Mezinárodní automobilová federace si skutečně prosadila svou a vnesla do současné formule 1 prvek duality. Ponechala sice stájím možnost volby, ale jsou její předpoklady založeny na seriózním podkladu a nebo se jedná o pokus radikálního snížení rozpočtových nákladů s nejistým výsledkem?
Laická veřejnost byla seznámena s výškou rozpočtového stropu pro rok 2010, který byl stanoven na 40 miliónů liber (asi 45 milionů euro). Stáje F1 mají dvě možnosti, buď se vejít do této částky se svými ročními náklady, přitom peníze pro marketing, reklamu, platy jezdců, juniorské programy a motory jsou neomezeny a nebo hospodařit s vlastním, třeba několikanásobně vyšším rozpočtem.
Autokraticky stanovená hodnota 40 milionů liber je výrazně nižší, než suma, kterou považovaly tovární týmy za přijatelnou. Při redukci nákladů takovým způsobem by musely propustit řadu zaměstnanců, redukovat technické vývojové programy a “poškozovat“ tak hodnotu vlastní značky.
„K sumě 40 milionů liber jsme dospěli zkoumáním příjmů a výdajů v F1. Víme jaké příjmy bude mít v budoucnu Formula One Management, i jak velké investice mohou jít do týmů od sponzorů. Díky tomu umíme spočítat, kolik peněz budou schopny týmy vydělat. Při rozpočtu 40 milionů by mělo být 70% stájí ziskových a vlastnit tým F1 se vyplatí jak soukromému subjektu, tak automobilce. Věříme, že 40 milionů a velká volnost v technické oblasti bude správnou motivací. Týmy budou moci připravit zajímavější a progresivnější vozy, než ty současné,“ vysvětlila FIA stanovení definitivní hodnoty stropu.
Volnost v technické oblasti nebyla zatím jasně konkretizována, objevily se informace o možnosti testovat mezi závody, pracovat více v aerodynamických tunelech a na simulátorech, tedy v podstatě uvolnění přísných restrikcí, která FIA zavádí s účinností od letošní sezony.
Logiku věci představa FIA nepostrádá, ale je založena na reálné skutečnosti? Jak má tým postavit radikální, rychlý, spolehlivý a současně levný monopost za asi pětinovou cenu? Vždyť zákaz testů a omezení práce v aerotunelech byl zaveden právě pro snížení nákladů? FIA otvírá k radosti fanoušků a určitě i konstruktérů prostor pro technické inovace, ale z čeho bude vývojová práce konstruktérů placena zůstává poněkud záhadou.
FIA tvrdí, že budou platit jedny technické předpisy a jedna pravidla pro obě skupiny týmů, osobně se však ve skutečnosti “dvojího metru“ v jediném šampionátu obávám. Výsledek může předčit očekávání, ale může být také pohromou. Představy a předpoklady bývají často na míle vzdálené realitě, kde tedy bere FIA jistotu, že její analýzy, restrikce a navržená uvolnění přinesou očekávaný výsledek? Nedojde znovu k obnovení snah rozbít šampionát a vytvořit konkurenční sérii? Je skutečně nezbytně nutné se současnou a velmi zajímavou sérií až tak výrazně manipulovat a riskovat možné budoucí potíže? Příliš mnoho otázek a zatím bez seriózních odpovědí.
Jedna věc však bude platit i nadále, formule 1 zůstane středem pozornosti. Není nakonec právě tohle pravou hnací silou budoucích změn…
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.