Po roční pauze se týmy Formule 1 vracejí do Montrealu, kde se o víkendu pojede Velká cena Kanady. Jak vypadá tamější okruh, jaké má parametry a čím je zajímavý?
Okruh Gilla Villeneuva na ostrově Notre Dame patří mezi piloty k oblíbeným a týmům dobře známým okruhům (jelo se tady již 30krát). Nedělní závod na něm vyhraje ten, kdo jako první urazí 70 kol, což při délce jednoho kola 4 361 m představuje celkovou vzdálenost 305,207 km.
Povrch trati byl po předloňských problémech v zatáčce č. 2 (Sennova vlásenka), 6, 7 a 10 (vlásenka Casino) přeasfaltován. V roce 2008 musel být po kvalifikaci v noci narychlo pokryt rychle tvrdnoucím cementem, během závodu se ovšem problém znovu objevil, podobně jako i v roce 2007. K tomu přispívají tvrdé kanadské zimy které oslabují asfalt.
Mapka okruhu (zdroj Formula1.com)
Letos kvůli bezpečnosti přibyly také nové vyasfaltované únikové zóny v zatáčkách č. 6 a 8. Povrch se zde vyznačuje nižší přilnavostí a nerovnostmi - obzvlášť kvůli hrbolům před poslední šikanou musí týmy volit vyšší světlou výšku.
Díky kombinaci dlouhých rovinek a pomalých zatáček zde týmy jezdí s nízkou úrovní přítlaku - nižší úroveň volí už jen v italské Monze - proto s sebou přivezou upravené díly. Letos poprvé budeme moci na monopostech vidět křídla upravená pro tvorbu nízkého přítlaku.
Letecký pohled na ostrov Notre Dame, kde se nachází závodní trať
Kanadská trať patří z pohledu brzd mezi nejnáročnější v kalendáři, k čemuž přispívá i zmíněná specifická aerodynamická konfigurace vozů - piloti na brzdě tráví během jednoho okruhu 16% času (v Monze 12%). Letos dostanou zabrat kvůli zákaz tankování během závodu ještě více než v předchozích letech - brzdový systém si tak bude muset poradit s o 10% vyšším množstvím energie. Monoposty zde čtyřikrát brzdí z rychlostí převyšujících 300 km/hod. Maximální rychlosti na rovince před poslední šikanou zde přesahují dokonce 320 km/hod.
Pro motor je zdejší trať rovněž velmi náročná - krom vysokého výkonu na rovince musí poskytovat i vysoký kroutící moment při výjezdu ze zatáček. Okruh se jede stylem stop-start, piloti buď naplno brzdí nebo jedou na plný plyn (60% času). Kvůli toho se je Montreal rovněž jedním z nejnáročnějších míst z pohledu brzd - inženýři zde velmi pečlivě sledují jejich opotřebení a mnohé týmy také nasadí upravené brzdové kanálky.
Bridgestone do Kanady dopravil super-měkkou (option, s proužkem) a střední (prime) směs - poprvé vynechal jeden stupeň v tvrdosti. Pneumatiky zde dostávají zabrat zejména při prudkém brzdění a akceleraci, v zatáčkách nejsou tak namáhány (boční přetížení). Více zabrat dostávají zadní, přední pneumatiky zde mají relativně snadný život.
Během jednoho kola monoposty spotřebují necelé 2 kg paliva. Ke své jediné zastávce, která je letos optimální (ale v Montrealu to tak být v neděli nemusí), by zajížděly kolem 20. kola. Průjezd boxovou uličkou zde trvá 14,1 vteřiny.
Důležité zde budou vyladěné F-kanály, které umožní vozům dosahovat na delších rovinkách dosahovat vyšších rychlostí bez ztráty přítlaku v zatáčkách. Proto se očekává, že se zde krom tradičně silného Red Bullu bude hodně dařit i McLarenu, jehož slabinou jsou ale kvůli tužšímu zavěšení pomalé zatáčky a jízda přes obrubníky. V tom naopak exceluje Renault, který letos dosahuje navíc vysokých maximálních rychlostí - v Kanadě by proto Kubica mohl také zazářit.
Průjezd kanadským okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem
Rekord v Montrealu drží Rubens Barrichello, jenž se zde v roce 2004 dostal pod hranici 74 vteřin: 1:13,622 min. V roce 2008 zde byl nejrychlejší Lewis Hamilton, který hned v úvodní části kvalifikace zajel kolo za 1:16,909, v závodě pak nejrychlejší kolo stanovil Kimi Räikkönen - 1:17,387 min.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.