Bernie Ecclestone přišel se staronovým nápadem tří vozů pod hlavičkou jedné stáje. Na tom by skutečně nebylo nic průkopnického, kdyby se informace neobjevila v souvislosti s odměnami týmů z prodeje autorských práv.
Stáje sdružené v asociaci FOTA hledají spolu s FIA možnosti snížení nákladů na provoz týmu F1 a v době finanční krize by si rády přilepšily zvýšenými odměnami od Bernieho Ecclestonea.
Z prodeje autorských práv plynou na účet bank držících akcie obrovské sumy, ale chytrý a protřelý Brit nedá zpět snadno ani jediné jedno euro.
„Pokud nebudou náklady na provoz týmu tak vysoké jako dosud, logicky bychom jim měli platit méně peněz. Je však nanejvýš pravděpodobné, že s tím souhlasit nebudou. Nějakou dohodu ale určitě nakonec uděláme a možná vezmou i menší peníze,“ uvedl aktuálně Ecclestone.
Jde zcela jistě o protitah na velké šachovnici, ale jak s tím souvisí druhá záležitost se třemi vozy jedné stáje?
„Když můžou výrobci dodat více motorů než jen pro svůj vlastní tým, proč by nemohli postavit o jeden monopost víc? Je jedno, jestli budou na startu soukromé nebo tovární týmy, hlavně když bude plný startovní rošt.“
Pokud by skutečně bylo možné postavit tři vozy na dráhu, který tým by mohl a na který už by místo nezbylo? Startovní rošt je omezen na 24 monopostů, budou zase předkvalifikace?
Když budou bodovat tři vozy jedné stáje, získají za rok více bodů a tím i více peněz od Ecclestonea, je to nová motivace pro silné, aby došlo k vetknutí klínu do netradičně jednomyslného chování všech stájí?
Nebo půjde o argument: „Nechtějte ode mne více peněz, vezměte je sponzorům, když je bude na dráze vidět o třetinu více!“
Na další pokračování šachové partie si musíme však nějaký čas počkat…
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.