Modré vlajky beze změny

Tato trojice musí zdolávání opozdilců řešit hodně často.
Tato trojice musí zdolávání opozdilců řešit hodně často., foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 23. června 2015 12:25
Sdílej:

Šéfové týmů F1 se vyslovili proti změnám v pravidlech používání modrých vlajek. Debata byla součástí širší výměny názorů ohledně zvýšení atraktivity závodů Grand Prix.

FIA v posledních dnech uspořádala několik setkání s cílem pozměnit některá pravidla pro rok 2016, aby pro diváky byly závody atraktivnější. Poté, co neprošel návrh na znovuzavedení doplňování paliva během závodu, přišly na přetřes některé další ideje, mezi něž patří i volná volba kombinací pneumatik pro závod.

V paddocku Grand Prix Kanady i Rakouska se rovněž debatovalo o upřesnění pravidel používání modrých vlajek. Záměrem bylo umožnit pilotům předjížděným o kolo více času k vytvoření prostoru pro předjíždějícího. Vyskytla se teorie, že pokud by vůz o kolo či více zpět neuvolnil cestu co nejdříve, mohl by být závod zajímavější a pro piloty v čele i namáhavější. 

Článek 20.6 sportovních pravidel F1 říká: "Jakmile vůz dostihne jiný monopost, který má v závodě ztrátu jednoho či více absolvovaných kol, musí jeho pilot umožnit soupeři předjetí při první vhodné příležitosti. Pokud jezdec mající ztrátu nejeví snahu nechat se předjet, bude mu tato povinnost signalizována modrými vlajkami." Není řídkým jevem, že piloti jsou penalizování za neuposlechnutí signalizace různými způsoby. 

Bylo oznámeno, že FIA se tímto pravidlem hodlá opět zabývat, když návrh na změnu užívání modrých vlajek před několika lety neprošel, ale opět se ozvala vlna nesouhlasu. Někteří zástupci týmů se domnívají, že v případě takové změny by mohl pilot se ztrátou jednoho či více okruhu dokonce způsobit nehodu s vážnými následky. Protože se zdá, že nedojde k žádné dohodě, nedá se předpokládat, že by v této oblasti nastala nějaká výrazná změna. "Tato otázka byla předmětem diskuzí, ale nepadlo žádné rozhodnutí, takže se nedá předpokládat, že by v krátkodobém horizontu nastaly nějaké změny," potvrdil mluvčí FIA.

Možná k tomu přispěla i vzpomínka na Grand Prix ještě na starém rakouském okruhu v roce 1983. Vedoucí trojice Tambay, Arnoux a Piquet dostihla o kolo zpět jedoucího Jariera. Ten tak dlouho hledal místo, kde by pustil Tambaye kupředu, až se před Francouzovo Ferrari dostal jak Arnoux tak Piquet. Jarier se svému krajanovi po závodě omluvil, že prostě nevěděl, jak situaci vyřešit. Ovšem podobných případů, kdy zdolávání opozdilců významně ovlivnilo závod, najdeme podstatně více.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.