Skončení sezony přináší pravidelně rekapitulace a ohlédnutí. Tentokrát se podívejme na spolehlivost a její obraz ve výsledcích šampionátů jezdců a týmů.
Pokud budete mít pojmenovat tým s nejspolehlivějším vozem v letošní sezoně, odpovíte pravděpodobně Renault nebo Ferrari, což je také správně. Když budete mít ale šáhnout na druhou stranu žebříčku, mnohé napadne třeba McLaren. Bez přehledné statistiky už si asi ale neuvědomíte, že velmi slušné spolehlivosti se těšily vozy BMW a naopak výrazně nespolehlivým monopostem byl vůz TF106 japonské Toyoty!
Všechny týmy mají na svém kontě s oběma vozy 36 startů. Z pohledu dojezdu do cíle je na tom nejlépe Renault, jen čtyřikrát jeho monopost neprotnul cílovou čáru. Ferrari následuje s pěti odstoupivšími vozy. Třetí místo patří Hondě. Z tohoto pohledu dopadl katastrofálně Williams, jehož vozy nedosáhly ani 50%. V cíli byly odmávnuty pouze šestnáctkrát.
V porovnání z pohledu dokončených kol v závodě je na tom nejlépe Ferrari před Renaultem, BMW a Hondou. Slušnými čísly se může pochlubit i dvojice Toro Rosso a Red Bull.
Nejspolehlivějším vozem bylo však jednoznačně Ferrari s jediným jedním technickým problémem v průběhu závodu. Jedná se o Schumacherův kouřící motor v Suzuce. Renault postihly potíže třikrát a BMW pětkrát. McLaren byl obecně považován za málo spolehlivý, přitom nedokončil pro technické problémy jen šest Grand Prix. Naopak dvanáct technických problémů Toyoty je opravdu zajímavým poznatkem. Nejvíce poruch, třináct, měl Super Aguri, ale v jeho případě nového týmu není zjištění nijak nečekané.
Zajímavé údaje vzešly také ze sledování kolizí a nehod. Demoličním duem byla sestava Williamsu. Webber a Rosberg bourali celkem desetkrát, tedy při čtvrtině startů! Osm vozů poškodil Midland a sedm McLaren. Nejlepší v tomto směru byli u Renaultu a Hondy s jednou nehodou.
V testech byla nejpilnější Honda s 54 816 kilometry! Druhé místo patří překvapivě Renaultu, jenž rád tvrdí, jak málo testuje a jak dobré výsledky přitom získává. Třetí místo obsadil McLaren před Ferrari a Toyotou. Na straně druhé musíme smeknout před výkony Super Aguri, neboť mladý soukromý tým při testech najezdil méně než 3000 kilometrů!
TýmKola závoduCílPoruchyNehodyTestyFerrari 2610 311443282Renault 2157 323147826BMW Sauber1985 275440896Honda 1934 287154816Toro Rosso1900 276615150Toyota 1833 2212242709Red Bull1764 239423526Midland 1715 217813698McLaren 1680 236746893Super Aguri1455 171362996Williams 1331 16101035903
Foto: Spyker MF1 Racing
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.