Kamuj Kobajaši uvedl, že byl před závodem v Suzuce vyděšen opravami svého vozu. Byl zásah Caterhamu bezpečný?
Caterham byl nucen vysvětlit okolnosti, které vedly k tomu, že Kamuj Kobajaši musel v Rusku závodit s monopostem, který měl problém s poškozeným zavěšením. To tým na okruhu opravil tak, že rameno obalil uhlíkovými vlákny, protože podle Japonce neměl dostatek náhradních dílů k opravě.
Kobajaši na svém Facebooku napsal, že byl vyděšen nutností závodit s takovým vozem. Jeho fotka zavěšení pak obletěla svět a spustila po Bianchiho nehodě další vlnu diskusí ohledně bezpečnosti v F1.
Otázkou je, zda bylo Kobajašiho auto bezpečné či nikoliv? Týmy běžně opravují na dráze auta. Z obrázku se nedá jednoznačně tvrdit, nakolik byla jízda bezpečná či nikoliv. Vzhledem k tomu, že v týmech pracují profesionálové, se dá ale usoudit, že se snažili zajistit maximální bezpečnost. Tuto úpravu jistě konzultovali se svými experty na kompozity v továrně, kteří mohli poškození napodobit a otestovat.
"Byl rozsáhle testován v Soči a v [továrně v] Leafield a nakonec byl obalen uhlíkovými vlákny pro dodatečné posílení - normální procedura. Díl byl schválen jako bezpečný a před každou částí zkontrolován, abychom si byli jisti, že s ním není žádný problém," uvedl tým k "drobné nekonzistenci," které si všiml na zadním zavěšení v pátek.
Na druhou stranu řešení nebylo určitě ideální, protože vozy F1 jsou prototypy. Riziko navíc stoupá u týmů s nižšími rozpočty. Technika obalování uhlíkovými vlákny ale není nebezpečná či pod úrovní standardů. Některé týmy vyrábějí kovové díly obalené karbonem, aby získali kombinaci potřebných vlastností s co nejmenšími rozměry a hmotností.
Zavěšení Kobajašiho Caterhamu (foto: Kamuj Kobajaši)
Další zajímavou otázkou byl přístup FIA. Ta každé auto před sobotními jízdami i nedělním závodem kontroluje a dohlíží na opravy. K této záležitosti se zatím oficiálně nevyjádřila. Páteční nehoda Kobajašiho byla dost vážná a zřejmě si vyžádala opětovnou prohlídku vozu, takže FIA musela vědět o situaci s náhradními díly. Nic zatím nenaznačuje, že by auto nevyhovovalo pravidlům pro bezpečnost.
Japonec ale závod nedokončil - ještě před jeho skončením při rozhovoru s médii uvedl, že tým jej raději povolal do boxů, aby ušetřil kilometry. Jeho šéf Ravetto to ale později popřel s tím, že jeho pilot měl problém s brzdami.
Je fér dodat, že se Kobajaši nesnažil nějak pošpinit svůj tým - na Facebooku komunikoval soukromě pouze se svými přáteli, někdo jej ale pěkně zradil a jeho komentář i fotku zpřístupnil veřejnosti. Situace jen dokládá obtížnou situaci, která v týmu panuje po řádění exekutorů, soudních sporech s vyhozenými zaměstnanci a po nucené správou společnosti Caterham Sports.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.