Kamuj Kobajaši uvedl, že byl před závodem v Suzuce vyděšen opravami svého vozu. Byl zásah Caterhamu bezpečný?
Caterham byl nucen vysvětlit okolnosti, které vedly k tomu, že Kamuj Kobajaši musel v Rusku závodit s monopostem, který měl problém s poškozeným zavěšením. To tým na okruhu opravil tak, že rameno obalil uhlíkovými vlákny, protože podle Japonce neměl dostatek náhradních dílů k opravě.
Kobajaši na svém Facebooku napsal, že byl vyděšen nutností závodit s takovým vozem. Jeho fotka zavěšení pak obletěla svět a spustila po Bianchiho nehodě další vlnu diskusí ohledně bezpečnosti v F1.
Otázkou je, zda bylo Kobajašiho auto bezpečné či nikoliv? Týmy běžně opravují na dráze auta. Z obrázku se nedá jednoznačně tvrdit, nakolik byla jízda bezpečná či nikoliv. Vzhledem k tomu, že v týmech pracují profesionálové, se dá ale usoudit, že se snažili zajistit maximální bezpečnost. Tuto úpravu jistě konzultovali se svými experty na kompozity v továrně, kteří mohli poškození napodobit a otestovat.
"Byl rozsáhle testován v Soči a v [továrně v] Leafield a nakonec byl obalen uhlíkovými vlákny pro dodatečné posílení - normální procedura. Díl byl schválen jako bezpečný a před každou částí zkontrolován, abychom si byli jisti, že s ním není žádný problém," uvedl tým k "drobné nekonzistenci," které si všiml na zadním zavěšení v pátek.
Na druhou stranu řešení nebylo určitě ideální, protože vozy F1 jsou prototypy. Riziko navíc stoupá u týmů s nižšími rozpočty. Technika obalování uhlíkovými vlákny ale není nebezpečná či pod úrovní standardů. Některé týmy vyrábějí kovové díly obalené karbonem, aby získali kombinaci potřebných vlastností s co nejmenšími rozměry a hmotností.
Zavěšení Kobajašiho Caterhamu (foto: Kamuj Kobajaši)
Další zajímavou otázkou byl přístup FIA. Ta každé auto před sobotními jízdami i nedělním závodem kontroluje a dohlíží na opravy. K této záležitosti se zatím oficiálně nevyjádřila. Páteční nehoda Kobajašiho byla dost vážná a zřejmě si vyžádala opětovnou prohlídku vozu, takže FIA musela vědět o situaci s náhradními díly. Nic zatím nenaznačuje, že by auto nevyhovovalo pravidlům pro bezpečnost.
Japonec ale závod nedokončil - ještě před jeho skončením při rozhovoru s médii uvedl, že tým jej raději povolal do boxů, aby ušetřil kilometry. Jeho šéf Ravetto to ale později popřel s tím, že jeho pilot měl problém s brzdami.
Je fér dodat, že se Kobajaši nesnažil nějak pošpinit svůj tým - na Facebooku komunikoval soukromě pouze se svými přáteli, někdo jej ale pěkně zradil a jeho komentář i fotku zpřístupnil veřejnosti. Situace jen dokládá obtížnou situaci, která v týmu panuje po řádění exekutorů, soudních sporech s vyhozenými zaměstnanci a po nucené správou společnosti Caterham Sports.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.