JAPONSKO – KVALIFIKACE; Dnešní kvalifikace připomínala seriál, ke třem plánovaným přerušením se přidaly další tři díky haváriím. Ta Glockova skončila sice převozem do nemocnice, ale podle zpráv je jezdec v pořádku. Pole position vybojoval Vettel, kterého v první řadě na roštu doplní Trulli.
Po mokrém pátku se pro kvalifikaci počasí umoudřilo a do Suzuky zavítalo slunečné počasí. U Toyoty nastoupil dle očekávání již Glock, jenž v pátek chyběl pro silné nachlazení a vysoké horečky. Třetí volný trénink vyhrál jeho týmový kolega Trulli, Toyota se pasovala do černého koně kvalifikace. Webber v sobotu ráno absolvoval další kontakt se bariérou a jeho Red Bull museli mechanici podrobit rozsáhlé opravě, proto do kvalifikace ani nenastoupil.
Prvním na dráze se objevil Buemi z týmu Toro Rosso, jenž nezvládl v zatáčce Degner monopost a levou zadní částí se opřel do pneumatik. Bez viditelného poškození se vrátil do boxů ke kontrole. Později znovu vyjel k měřenému kolu a zajel velmi solidní pátý čas! Ve stejné zatáčce měl problémy i Kovalainen, ale smyk zvládl a pokračoval. Nejlepší čas zajel Vettel, desetinu ztráty a druhé místo si připsal Hamilton, následovali Button, Trulli, Buemi, Raikkonen a Barrichello. Sítem první části kvalifikace nepostoupili znovu pomalý Fisichella, Nakajima, Grosjean, Liuzzi a nestartující Webber.
Prostřední díl kvalifikace odstartoval Raikkonen na měkkých směsích, Ferrari vsadilo na prázdnou dráhu s jasným cílem, dostat monopost do Top10. Zatáčka Degner byla dnes pro jezdce začarovaná, po Buemim a Kovalainenovi v ní poměrně tvrdě havaroval poprvé ze základní části postoupivší Alguersuari. Jeho Toro Rosso vjelo do pneumatik čelně, přední část vozu a obě zavěšení kol byly zničeny. Jezdec vyvázl bez zranění, ale vedení závodu vyvěsilo červené vlajky. Po restartu se k Raikkonenovi, jenž jako jediný do té doby stihl dokončit letmé kolo, přidal ještě Trulli. Ihned poté byla kvalifikace znovu zastavena.jeho týmový kolega z Toyoty Glock byl široký při akceleraci z poslední zatáčky na startovní a cílovou rovinku, levou přední částí vozu tvrdě narazil do pneumatik. Ačkoliv jezdec v záběru kamery ihned po nárazu odhodil volant, z vozu nevystoupil. Přivolaná lékařská služba se pustila ihned do práce, Timo zůstal ve voze a mezi zasahující lékaře a diváky byla natažena plachta, což nevěstilo přirozeně nic dobrého. Opakované záběry dávaly tušit, možné poranění hlavy či páteře bortícími se pneumatikami při průniku vozu pod bariéru nebo poranění nohou. Glock byl později z vozu vyproštěn a s palcem vztyčeným uložen na nosítka pro převoz sanitkou do lékařského střediska a následně helikoptérou do nemocnice.
Přestože skončil Liuzzi před Webberem, na startu se posune až za něj, vedení týmu oznámilo, že Italovi vymění převodovku, což znamená penalizaci pěti míst na startovním roštu.
Po restartu nastala pro zbývající jezdce zběsilá honička za deseti postupovými místy. Situaci ale výrazně zkomplikovalo znovu Toro Rosso! Ve třetím sektoru byly vyvěšeny žluté vlajky. Kupříkladu oba piloti stáje Brawn si nemohli dovolit zvolnit a prolétli zbytky Buemiho vozu povalujícími se na dráze. Švýcar měl problémy až při návratu do boxů a postoupil za nejrychlejšími Vettelem, Hamiltonem a Trullim sedmým časem.Mimo postupová místa zůstali Rosberg, Alonso, Kubica a oba havarující Glock a Alguersuari.
Nedlouho po začátku třetí části vyvěsilo vedení závodu znovu červené vlajky, potřetí! A opět zatáčka Degner, definitivně s ní prohrál Kovalainen, jehož McLaren se také lehce opřel o bariéru. Fin naštěstí sám vystoupil, ale jeho dnešní účinkování bylo u konce.
Raikkonen použil tvrdší směs a s Ferrari zvolili tři měřená kola za sebou. Kdo bude bojovat o pole position bylo do poslední chvíle díky všem přerušením otazníkem. Nejlepšího času nakonec dosáhl Vettel s Red Bull, do první řady se kvalifikoval také Trulli s téměř domácí Toyotou. Druhá řada patří vítězi ze Singapuru Hamiltonovi a slibně rychlému Sutilovi. U Brawnu opět nepřekvapili rychlostí, Barrichello znovu rychlejší Buttona. Raikkonen až osmý. Je otázkou, jak jsou na tom poslední tři jmenovaní s množstvím paliva. Buemiho vůz byl ve druhé části poškozen více, než se na první pohled zdálo a slibně rozjetou kvalifikaci mohl sledovat jen z garáže.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.