Sobotní internet plní mediální přestřelka dvou významných osobností současné formule 1. Na straně jedné stojí šéf FOM Bernie Ecclestone, na straně druhé šéf FOTA Luca di Montezemolo. Přestože jde zatím na první pohled o neškodnou výměnu názorů, ve skutečnosti může jít o nadvládu na sportem.
Bernie Ecclestone stojí aktuálně v čele FOM a FOA Formula One Management a Formula One Administration, společností pověřených správou autorských práv k F1, akcie samotné formule 1 vlastní tři velké bankovní domy. Prezident Ferrari Luca di Montezemolo byl jmenován do čela Formula One Teams' Association, skupiny která má hájit zájmy stájí při jednáních s nadřízeným orgánem Mezinárodní automobilovou federací i zmíněným Ecclestonem.
Di Montezemolo rozpoutal aktuální výměnu názorů s Berniem svým prohlášením, ve kterém volal po větších příjmech týmů z prodeje autorských práv, stáje by chtěly, aby se aktérům sportu vracelo více než 50% příjmů, v současné době je to něco kolem 30%.
„Chceme mít kontrolu nad naším obchodem, chceme více z příjmů, protože jen tak můžeme snížit ceny lístků a máme radši tradiční okruhy, než exotické nové dráhy jen kvůli tomu, že mají zajímavé panorama. Musíme diskutovat o celé show a jak ji zlepšit. Nesouhlasím s tím, aby nám tohle všechno bylo diktováno někým zvenčí a bez jakékoliv kontroly," prohlásil di Montezemolo.
Ecclestone reagoval velmi ostře a médiím prozradil, že si musel v době hrozby odtržením továrních stájí koupit loajalitu Ferrari 80 miliony USD ročně takže nechápe, proč si Ferrari stěžuje.
Samotná stáj Ferrari se do války slov zapojit nechce, přesto stojí za svým prezidentem jenž však tentokrát bojuje nejen za Ferrari, ale i za soupeře a dost možná především sám za sebe.
„Nemáme co říci ke komentářům pana Ecclestonea, které dnes publikovaly The Times. Jakkoliv je téma příjmů v dnešní formuli 1 nejdůležitější," uvedl tiskový mluvčí stáje Ferrari.
Dnešní situace velmi připomíná období formule 1 na přelomu 70. a 80. let dvacátého století, když v čele asociace hájící zájmy stájí FOCA stál Bernie Ecclestone a na druhé straně šéf nadřízeného orgánu Jean Marie Balestre. Duel vyhrál Ecclestone.
Cítí snad Luca di Montezemolo příležitost rozhodovat o prodeji komerčních práv k F1? Banky mohou mít potíže a mohou mít zájem v budoucnu na změnách. Dost možná je současná výměna názorů předzvěstí budoucí bitvy, jež by mohla ukončit zlatou éru Bernieho Ecclestonea a jeho neomezené vlády nad světem Grand Prix...
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.