Kamuj Kobajaši uvedl, že byl před závodem v Suzuce vyděšen opravami svého vozu. Byl zásah Caterhamu bezpečný?
Caterham byl nucen vysvětlit okolnosti, které vedly k tomu, že Kamuj Kobajaši musel v Rusku závodit s monopostem, který měl problém s poškozeným zavěšením. To tým na okruhu opravil tak, že rameno obalil uhlíkovými vlákny, protože podle Japonce neměl dostatek náhradních dílů k opravě.
Kobajaši na svém Facebooku napsal, že byl vyděšen nutností závodit s takovým vozem. Jeho fotka zavěšení pak obletěla svět a spustila po Bianchiho nehodě další vlnu diskusí ohledně bezpečnosti v F1.
Otázkou je, zda bylo Kobajašiho auto bezpečné či nikoliv? Týmy běžně opravují na dráze auta. Z obrázku se nedá jednoznačně tvrdit, nakolik byla jízda bezpečná či nikoliv. Vzhledem k tomu, že v týmech pracují profesionálové, se dá ale usoudit, že se snažili zajistit maximální bezpečnost. Tuto úpravu jistě konzultovali se svými experty na kompozity v továrně, kteří mohli poškození napodobit a otestovat.
"Byl rozsáhle testován v Soči a v [továrně v] Leafield a nakonec byl obalen uhlíkovými vlákny pro dodatečné posílení - normální procedura. Díl byl schválen jako bezpečný a před každou částí zkontrolován, abychom si byli jisti, že s ním není žádný problém," uvedl tým k "drobné nekonzistenci," které si všiml na zadním zavěšení v pátek.
Na druhou stranu řešení nebylo určitě ideální, protože vozy F1 jsou prototypy. Riziko navíc stoupá u týmů s nižšími rozpočty. Technika obalování uhlíkovými vlákny ale není nebezpečná či pod úrovní standardů. Některé týmy vyrábějí kovové díly obalené karbonem, aby získali kombinaci potřebných vlastností s co nejmenšími rozměry a hmotností.
Zavěšení Kobajašiho Caterhamu (foto: Kamuj Kobajaši)
Další zajímavou otázkou byl přístup FIA. Ta každé auto před sobotními jízdami i nedělním závodem kontroluje a dohlíží na opravy. K této záležitosti se zatím oficiálně nevyjádřila. Páteční nehoda Kobajašiho byla dost vážná a zřejmě si vyžádala opětovnou prohlídku vozu, takže FIA musela vědět o situaci s náhradními díly. Nic zatím nenaznačuje, že by auto nevyhovovalo pravidlům pro bezpečnost.
Japonec ale závod nedokončil - ještě před jeho skončením při rozhovoru s médii uvedl, že tým jej raději povolal do boxů, aby ušetřil kilometry. Jeho šéf Ravetto to ale později popřel s tím, že jeho pilot měl problém s brzdami.
Je fér dodat, že se Kobajaši nesnažil nějak pošpinit svůj tým - na Facebooku komunikoval soukromě pouze se svými přáteli, někdo jej ale pěkně zradil a jeho komentář i fotku zpřístupnil veřejnosti. Situace jen dokládá obtížnou situaci, která v týmu panuje po řádění exekutorů, soudních sporech s vyhozenými zaměstnanci a po nucené správou společnosti Caterham Sports.
Zatímco hollywoodská premiéra filmu F1 lákala jezdce do New Yorku, Max Verstappen zvolil jinou cestu. Místo červeného koberce zamířil do Evropy.
V New Yorku se v pondělí večer uskutečnila slavnostní premiéra dlouho očekávaného filmu F1: The Movie. Na červený koberec dorazily desítky jezdců a osobností ze světa motorsportu – až na jednu výjimku. Trojnásobný šampion Max Verstappen se premiéry záměrně nezúčastnil. Místo světel reflektorů si zvolil klidné chvíle s novorozenou dcerou Lily.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.