Gerhard Berger je uznávanou a oblíbenou postavou Formule 1. Přinášíme přepis rozhovoru s jeho pohledy na prostředí F1 a zákulisí týmu Toro Rosso.
Jak byste rekapituloval první rok Toro Rosso?Toro Rosso vzešlo z Minardi a máme za sebou dobrý rok. Museli jsme udělat řadu opatření pro budoucí úspěchy. Zvětšili jsme zdroje a zlepšili vůz. Snažili jsme se postavit na nohy nový tým. Bylo uděláno hodně práce, kterou nebylo zvenku vidět, ale výsledek byl ten, že jsme se posunuli kupředu. V hodnocení dokončených závodů jsme byli mezi týmy pátí a atmosféra uvnitř stáje je velmi dobrá.
Znáte Formuli 1 ze tří pohledů: jezdec, sportovní ředitel a nyní spolumajitel. Jaké výzvy s sebou tyto role nesou?Je těžké pozice jednoznačně oddělit. Když jsem se stal pilotem, bylo to fantastické, byl jsem v nejlepší úrovni tohoto sportu a dělal jsem to, co jsem miloval. Bylo tam hodně tlaku, musel jsem být dobrý, jednat s médii, sponzory, ale do značné míry se o mne staral tým. Z řízení naší rodinné přepravní společnosti jsem měl jakési zkušenosti a pozice sportovního ředitele tak nebyla pro mne až tak neznámým územím. Výhody a nevýhody takové práce nejsou tak vidět, jako u jezdce. Moje současná pozice je ale asi největší výzvou, neboť přestože máme větší rozpočet, stále jsme nejmenším týmem startovního pole.
Šéf juniorského programu Red Bull Helmut Marko řekl, že s Webberem podepsali proto, protože Toro Rosso by pro příští rok žádného ze svých jezdců neuvolnil. Zůstane tedy sestava beze změny?Nejsem v tuto chvíli připraven diskutovat o jezdecké sestavě týmu pro rok 2007.
Objevují se zprávy o tom, že vezmete pro příští rok letošní RB2 s motorem Ferrari a budete ho pouze deklarovat jako vůz Toro Rosso.To vůbec není pravda. Ve Faenze stavíme náš vlastní vůz. Nehledě na otázky předpisů, jsme seriózní tým a nečekáme, že bychom mohli jít vzhůru s vozem z předcházejícího roku. Ale je jasné, že díky vlastnictví obou týmů ze strany Red Bull, můžeme využít některých technologií.
Jak konkrétní jsou plány stavby nové továrny ve Faenze?Stále ještě situaci vyhodnocujeme. Udělali jsme v naší struktuře mnoho změn, ale ještě chceme postavit novou základnu a pátráme po vhodných místech v této oblasti.
Foto: GEPA pictures GmbH
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.