1. května 1994 šokovala celý svět smrtelná havárie obdivovaného i zatracovaného Ayrtona Senny při Grand Prix San Marina v italské Imole. Jeho Williams vyletěl z dráhy a v rychlosti 210 km/h narazil do betonové zdi. Prasklý závěs předního kola rozbil Brazilci ochrannou přilbu i hlavu.
Už kolo předtím měl trojnásobný šampion problémy v zatáčce Tamburello a Michael Schumacher jedoucí za ním později poznamenal, že se nestačil divit, když do ní Ayrton najížděl znovu na plný plyn.
Díky obrovskému přítlaku skoro čtyř G měl vůz v osudném sedmém kole plně pod kontrolou, ale nerovnosti na dráze spolu s nově povinnou absencí aktivního zavěšení způsobily dosednutí monopostu na dráhu. Tím přišel Ayrton o díl přítlaku a zadní část vozu ustřelila, následovala bleskurychlá korekce pomocí volantu i práce se spojkou a plynem, ale vůz mířil nezadržitelně k bariéře. Prudké brždění na kousku betonové plochy redukovalo ještě rychlost před samotným nárazem, ale osudný kontakt se už jezdci odvrátit nepodařilo.
Díky rychlému zásahu lékařů v čele s respektovaným profesorem Sidem Watkinsem se po nárazu podařilo poskytnout první pomoc. Senna byl s poraněným mozkem v bezvědomí, ale stále při životě. Při převozu do nemocnice vrtulníkem se ještě podařilo lékařům oživit vypovídající srdce, ale později museli konstatovat klinickou smrt poté, co mozek přestal definitivně pracovat.
Před patnácti roky přinesla GP San Marina černý víkend, neboť už v pátek přežil jen s velkým štěstím hrozivě vypadající havárii další Brazilec Rubens Barrichello. Následovala smrtelná havárie Rolanda Ratzenbergera v zatáčce Villeneuve poté, co přišel Rakušan o přední spoiler a nárazem do zdi si zlomil vaz. Spolu s nehodou Ayrtona Senny po osmi relativně bezpečných letech ve formuli 1 tak opětovně navštívila závodní okruh smrt. Do té doby poslední tragická nehoda stála život Elia de Angelise při testech.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.