novým RB21 implementoval mnohem hlubší změny, než by se mohlo na první pohled zdát. Tým přistoupil k radikálním úpravám, které mají za cíl zlepšit výkon a stabilitu vozu v nadcházející sezóně.
McLaren po vítězství Landa Norrise v Abú Dhabí, navazuje na úspěch týmu, čímž uzavřel jednu kapitolu a otevřel novou éru. Generální ředitel Zaka Brown zdůraznil, že nový model MCL39, i když podobný předchůdci, přináší významné inovace, které by měly tým posunout kupředu.
Güenther Steiner si vzal pod drobnohled rivalitu mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem. Ostřílený manažer se zaměřil na jejich soupeření a jeho dopad na dění ve Formuli 1, což naznačuje, že vztah těchto dvou pilotů bude i nadále předmětem pozornosti.
Lewis Hamilton by mohl být v sezóně 2025 nucen nosit výstroj Ferrari při každém závodě. Sedminásobný šampion, který byl známý tím, že během své kariéry u Mercedesu preferoval vlastní oblečení, se nyní ocitá v nové situaci.
Sezóna Formule 1 pro rok 2025 se blíží a předsezónní testy v Bahrajnu nabídly první náhled na rozložení sil. Po třech dnech na trati začíná být jasnější, kdo má našlápnuto k úspěchu a kdo bude muset dohánět.
Mezinárodní automobilová federace se aktuálně zaměřuje na otázky týkající se komisařů a s nadcházející sezónou přichází se zásadní změnou.