Co nám prozrazují o výkonnosti jednotlivých vozů časy v sektorech a maximální dosahované rychlosti v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady?
Rozvržení okruhu
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. KOnečí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s čidlem měřícím maximální rychlosti (speed trap), jež se nachází 250 metrů před poslední šikanou 13/14 lemovanou Zdí šampionů.
Další přehled technických parametrů okruhu najdete zde.
Mapa okruhů s rozvržením sektoru (zdroj: FIA)
Časy v sektorech
Pouze Vettelovi a Hamiltonovi se podařilo poskládat své nejrychlejší sektory během jednoho kola. Pokud by se to povedlo i Alonsovi, byl by o 0,259 sec rychlejší a stál by v první řadě před McLarenem on.
Z času v sektorech vyplývá, že jak Maldonado, tak i Vergne dnes měli na podstatně lepší výsledek (min o 4 desetiny). Z první desítky měl na víc i Grosjean, jenž mohl stát před Massou, pokud by se oběma podařilo poskládat své rekordy do jednoho kola.
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech
Maximální rychlosti
Na rovinkách byly v kvalifikaci nejrychlejší Saubery - oba dosáhly s aktivovaným DRS téměř 325 km/hod. Vzhledem k dosaženým časům to však není znakem vysoké aerodynamické efektivity, která je v Montrealu klíčová, nýbrž nízkého přítlaku a odpovídajícím kompromisům v podobě nedostatku přítlaku.
Na podobnou kartu vsadila obě HRT, ale vozy F112 španělského týmu jsou na tom z hlediska aerodynamiky katastrofálně. De la Rosovi se nicméně dnes podařil mazácký kousek, když se kvalifikoval před obě Marussie.
Na rovinkách byly ze všech nejpomalejší Red Bully (téměř o 9 km/hod za Saubery), ovšem to, co ztrácely na rovinkách, si díky vysoké míře přítlaku bohatě vynahrazovali v zatáčkách a při brzdění. Vettel získal pole-position a Webber kvalitu vozu RB8 dokládá druhou řadou. Rakouský tým opět zaujal výborným výkonem a dokládá, že je s ním třeba i letos v bitvě o titul počítat.
Mercedes dnes také sázel raději na mnohem větší přítlak, což jde vidět z rychlostí, které dosahoval i se svým unikátním dvojitým DRS systémem. Od německého týmu jsem díky němu v kvalifikaci nicméně čekal trochu více.
Ferrari dělá velké pokroky a maximálky již nejsou jeho tak velkou slabinou, jak tomu bylo v úvodu sezóny. Novinky (bočnice, výfuky, deflektory, křídla) fungují a stáj z Maranella stoupá vzhůru.
McLaren je na tom z pohledu aerodynamiky stále minimálně stejně dobře, Button se však stále trápí se zahříváním pneumatik.
Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.
George Russell potvrdil, že prodloužení smlouvy s Mercedesem pro rok 2026 je jen otázkou času. Po týdnech spekulací tak naznačil, že jeho budoucnost u týmu je prakticky jistá.
Alex Albon se dopustil technického omylu ohledně F1 vozu, na což ho veřejně upozornil šéf týmu James Vowles. Ten situaci pojal s nadsázkou, ale připomněl důležitost přesného porozumění vozu i u zkušených jezdců.
Fernando Alonso dojel v Maďarsku pátý po překvapivě silném výkonu, ale netuší, odkud se zlepšení Aston Martinu vzalo. Tým zatím nemá jasné vysvětlení, čím si formu na Hungaroringu zasloužil.
Red Bull vyzdvihl Maxe Verstappena za to, že během Velké ceny Maďarska donutil Lewise Hamiltona vyjet mimo trať. Verstappenova agresivní jízda ukázala jeho neústupný tlak na soupeře.
Šéf McLarenu Zak Brown přivítal jmenování Laurenta Mekiese do čela Red Bull Racing a vyzdvihl jeho zkušenosti a schopnosti vést tým. Podle něj taková změna posílí konkurenci, která prospívá celé Formuli 1.