Analýza sektorů a maximálních rychlostí dosažených v kvalifikaci

Analýza
Mercedes
Mercedes, foto: Daimler AG
Petr Hlawiczka 10. června 2012 0:40
Sdílej:

Co nám prozrazují o výkonnosti jednotlivých vozů časy v sektorech a maximální dosahované rychlosti v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady?

Rozvržení okruhu

Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. KOnečí 145 m před zatáčkou č. 6.

Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.

Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s čidlem měřícím maximální rychlosti (speed trap), jež se nachází 250 metrů před poslední šikanou 13/14 lemovanou Zdí šampionů.

Další přehled technických parametrů okruhu najdete zde.

 

Mapa okruhů s rozvržením sektoru (zdroj: FIA)

Časy v sektorech

Pouze Vettelovi a Hamiltonovi se podařilo poskládat své nejrychlejší sektory během jednoho kola. Pokud by se to povedlo i Alonsovi, byl by o 0,259 sec rychlejší a stál by v první řadě před McLarenem on.

Z času v sektorech vyplývá, že jak Maldonado, tak i Vergne dnes měli na podstatně lepší výsledek (min o 4 desetiny). Z první desítky měl na víc i Grosjean, jenž mohl stát před Massou, pokud by se oběma podařilo poskládat své rekordy do jednoho kola.

Tabulka č. 1 - Časy v sektorech

 

Maximální rychlosti

Na rovinkách byly v kvalifikaci nejrychlejší Saubery - oba dosáhly s aktivovaným DRS téměř 325 km/hod. Vzhledem k dosaženým časům to však není znakem vysoké aerodynamické efektivity, která je v Montrealu klíčová, nýbrž nízkého přítlaku a odpovídajícím kompromisům v podobě nedostatku přítlaku.

Na podobnou kartu vsadila obě HRT, ale vozy F112 španělského týmu jsou na tom z hlediska aerodynamiky katastrofálně. De la Rosovi se nicméně dnes podařil mazácký kousek, když se kvalifikoval před obě Marussie.

Na rovinkách byly ze všech nejpomalejší Red Bully (téměř o 9 km/hod za Saubery), ovšem to, co ztrácely na rovinkách, si díky vysoké míře přítlaku bohatě vynahrazovali v zatáčkách a při brzdění. Vettel získal pole-position a Webber kvalitu vozu RB8 dokládá druhou řadou. Rakouský tým opět zaujal výborným výkonem a dokládá, že je s ním třeba i letos v bitvě o titul počítat.

Mercedes dnes také sázel raději na mnohem větší přítlak, což jde vidět z rychlostí, které dosahoval i se svým unikátním dvojitým DRS systémem. Od německého týmu jsem díky němu v kvalifikaci nicméně čekal trochu více.

Ferrari dělá velké pokroky a maximálky již nejsou jeho tak velkou slabinou, jak tomu bylo v úvodu sezóny. Novinky (bočnice, výfuky, deflektory, křídla) fungují a stáj z Maranella stoupá vzhůru.

McLaren je na tom z pohledu aerodynamiky stále minimálně stejně dobře, Button se však stále trápí se zahříváním pneumatik.

Tabulka č. 2 - Maximální dosažené rychlosti

 

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.