Honda se v minulosti ve Formuli 1 proslavila především svými vynikajícími motory, které slavily mnoho vítězství s týmy Williams a McLaren. Jak jsou na tom Japonci se svými agregáty nyní?
Po vzoru ostatních automobilek vybudovala i Honda, do té doby dodávající pouze motory, svoji kompletně vlastní stáj F1 koupí podílu v týmu BAR sídlícího v Brackley a následně všech akcií. První sezona znovu samostatné Hondy ale nedopadla kromě Buttonova vítězství v Maďarsku podle očekávání a především v polovině roku byly výsledky daleko za očekáváními.
Honda nyní poodhrnula závoj a my můžeme více nahlédnout do zákulisí. Technický ředitel Hondy Shuhei Nakamoto přiznal, že od prvních testů na favorizovaný Renault jejich monopost nestačil, a to nejen díky horšímu podvozku, ale i zbrusu novému osmiválcovému motoru, který trápily výrazné vibrace, charakteristické pro tyto agregáty.
Jenson Button a Rubens Barrichello neměli k dispozici tak vysokou maximální rychlost, jako jezdci Renaultu, Ferrari a McLarenu, motor měl sice stejný maximální výkon, ale menší kroutící moment a méně otáček.
„První polovina sezony byla hledáním a zkoušením, až po Německu jsme začali využívat možnosti agregátu naplno. V sezoně 2006 jsme měli sedm poruch motoru a většina z nich souvisela s vibracemi. Problémové díly jsme v tomto směru vylepšili a spolehlivostí jsme se dostali na úroveň sezony 2005 s desetiválci,“ uvedl šéf oddělení motorů Kazuo Sakurahara.
Nakamoto nyní slibuje pro sezonu 2007 jezdcům výborné motory. „Náš motor RA806E sice nebude lepší agregátů soupeřů, ale určitě za nimi nebudeme zaostávat.“
Foto: BAR Honda, Honda Racing
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.