Nový šéf závodního týmu Ferrari Marco Mattiacci slibuje, že tým nebude dělat "žádné kompromisy" na cestě zpět na vrchol. Proto sáhlo k interním personálním změnám, které ale na veřejnosti odmítá komentovat.
Scuderia v tichosti prochází rozsáhlou obměnou svého týmu inženýrů a konstruktérů v usilovné snaze zlepšit bídnou výkonnost svého vozu, s nímž letos měla jediný cíl: zisk obou titulů. Na selhání doplácejí vysoce postavení lidé.
Již před několika týdny se spekulovalo o tom, že stáj propustila svého šéfa motorů Lucu Marmoriniho, což potvrzuje jeden z interních zdrojů. O místo měl přijít už před Velkou cenou Británie a nenašlo se pro něj žádné "teplé" místo - Ferrari musel zcela opustit.
Zaplatil za špatnou výkonnost nové hybridní přeplňované pohonné jednotky 059/3, která zaostává ve výkonu i spotřebě, má slabiny v systémech pro rekuperaci energie (ERS) a trpí problémy s ovladatelností.
Šéf oddělení motorů Luca Marmorini byl propuštěn (foto: Scuderia Ferrari)
Prezident Ferrari Luca di Montezemolo jej údajně chtěl vyhodit již po ostudném výkonu v Bahrajnu, proti se ale postavil bývalý šéf závodního týmu Stefano Domenicali, který místo něj nabídl svou vlastní rezignaci. S jeho nástupcem Marcem Mattiaccim nyní prezident konečně prosadil svou: Marmoriniho propustil již ve středu před Velkou cenou Británie.
Na místo Marmoriniho byl jmenován bývalá "dvojka" na motory - Mattia Binotto. Ferrari tyto změny tvrdošíjně odmítá komentovat, Mattiacci je však na přímý dotaz nedávno nepopřel. Pouze uvedl: "Restrukturalizujeme tým, posilujeme ho... Pro rok 2015 musíme připravit jiný tým. Potřebujeme učinit prohlášení? Ne. Potřebujeme se zlepšit? Neustále se zlepšovat? Ano."
Padnou další vysoce postavení?Ferrari vnímá, že se stalo příliš konzervativní: výkonnost po rozsáhlé modernizaci aerodynamického tunelu nešla nahoru. Musí více zariskovat v oblasti návrhu nového vozu. Spolehlivost sice má výbornou, na dráze se však nedostává výkonnosti. Alonso sice v Maďarsku získal druhé místo, k tomu mu však pomohly okolnosti: mokrá dráha v úvodu, dva výjezdy safety caru a silní soupeři startující z boxové uličky (Hamilton a Magnussen).
Podle zpráv z Maranella by Marmoriniho mohli v odchodu následovat další šéfinženýři. Židle se údajně houpe i pod hlavním konstruktérem Nikolasem Tombazisem, dlouholetém zaměstnancem Ferrari, který v minulosti pracoval také pro McLaren či Benetton.
For those who ask about Pat Fry: just rumors, rumors, rumors...
— Scuderia Ferrari (@InsideFerrari) July 29, 2014
Ferrari včera na Twitteru oficiálně popřelo zprávy, že by s okamžitou platností propustilo šéfa vývoje Pata Frye, který před léty přišel z McLarenu.
Vrátí se Brawn a odejde Alonso?V Itálii se nyní spekuluje o tom, že by se k Ferrari mohl v roli konzultanta vrátit Ross Brawn. Tým ani Brawn to nekomentovali. Mattiacci dal velmi jasně najevo, že se nezastaví před ničím, aby dostal Ferrari zpět na vrchol: "Nebudou žádné kompromisy, žádná zlatá střední cesta. Potřebujeme dostat Ferrari zpět k mistrovským titulům."
Na Scuderii čeká také náročná výzva přesvědčit svou jedničku - Fernanda Alonsa, aby zůstal. Smlouvu má sice ještě na dva roky, obsahuje však výkonnostní kritérium, které mu umožňuje kdykoliv odejít, pokud tým neskončí do třetího místa v šampionátu konstruktérů. Z třetí příčky po Hockenheimu na chvíli už vypadl, po Hungaroringu se na ní před Williams vrátil.
Náskok má jen 7 bodů a přicházejí závody ve Spa a v Monze, které by aerodynamicky efektivnímu monopostu Williamsu mohly sedět více než rudému F14 T. Rozhodnutí o změně týmu navíc piloti obvykle činí do Velké ceny Itálie v záři, moc času tedy Alonsovi frustrovanému z dlouhého období nedostatečné výkonnosti nezbývá. Před novináři ale vždy tvrdí, že je u Ferrari spokojený a nikam se nechystá.
Přesvědčí prezident Montezemolo svého jezdce Alonsa, aby v Maranellu zůstal?(foto: Scuderia Ferrari)
Jednou z jeho serióznějších možností (krom Williamsu) je McLaren, který od příští sezóny přechází na pohonné jednotky Hondy, s níž uzavřel smlouvu o exkluzivní spolupráci. Špičkoví piloti si ale nebudou moci dovolit počkat na příští rok, jak se jim povede, s tím, že se pak eventuálně rozhodnou přestoupit do Wokingu - to už bude pozdě. Risknout to budou muset ještě letos.
Všichni piloti ve špičkových týmech - v Mercedesu, Red Bullu a Ferrari - mají smlouvy až do konce roku 2015. Ty však mívají někdy hodnotu jen toho papíru, na kterém jsou sepsány. Věří Alonso pevně, že Ferrari zvládne transformaci a brzy začnou vítězit?
Bude chtít zůstat Sebastian Vettel u Red Bullu a sledovat, jak jeho hodnota klesá, když jej poráží Daniel Ricciardo? Zůstane u Mercedesu Lewis Hamilton, pokud titul získá Nico Rosberg, nebo se týmu po zásahu z boxové zídky odcizí a bude se podivovat nad horší spolehlivostí svého vozu? Od Formule 1 si teď na 4 týdny odpočineme, po letní přestávce ale dostaneme odpovědi nejen na tyto spekulativní otázky.
Happy birthday to @alo_oficial, here driving flat-out in his McLaren MP4-22 at Magny-Cours in 2007. #kerbtastic #F1 pic.twitter.com/vckVfRtwum
— McLaren (@McLarenF1) July 29, 2014
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.