A-tým formule 1, vlastněný Dietrichem Mateschitzem a jeho společností Red Bull, představil dnes ráno ve španělském Jerezu poslední dílo designového mága Adriana Neweyho. Cílem RB5, poháněného Renaultem a systémem KERS od Magneti Marelli s uložením energie do baterií, je první vítězství.
Šéf týmu Christian Horner je přesvědčen, že mají vše potřebné pro splnění tak vysokého cíle, neboť by měl Red Bull Racing těžit především ze stability, kterou se mu podařilo po převzetí týmu od Fordu v posledních dvou letech nastolit jak v konstrukčním, tak v závodním oddělení.
Z velkých změn, kterým se musí stáje F1 s monoposty pro rok 2009 přizpůsobit obavy nemá. Naopak se těší, jak si s nimi kdo poradí a jak si některé části technických předpisů kdo při konstrukci vozu vyložil. „Zcela určitě bude ve výkonnosti vozů jednotlivých týmů větší rozdíl než v posledních letech, minimálně v úvodní části letošní sezony."
Red Bull je potěšen změnami, které v F1 nastaly v souvislosti s potřebou snížit rozpočty i zlepšit podívanou pro diváky. Šéf týmu je spokojen nejen s technickými změnami, ale i konstruktivním dialogem mezi FIA a FOTA. Konstrukční oddělení Red Bull Technology, které staví monoposty pro oba týmy, pracuje podle Hornera velmi efektivně i s menším počtem zaměstnanců než v případě některých továrních týmů.
„Co se týče naší budoucnosti, je vše v pořádku. Změny přinesly jen málo změn v našich pracovních postupech. V loňském roce jsme investovali strategicky a věříme, že s úspěchem. Nové předpisy umožňují soupeřit s konkurencí na větším hřišti."
Šéfdesignér Adrian Newey poněkud překvapil svojí předpovědí, když očekává nepoměrně nudnější sezonu proti těm minulým. „Před rokem byly výkonnostní rozdíly mezi auty minimální a vyhrát dokázalo pět týmů. Velké změny v oblasti technických předpisů budou mít negativní vliv, vítězit budou tak dva týmy.“
Hlavním úkolem pro konstrukční oddělení bylo vyrovnání se s přesunem váhy. Z předcházejícího modelu nešlo použít téměř vůbec nic. „Hlavní změnou jsou hladké pneumatiky. Těžiště vozu jsme museli posunout více dopředu. V případě KERS, využíváme systém uložení energie do baterie, která je v blízkosti nádrže a přispěla bohužel k výraznému nárůstu váhy. Nebylo vůbec lehké vyřešit umístění motoru, převodovky, nádrže, KERS a sedačky jezdce.“
Sebastian Vettel nastoupí v barvách Red Bull Racing na start v Austrálii poprvé. Díky skvělému výkonu v loňské Monze už poznal chuť vítězství a rád by si ji opět připomněl. „Cílem je vítězství. Přirozeně není správné tady sedět a vykládat, že chci vyhrát titul. Samozřejmě že chci, ale uvidíme, jak nám to půjde, jak na tom bude konkurence. Věřím, že nová pravidla přinesla prostor k tomu, abychom smazali mezeru, která nás dělila od týmů jako Ferrari a McLaren.“
Němec spoléhá na spolehlivost a rychlost svého vozu. Pokud byla odvedená práce přes zimu dobrá, budou spolu s Markem Webberem sbírat pravidelně body a pokud byla ještě lepší, pak bojovat o špici startovního pole a vítězství. "Raději zůstávám při zemi a pokud překvapíme, bude to ještě mnohem lepší. Vůz vypadá krásně, ale to není rozhodující. Důležitá je jeho rychlost na dráze a tu musíme teprve ukázat."
Mark Webber byl dnes v Jerezu samozřejmě také přítomen. Ačkoliv do nového RB5 narozdíl od Vettela neusedl, ve středu přijde řada i na jeho uzdravenou nohu, kterou podrobuje intenzívní rekonvalescenci. Australan patří ve startovním poli k nejvyšším a nejtěžším pilotům (185 cm / 75 kg), ale kvůli KERS drasticky hubnout nebude. „Mám 75 kilo a je to váha, kterou potřebuji, abych měl dostatečnou kondici. Pokud po mne někdo bude chtít zhubnout na 70 kg, pak ať hubne někdo jiný, tohle totiž není moc chytré.“ Mark si výhody lehčích jezdců uvědomuje, ale také ví, že vozy musí mít stejnou váhu, rozdíl je tedy pouze u dovažování, což lze řešit v rámci konstrukce monopostu.
Red Bull zatím s použitím KERS na okruhu zkušenost nemá a Webber má k systému pro jeho možné nebezpečí respekt. Je podle něj poměrně dost pravděpodobné, že ho v prvních závodech nenasadí. „Dost lidí teď v případě KERS střílí ve tmě. Určitě na systému bylo uděláno proti jeho prvním problémům mnoho práce, ale počkejme si, jak to bude vypadat v průběhu závodů. Také je zde otázka spolehlivosti, váhy a velikosti systému."
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.