Mezinárodní automobilová federace si skutečně prosadila svou a vnesla do současné formule 1 prvek duality. Ponechala sice stájím možnost volby, ale jsou její předpoklady založeny na seriózním podkladu a nebo se jedná o pokus radikálního snížení rozpočtových nákladů s nejistým výsledkem?
Laická veřejnost byla seznámena s výškou rozpočtového stropu pro rok 2010, který byl stanoven na 40 miliónů liber (asi 45 milionů euro). Stáje F1 mají dvě možnosti, buď se vejít do této částky se svými ročními náklady, přitom peníze pro marketing, reklamu, platy jezdců, juniorské programy a motory jsou neomezeny a nebo hospodařit s vlastním, třeba několikanásobně vyšším rozpočtem.
Autokraticky stanovená hodnota 40 milionů liber je výrazně nižší, než suma, kterou považovaly tovární týmy za přijatelnou. Při redukci nákladů takovým způsobem by musely propustit řadu zaměstnanců, redukovat technické vývojové programy a “poškozovat“ tak hodnotu vlastní značky.
„K sumě 40 milionů liber jsme dospěli zkoumáním příjmů a výdajů v F1. Víme jaké příjmy bude mít v budoucnu Formula One Management, i jak velké investice mohou jít do týmů od sponzorů. Díky tomu umíme spočítat, kolik peněz budou schopny týmy vydělat. Při rozpočtu 40 milionů by mělo být 70% stájí ziskových a vlastnit tým F1 se vyplatí jak soukromému subjektu, tak automobilce. Věříme, že 40 milionů a velká volnost v technické oblasti bude správnou motivací. Týmy budou moci připravit zajímavější a progresivnější vozy, než ty současné,“ vysvětlila FIA stanovení definitivní hodnoty stropu.
Volnost v technické oblasti nebyla zatím jasně konkretizována, objevily se informace o možnosti testovat mezi závody, pracovat více v aerodynamických tunelech a na simulátorech, tedy v podstatě uvolnění přísných restrikcí, která FIA zavádí s účinností od letošní sezony.
Logiku věci představa FIA nepostrádá, ale je založena na reálné skutečnosti? Jak má tým postavit radikální, rychlý, spolehlivý a současně levný monopost za asi pětinovou cenu? Vždyť zákaz testů a omezení práce v aerotunelech byl zaveden právě pro snížení nákladů? FIA otvírá k radosti fanoušků a určitě i konstruktérů prostor pro technické inovace, ale z čeho bude vývojová práce konstruktérů placena zůstává poněkud záhadou.
FIA tvrdí, že budou platit jedny technické předpisy a jedna pravidla pro obě skupiny týmů, osobně se však ve skutečnosti “dvojího metru“ v jediném šampionátu obávám. Výsledek může předčit očekávání, ale může být také pohromou. Představy a předpoklady bývají často na míle vzdálené realitě, kde tedy bere FIA jistotu, že její analýzy, restrikce a navržená uvolnění přinesou očekávaný výsledek? Nedojde znovu k obnovení snah rozbít šampionát a vytvořit konkurenční sérii? Je skutečně nezbytně nutné se současnou a velmi zajímavou sérií až tak výrazně manipulovat a riskovat možné budoucí potíže? Příliš mnoho otázek a zatím bez seriózních odpovědí.
Jedna věc však bude platit i nadále, formule 1 zůstane středem pozornosti. Není nakonec právě tohle pravou hnací silou budoucích změn…
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.