S přibývajícími roky závodů Grand Prix se za volanty monopostů objevují stále mladší a mladší závodníci. Trend pokračuje stále rychleji.
Příští rok nás čeká v závodních kokpitech záplava juniorů přímo na startovním roštu. Necelá polovina pilotů závodního pole bude mladších 25 let!
Nejmladším mistrem světa je aktuálně Fernando Alonso, jenž už mezi úplné mladíky paradoxně také nepatří. K mladému Rosbergovi se přidají Hamilton a Kovalainen. Co je však nejvíce překvapující? Nesporně fakt, že si tyto mladíky bez zkušeností s vozy F1 vybírají do svých závodních monopostů špičkové týmy s ambicemi bojovat o titul.
A kupříkladu u McLarenu je změna image naprosto nečekaná. Stáj z Wokingu byla známa tím, že si kupovala nadějné jezdce, kteří však již získali zkušenosti u slabších konkurentů. Nyní patří sestava Rona Dennise k nejmladším a 25letý Alonso i k nejrychlejším.
Tuto změnu, poměrně nečekaně s uspokojením, konstatoval i Nick Heidfeld, jenž v době svého vstupu do F1 čekal také na příležitost u McLaren Mercedes. Podobně jako Hamilton byl podporován v rámci juniorského programu stáje.
„Osobně mám z tohoto trendu mladších a mladších jezdců radost. U McLarenu jsem byl v podobné situaci jako Lewis, ale tehdy mi šanci nedali, neměli tolik odvahy jako dnes. Nyní odvahu našli, a to je moc dobře.“
Kde je však příčina tak dramatického snižování věku pilotů F1? Jsou mladíci o tolik rychlejší nebo se snáze ovládají pro politickou hru v F1? Na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Své mohou sehrávat i požadované vyšší platy zkušených pilotů či tlak juniorů na postup, neboť se motoristický sport stává v některých zemích přístupnější širším vrstvám.
Minimálně o dva roky se věk debutujících jezdců snížil i díky úpravě věkové hranice ve Formuli BMW a dalších. Dříve v ní závodili jezdci ve věku 18 let, dnes jim je jen šestnáct. Obecně se ve sportu věková hranice snižuje, ale s ní se logicky snižuje i odchod pilotů do jezdeckého důchodu. Ale být důchodce ve třiceti letech může působit některým pilotům psychické problémy, jež budou jiného rázu, než tlak na výsledky či rychlou a bezchybnou jízdu...
Foto: McLaren Mercedes, BMW Motorsport
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.