Poslední "zkušební" boje v monackých soutěskách piloti absolvovali po obvyklé páteční pauze. Prozatím kraloval v Monacu opět tým Mercedes a také nepříliš dobré počasí.
Jedna z tradic říká, že piloti na počátku každého cyklu jízd pohlížejí ke knížecímu paláci. Ne snad z úcty k majestátu, ale aby zjistili, kterým směrem vlaje monacká zástava. Podle toho se dá usoudit, jaké počasí na aktéry tréninkových jízd a kvalifikace čeká.
Povětrnostní podmínky jsou podstatně příznivější - 18 stupňů naměřili meteorologové ve vzduchu, trať má ještě o pět stupínků více. Panuje prakticky bezvětří, takže očekávejme podstatně větší provoz než ve čtvrtek.
První čtvrthodině po "zajíždění" žlutě označených pneumatik dominoval - bez překvapení - Mercedes. Hamilton se po časech 1:19,074 a 1:17,504 dopracoval k času 1:17,021. Za zády se mu usadil Rosberg, který vzbudil mírný úsměv úvodním časem 1:39,259, ale pak vše uvedl na pravou míru a výkonem 1:17,913 se zařadil na druhé místo. Zatímco Ferrari se v této části pohybovaly po trati sporadicky a bez zaznamenáníhodného času, slušně si vedly Lotusy a snažil se i Daniil Kvjat, ačkoliv měl určité problémy v šikaně na nábřeží.
Kimi Räikkönen rozhodně po první polovině tréninku nemohl být spokojen, protože se sám odsoudil do nečinné role pozorovatele (foto: Scuderia Ferrari)
O další zlepšení se postaral Hamilton i Rosberg, kteří společně s týmem Manor nasadili superměkké pneumatiky. Hamilton se dostal na hodnotu 1:16,705, Rosberg snížil své maximum na 1:17,271. Třetí místo si po prvních kolech zapsal Kimi Räikkönen. Po dvaceti minutách je tedy pořadí v třetím tréninku Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo a Vettel. A ještě zajímavost, nejvyšší rychlost byla naměřena Felipe Nasrimu - 289,1 km/h, nejpomalejší byl Roberto Merhi výkonem 277,9 km/h.
Prakticky v polovině závodu byl trénink přerušen červenými vlajkami. Kimi Räikkönen, prakticky bezprostředně poté, co zajel v tu chvíli třetí nejlepší čas 1:17,401, nezvládl zatáčku Ste. Dévote a narazil do bariéry levou zadní pneumatikou svého Ferrari. Jemu samotnému se snad nic vážného nestalo, protože pěšky zamířil do boxů.
Trénink byl po odklizení poškozeného vozu opět zahájen, první na trati se objevil opět Lewis Hamilton. Druhou polovinu tréninku zahájily Mercedesy a Red Bully na žlutě označených pneumatikách, ostatní zvolilli červenou směs (v první polovině tréninku volil Mercedes opačnou strategii).
Max Verstappen patřil k těm, kteří svůj vůz v třetím tréninku poznamenali svodidlymonackého okruhu (foto: Scuderia Ferrari)
Dramatické okamžiky pokračovaly. Hamilton měl problémy po výjezdu z tunelu a dal tak vzpomenout na nehodu Sergia Péreze, ale Brit situaci zvládl a pouze projel nábřežní šikanu rovně. Menší štěstí měl Max Verstappen, krátce poté, co zajel výborný čas 1:17,788, v zatáčce Antony Noghes nezvládl svůj vůz a urazil bočnici zadního křídla.
Vettel těchto problémů využil k zajetí času 1:16,885 a stal se tak teprve druhým pilotem, který prolomil hranici 1:17,0 - nepovedlo se to ani Rosbergovi, který se zařadil na třetí místo výkonem 1:17,132. Vettel na druhé místo poskočil z 11. místa, připomeňme však, že Mercedesy absolvovaly první část druhé půlhodiny na žluté směsi, Ferrari zvolilo červenou. Před poslední čtvrthodinou je tedy pořadí: Hamilton, Vettel, Rosberg, Räikkönen a Ricciardo. Poslední tradičně Stevens a Merhi. Iceman Räikkönen však má v tomto tréninku už možnost pouze analyzovat data.
Zatímco pilotům Mercedesu závěr tréninku nevyšel zcela podle jejich představ (oba se sice na opětovně nasazené nejrychlejší směsi zlepšili, ale ne tak, jak by si přáli, stěžovali si na malou přilnavost pneumatik), vypálil všem rybník Sebastian Vettel, který 3:49 před koncem tréninku nejrychlejší kolo a dostal se na dosah hranice 1:16,0. Odpověď Rosberga o chvíli později nevyšla, ale porazil aspoň svého týmového kolegu.
Zopakuje odpoledne Vettel svou spanilou jízdu? (foto: Scuderia Ferrari)
Trápily se jak Lotusy tak Williamsy, nadále pokračoval boj Red Bullu a Toro Rosso; piloti obou týmů se na provizorním startovním roštu v jednu chvíli hezky promíchali. Nejlepší nakonec Ricciardo, za nějž se vklínil do první pětky časem zajetým v poslední možné chvíli Carlos Sainz. Podobně se vedlo i Jensonu Buttonovi, jehož čas naběhl na monitorech rovněž po projetí pod šachovnicovou vlajkou. Malého dílčího vítězství dosáhl Nico Hülkenberg, a sice v oblasti Maximal Speed Trap na výjezdu z tunelu: projel tudy rychlostí 291,1 km/h.
Odpoledne se dá čekat skutečně tvrdý boj, jak bylo zřejmé, červené pneumatiky nedovolují chyby a příliš mnoho pokusů, stoupá také teplota trati, za hodinu vystoupala o tři stupně. Můžeme se tedy těšit na boj o pozice, které právě na této trati hrají víc než důležitou roli.
Počty kol ujeté ve 3. tréninku (vlevo) a dohromady za všechny 3 tréninky (vpravo)
Maximální rychlosti: 1. Hülkenberg 291,1 km/hod; 2. Nasr 290,3 km/h; 3. Ericsson 290,1 km/h; 4. Vettel 288,9 km/h; 5. Massa 288,6 km/h; 6. Bottas 288,6 km/h; 7. Maldonado 288,5 km/h; 8. Pérez 288,5 km/h; 9. Raikkonen 288,3 km/h; 10. Hamilton 288,0 km/h.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.