MEXIKO - 1. TRÉNINK; Mexický první trénink měl tentokrát hrdiny dva - vedle ostříleného matadora Sergia Péreze se po dlouhých letech objevil další domácí závodník. Ostatně byl jedním z pětice „náhradníků“, kteří v první hodině závodního víkendu zastoupili už ostřílené borce.
Oproti USA teplota výrazněji poklesla, ostatně se také jelo v podstatně vyšší nadmořské výšce. Vzduch 17°C, trať ovšem vykazovala 43°C, vlhkost vzduchu 54 % a vanul severozápadní vítr o síle 8,6 km/h. Piloti měli k dispozici pneumatiky specifikace C5 - C3.
Jak bylo řečeno, v týmech Mercedes, McLaren, Ferrari, Aston Martin a Kick Sauber nastoupila „druhá směna“, takže místo Hamiltona, Norrise, Leclerca, Alonsa a Zhoua se představili Andrea Kimi Antonelli, Patricio O'Ward, Oliver Bearman, Felipe Drugovich a Robert Shwartzman.
Příliš se ovšem piloti na trati neohřáli, už po čtyřech a půl minutách, kdy několik z nich zajelo spíš seznamovací kolo, zůstal na dlouhé rovince kus nějaké trosky, na kterou najel Antonelli, takže zavlála červená vlajka. V pořádku dovezl vůz do boxů, kde mechanici zdviženým palcem naznačili, že monopost není vážně poškozen, nicméně trvalo téměř pět minut, než se opět mohlo začít trénovat.
O nejlepší časy na tvrdé směsi se přetahovali vlastně jen dva piloti - Russell a Sainz jr. Jakmile George vystřihl lepší výkon (nejlepší 1:19,519), Carlos okamžitě oponoval (naposledy 1:19,407). Verstappenovi prověřovali mechanici přední část a podlahu, Piastri se víc trápil a do boje nezasáhl, zato si nadmíru dobře vedli Haasy a překvapivě i Bottas. Když už se blížila polovina tréninku, došlo k druhé červené vlajce: rovněž velmi úspěšný Albon (v té chvíli v TOP 5) dostal v zatáčce 9 smyk a rozkolísaný Williams v následující „desítce“ minul Bearmanovo Ferrari, jehož zasáhl pravým zadním kolem do levého předního. Alex po hodinách skončil s notně poškozeným autem v bariéře, Oliver obhlížel poškozený levý přední závěs. Ačkoliv Albon do vysílačky nazval Bearmana idiotem, vinu měl evidentně on, protože Brit mu nijak nepřekážel ani nezpomalil - Alex prostě nezvládl vůz a následné výlevy byly výsledkem frustrace.
Po třinácti minutách se vozy opět dostaly na trať, vedené Magnussenem, Strollem a Gaslym. Kanaďan společně s Drugowichem a Shwartzmanem neměl ještě žádný výkon - Robert měl rozjeté rychlé kolo právě ve chvíli, kdy došlo ke zmíněné kolizi. Pětice „zastupujících“ nasadila měkkou směs až jako poslední, nejdřív si především Drugovich a Shwartzman odjeli časy na tvrdé směsi - středně tvrdá vůbec nebyla použita.
V repríze souboje z první části tréninku tentokrát dominoval Russell; Sainz jr. si s Verstappenem nacvičili souboj ještě v outlapu, kdy se Max ze všech sil snažil Carlose zdolat. Jenže v poslední desetiminutovce hlásil vedoucí pilot průběžné klasifikace podivný zvuk svého motoru a vzápětí ztrátu výkonu. Do boxů dojel, co bude dál, uvidíme v druhém tréninku. Za zmínku ještě stojí Piastriho nefér zablokování Drugoviche poté, co v zatáčce 12 vyjel z trati a vrátil se těsně před Felipeho, jemuž ovlivnil jeho rychlé kolo na měkké směsi.
(časy Patricia O'Warda - 13. místo; 1:19,295 a Felipe Drugoviche - 18. místo; 1:19,819 nejsou v tabulce obsaženy. Omlouváme se)
Druhý trénink bude o 30 minut delší a už v tradiční sestavě startovního pole této sezóny.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.