Poslední muž, jenž zavítal pětkrát do boxů, a velký smolař dnešního závodu, Mark Webber, může mít alespoň drobný důvod k radosti - dokázal zajet nejrychlejší kolo ze všech pilotů.
Těsně překonal vítěze Velké ceny Japonska a zároveň svého týmového kolegu na druhém Red Bullu Sebastiana Vettela - o 3 tisíciny vteřiny. Dokázal tak, že mu rychlost nechybí a nebýt technických problémů s vozem, mohl výrazněji promluvit do pořadí na čele výsledkové listiny.
Ferrari, přestože poměrně brzy zastavili vývoj F60, rozhodně nepatří do šrotu díky Kimimu Räikkönenovi, který byl po obou Red Bullech třetí nejrychlejší - ztrácel však již výrazněji, přes 4 desetiny sekundy. O něco pomalejší byl Jarno Trulli s Jensonem Buttonem. Až šestý z tohoto pohledu je dnes bronzový Lewis Hamilton, který na Räikkönena v nejrychlejším kole ztratil přes čtvrt vteřiny.
Pro zajímavost jsem tabulku doplnil o poslední sloupec, jenž vypovídá něco o konzistentní rychlosti pilotů. Je v něm uveden počet kol, která piloti zajeli v rozmezí svého nejrychlejšího kola + 1% z času tohoto kola.
Z tohoto pohledu trochu bledne Webberův výkon, který jezdil jinak po celý závod poměrně pomalu, na rozdíl od svého kolegy Vettela, jenž zajel 24 kol téměř stejně rychle (max. o 1% pomaleji) jako ve svém rekordním 43. kole.
Nejstabilnější výkony dnes podali Rubens Barrichello, Nick Heidfeld a Kazuki Nakajima - tady se mi chce ironicky dodat "stabilně pomalu" v případě posledního jmenovaného. Pochvalu zaslouží i Jarno Trulli s Lewisem Hamiltonem, kteří byli rychlí po celý závod, a jejich nejrychlejší časy nebyly nějakými náhodnými záblesky z čistého nebe.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.