Mezinárodní automobilová federace si skutečně prosadila svou a vnesla do současné formule 1 prvek duality. Ponechala sice stájím možnost volby, ale jsou její předpoklady založeny na seriózním podkladu a nebo se jedná o pokus radikálního snížení rozpočtových nákladů s nejistým výsledkem?
Laická veřejnost byla seznámena s výškou rozpočtového stropu pro rok 2010, který byl stanoven na 40 miliónů liber (asi 45 milionů euro). Stáje F1 mají dvě možnosti, buď se vejít do této částky se svými ročními náklady, přitom peníze pro marketing, reklamu, platy jezdců, juniorské programy a motory jsou neomezeny a nebo hospodařit s vlastním, třeba několikanásobně vyšším rozpočtem.
Autokraticky stanovená hodnota 40 milionů liber je výrazně nižší, než suma, kterou považovaly tovární týmy za přijatelnou. Při redukci nákladů takovým způsobem by musely propustit řadu zaměstnanců, redukovat technické vývojové programy a “poškozovat“ tak hodnotu vlastní značky.
„K sumě 40 milionů liber jsme dospěli zkoumáním příjmů a výdajů v F1. Víme jaké příjmy bude mít v budoucnu Formula One Management, i jak velké investice mohou jít do týmů od sponzorů. Díky tomu umíme spočítat, kolik peněz budou schopny týmy vydělat. Při rozpočtu 40 milionů by mělo být 70% stájí ziskových a vlastnit tým F1 se vyplatí jak soukromému subjektu, tak automobilce. Věříme, že 40 milionů a velká volnost v technické oblasti bude správnou motivací. Týmy budou moci připravit zajímavější a progresivnější vozy, než ty současné,“ vysvětlila FIA stanovení definitivní hodnoty stropu.
Volnost v technické oblasti nebyla zatím jasně konkretizována, objevily se informace o možnosti testovat mezi závody, pracovat více v aerodynamických tunelech a na simulátorech, tedy v podstatě uvolnění přísných restrikcí, která FIA zavádí s účinností od letošní sezony.
Logiku věci představa FIA nepostrádá, ale je založena na reálné skutečnosti? Jak má tým postavit radikální, rychlý, spolehlivý a současně levný monopost za asi pětinovou cenu? Vždyť zákaz testů a omezení práce v aerotunelech byl zaveden právě pro snížení nákladů? FIA otvírá k radosti fanoušků a určitě i konstruktérů prostor pro technické inovace, ale z čeho bude vývojová práce konstruktérů placena zůstává poněkud záhadou.
FIA tvrdí, že budou platit jedny technické předpisy a jedna pravidla pro obě skupiny týmů, osobně se však ve skutečnosti “dvojího metru“ v jediném šampionátu obávám. Výsledek může předčit očekávání, ale může být také pohromou. Představy a předpoklady bývají často na míle vzdálené realitě, kde tedy bere FIA jistotu, že její analýzy, restrikce a navržená uvolnění přinesou očekávaný výsledek? Nedojde znovu k obnovení snah rozbít šampionát a vytvořit konkurenční sérii? Je skutečně nezbytně nutné se současnou a velmi zajímavou sérií až tak výrazně manipulovat a riskovat možné budoucí potíže? Příliš mnoho otázek a zatím bez seriózních odpovědí.
Jedna věc však bude platit i nadále, formule 1 zůstane středem pozornosti. Není nakonec právě tohle pravou hnací silou budoucích změn…
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.