JAPONSKO – KVALIFIKACE; Dnešní kvalifikace připomínala seriál, ke třem plánovaným přerušením se přidaly další tři díky haváriím. Ta Glockova skončila sice převozem do nemocnice, ale podle zpráv je jezdec v pořádku. Pole position vybojoval Vettel, kterého v první řadě na roštu doplní Trulli.
Po mokrém pátku se pro kvalifikaci počasí umoudřilo a do Suzuky zavítalo slunečné počasí. U Toyoty nastoupil dle očekávání již Glock, jenž v pátek chyběl pro silné nachlazení a vysoké horečky. Třetí volný trénink vyhrál jeho týmový kolega Trulli, Toyota se pasovala do černého koně kvalifikace. Webber v sobotu ráno absolvoval další kontakt se bariérou a jeho Red Bull museli mechanici podrobit rozsáhlé opravě, proto do kvalifikace ani nenastoupil.
Prvním na dráze se objevil Buemi z týmu Toro Rosso, jenž nezvládl v zatáčce Degner monopost a levou zadní částí se opřel do pneumatik. Bez viditelného poškození se vrátil do boxů ke kontrole. Později znovu vyjel k měřenému kolu a zajel velmi solidní pátý čas! Ve stejné zatáčce měl problémy i Kovalainen, ale smyk zvládl a pokračoval. Nejlepší čas zajel Vettel, desetinu ztráty a druhé místo si připsal Hamilton, následovali Button, Trulli, Buemi, Raikkonen a Barrichello. Sítem první části kvalifikace nepostoupili znovu pomalý Fisichella, Nakajima, Grosjean, Liuzzi a nestartující Webber.
Prostřední díl kvalifikace odstartoval Raikkonen na měkkých směsích, Ferrari vsadilo na prázdnou dráhu s jasným cílem, dostat monopost do Top10. Zatáčka Degner byla dnes pro jezdce začarovaná, po Buemim a Kovalainenovi v ní poměrně tvrdě havaroval poprvé ze základní části postoupivší Alguersuari. Jeho Toro Rosso vjelo do pneumatik čelně, přední část vozu a obě zavěšení kol byly zničeny. Jezdec vyvázl bez zranění, ale vedení závodu vyvěsilo červené vlajky. Po restartu se k Raikkonenovi, jenž jako jediný do té doby stihl dokončit letmé kolo, přidal ještě Trulli. Ihned poté byla kvalifikace znovu zastavena.jeho týmový kolega z Toyoty Glock byl široký při akceleraci z poslední zatáčky na startovní a cílovou rovinku, levou přední částí vozu tvrdě narazil do pneumatik. Ačkoliv jezdec v záběru kamery ihned po nárazu odhodil volant, z vozu nevystoupil. Přivolaná lékařská služba se pustila ihned do práce, Timo zůstal ve voze a mezi zasahující lékaře a diváky byla natažena plachta, což nevěstilo přirozeně nic dobrého. Opakované záběry dávaly tušit, možné poranění hlavy či páteře bortícími se pneumatikami při průniku vozu pod bariéru nebo poranění nohou. Glock byl později z vozu vyproštěn a s palcem vztyčeným uložen na nosítka pro převoz sanitkou do lékařského střediska a následně helikoptérou do nemocnice.
Přestože skončil Liuzzi před Webberem, na startu se posune až za něj, vedení týmu oznámilo, že Italovi vymění převodovku, což znamená penalizaci pěti míst na startovním roštu.
Po restartu nastala pro zbývající jezdce zběsilá honička za deseti postupovými místy. Situaci ale výrazně zkomplikovalo znovu Toro Rosso! Ve třetím sektoru byly vyvěšeny žluté vlajky. Kupříkladu oba piloti stáje Brawn si nemohli dovolit zvolnit a prolétli zbytky Buemiho vozu povalujícími se na dráze. Švýcar měl problémy až při návratu do boxů a postoupil za nejrychlejšími Vettelem, Hamiltonem a Trullim sedmým časem.Mimo postupová místa zůstali Rosberg, Alonso, Kubica a oba havarující Glock a Alguersuari.
Nedlouho po začátku třetí části vyvěsilo vedení závodu znovu červené vlajky, potřetí! A opět zatáčka Degner, definitivně s ní prohrál Kovalainen, jehož McLaren se také lehce opřel o bariéru. Fin naštěstí sám vystoupil, ale jeho dnešní účinkování bylo u konce.
Raikkonen použil tvrdší směs a s Ferrari zvolili tři měřená kola za sebou. Kdo bude bojovat o pole position bylo do poslední chvíle díky všem přerušením otazníkem. Nejlepšího času nakonec dosáhl Vettel s Red Bull, do první řady se kvalifikoval také Trulli s téměř domácí Toyotou. Druhá řada patří vítězi ze Singapuru Hamiltonovi a slibně rychlému Sutilovi. U Brawnu opět nepřekvapili rychlostí, Barrichello znovu rychlejší Buttona. Raikkonen až osmý. Je otázkou, jak jsou na tom poslední tři jmenovaní s množstvím paliva. Buemiho vůz byl ve druhé části poškozen více, než se na první pohled zdálo a slibně rozjetou kvalifikaci mohl sledovat jen z garáže.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.