Při letošní GP Itálie vstoupil do boxů Formule 1 nový tým Spyker, v jehož čele stojí Holanďan Michiel Moll. Jeho jméno však není až tak neznámé.
Moll je velkým fanouškem Formule 1 a její součástí je prakticky deset let. „Začal jsem coby sponzor Jose Verstappena v Arrows. Po jejich bankrotu jsem pracoval s Christijanem Albersem s cílem, dostat ho do Formule 1.“
Právě Moll vystupoval jako hnací síla koupě Midlandu investiční skupinou sdruženou kolem vlastní osoby ve spolupráci s výrobcem sportovních vozů Spyker. Už v minulosti jednal o koupi Minardi, ale neúspěšně. Odradit se nedal především z důvodu plánovaných velkých změn v F1 od roku 2008, které by měly svědčit také soukromým týmům.
Ale proč právě Spyker? Jedná se o malého výrobce.Spyker je vskutku málo známý výrobce automobilů, v loňském roce jich postavili jen 40, ale v letošním už to byl dvojnásobek. Ve srovnání s ostatními je to jen dílek, ale já je znám a vím, že umí vyprodukovat větší množství. Naším cílem je mít plakáty vozů Spyker nad postelemi hochů, kteří si je později až vyrostou koupí. A věřím, že přes F1 můžeme vstoupit do širokého povědomí.
Formule 1 je však velmi drahým sportem. Jak je financován tým? Spyker ani žádný velký sponzor to asi není?Samozřejmě. Spoléháme se na peníze z prodeje komerčních práv, peníze od jezdců a od sponzorů. První dvě oblasti byly v Midlandu jisté, ale sponzorů moc neměli. S novým obrazem týmu a novými barvami jsme již v kontaktu s většími sponzory a já jsem přesvědčen, že na tom budeme rok od roku lépe.
Proč trvalo převzetí týmu Midland tak dlouho?Z mé zkušenosti vím, že žádnou společnost nekoupíte za týden a Formule 1 je zvláštním sportem. Nemůžete upozornit média, ty by strhli vlnu pozornosti, která může velmi ublížit. Také byl okamžik, kdy jsme si byli dohodou jisti a za 24 hodin jsme z toho málem vycouvali. Dokonce ani v den oznámení nebylo vše ještě úplně jisté. Ale jednání s Midlandem bylo korektní a my nakonec obchod dotáhli do zdárného konce.
Nový obraz týmu, ale management zůstává stejný. Bude tomu tak i nadále?Ano, nechceme měnit fungující stav. Přes zimu uděláme revizi a uvidíme. V každém případě ale potřebujeme finančního experta.
Poslední čtyři roky panuje kolem stáje nejistota, nyní už je zažehnána?Ano, celý příští rok máme finančně zajištěn. Pokud se nám podaří získat další peníze, bude to jen dobře a zvládneme toho více.
Stáj podepsala s Albersem, ale druhé místo je volné. Budou rozhodovat i peníze sponzorů?V příštím roce se tomu nevyhneme. Pokud bychom získali generálního sponzora, mohlo by tomu být jinak a my si mohli vybírat jezdce podle schopností, ale zatím musíme sledovat obě kritéria.
Co se změnilo konkrétně pro vás?Pocitově nic, ale dříve jsem procházel boxy a nikdo si mne nevšímal, dnes mne lidé zastavují a chtějí se se mnou bavit. Uvědomil jsem si tak, že změna nastala, je to fajn.
Foto: Midland F1 Racing
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.