Pokud se tvrdí, že by každý pilot chtěl vyhrát aspoň jednou v životě Grand Prix Monaca, pak si je takový jedinec dobře vědom, že klíčem k úspěchu je zajet co nejlepší kvalifikaci.
Pochopitelně existují případy, kdy neúspěch v tréninku ještě neznamenal ztrátu všech nadějí, namátkou vzpomeňme na rok 1970, kdy Rindt na osmém místě ve startovním poli ztrácel na Stewartovo pole-position téměř dvě vteřiny, a nakonec vyhrál, ač k tomu potřeboval pořádný kopec štěstí. Na to se ale skutečně v Monte Carlu nedá spoléhat.
V kvalifikaci už bylo poněkud větrněji, hodnota dosahovala až 3 metrů/s, ale teplota vzduchu se oproti dopolednu příliš nezměnila = 19°C. To trať se zahřála podstatně víc, až na hodnotu 29°C. Také obloha byla poněkud více posetá mraky, ale nepředpokládalo se, že by jako ve čtvrtek ohrozil rozhodující bitvu o startovní pozice déšť.
Nico Rosberg chyboval hned dvakrát a na stejném místě, i proto mu patří "až" druhá příčka (foto: Daimler AG)
I. část kvalifikace: Pouze Manor a Sauber, asi v předtuše věcí příštích, vyjely na trať na červené směsi, zbytek začal na žluté. Měřítko stanovil Verstappen (1:19,803), ale velice rychle se vše vrátilo na obvyklé pozice: Hamilton vyzval zbytek startovního pole časem 1:16,884, poté se do hry dostali i piloti Ferrari a Rosberg. Po sérii zlepšení se do čela dostal Nico Rosberg časem 1:16,528, Hamilton ztrácel pouze 0,06 vteřiny. Vettel a Räikkönen si zajistili rovněž na měkké směsi jistotu postupu, naopak velice tvrdě o ni museli bojovat piloti McLarenu, Red Bullu a Williamsu. Neuspěl jediný Bottas, jemuž i přes velkou snahu zůstal černý Petr v podobě 17. času. Jinak - řečeno pokerovou terminologií - trop pro další trénink zůstali oba piloti Sauberu a Manoru. Vysoko se dostal Red Bull, Toro Rosso, u Ferrari se jelo vysloveně na jistotu.
Drama si prožil Nico Hülkenberg, který při průjezdu zatáčky Mirabeau nezvládl svůj vůz a lehce ťukl zadní levou pneumatikou do bariéry. Jeho Force India však přežila bez vážnější úhony, protože se dokázal protáhnout do druhé části kvalifikace. První část tedy skončila pořadím: Rosberg, Hamilton, Verstappen, Kvjat a Sainz.
Daniil Kvjat předvedl solidní výkon a dokonce byl na dosah druhé startovní řady (foto: Infiniti Red Bull)
II. část kvalifikace: Na trať vyjel jako první Vettel a jeho čas 1:18,721 se na chvíli stal měřítkem, záhy se však přes něj začal dostávat jeden pilot za druhým. S výjimkou Fernanda Alonsa, ten pro průjezdu zahřívacího kola (1:26,664) musel registrovat v Sté. Devote naprosté ticho za zády a bylo jasné, že jeho účinkování v tréninku skončilo a zůstane v této části tréninku poslední.
Do čela se pak katapultoval Rosberg (1:15,471) a odsunul tak na druhé místo Vettela, jehož čas 1:16,224 na setinu vyrovnal později Hamilton. Jestliže se u těchto týmů tak nějak poklidně projíždělo tréninkovou částí číslo 2, u ostatních týmů šlo o přežití. Prakticky pořád se pod čarou desáté příčky vyskytovali Ricciardo, Massa, Button a Hülkenberg. Williams nadále nepůsobil vůbec jistě, Button se snažil, ale nakonec se měnilo pořadí nejvíc na onom nepopulárním 11. místě. Nakonec zabojoval Pérez i Ricciardo a tím pádem vypadl z desítky slibně působící Grosjean. Závěr druhé části poznamenaly oba vozy Mercedes - nejdřív Hamilton srazil ztrátu na Rosberga na 0,393 vteřiny, poté Rosberg při průjezdu cílovou rovinkou brutálně "znásilnil" tvrdým bržděním pneumatiky a zaparkoval v únikové zóně zatáčky Sté. Devote.
Pro třetí část kvalifikace se dá čekat úpornou a časnou snahu zajistit si nejlepší čas, protože jak se zdá, proměnlivé počasí v Monacu může hrát poměrně dost zásadní roli, nakonec se přeci jenom můžeme dočkat pro piloty tolik nemilé vláhy z oblohy.
III. část kvalifikace: Mercedesy skutečně vyrazily na trať v těsném závěsu, Hamilton vpředu, Rosberg za ním, ale v závěru prvního rychlého kola oba jezdci zpomalili (Hamilton: 1:20,611; Rosberg 1:21,058), takže nejrychleji se etabloval Pérez časem 1:17,912. Ovšem potom Hamilton přidal pod kotel a stanovil maximum časem 1:15,304. Za tím se umístil Rosberg a Vettel, sledováni oběma piloty Red Bullu a Räikkönenem.
Sergio Pérez (na snímku ze čtvrtečního tréninku) nedokázal v kvalifikaci vyjít s počtem pneumatik, ale nakonec do závodu vyrazí ze čtvrté řady (foto: Sahara Force India)
Poslední pokus si piloti nechali na samotný závěr kvalifikace, zbyl jim nakonec čas na jediné rychlé kolo, jehož se neúčastnil Sergio Pérez, jemuž už žádné "rychlé" pneumatiky nezbyly. Boj o pole-position skončil velice záhy: zatímco se Hamilton přes nepříliš přesvědčivý čas dokázal ještě zlepšit, Rosberg udělal stejnou chybu jako v druhé části tréninku a svou snahu vzdal. Nezlepšil se ani Vettel, pouze Kvjat v poslední možné chvíli zaznamenal zlepšení proti svému prvnímu času v hodnotě 1:16,533. Na Ricciarda ovšem nestačil, ten se stačil také zlepšit, byť to bylo "jen" o 0,147 vteřiny. Pérez nakonec nemusel svého nedostatku pneumatik až tak litovat, bez posledního pokusu se zařadil na velice slušnou sedmou příčku.
Setrvalý stav ve startovním poli tedy trvá: první řada patří Mercedesu, za nimi uvidíme v neděli Vettela, Räikkönen opět nestačil na čtyřnásobného mistra světa a svého kolegu. Kvalifikace přinesla snad jen nemilé překvapení pro Williams, od nějž se určitě očekávalo víc. Nakolik se na výkonech v poslední části podepsalo lehké ochlazení (teplota trati klesla v průběhu poslední části o pět stupňů) nám ukáže zítřejší závod. A ještě docela na závěr - Hamilton vůbec poprvé ve své kariéře bude mít v Grand Prix Monaca před sebou zcela prázdnou trať - jeho pole-position je zde vůbec první.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.