Závěr GP USA přinesl déletrvající souboj dvou největších rivalů této sezóny. Vyvrcholil v 52. kole, kdy v zatáčce 12 po vzájemném souboji oba vyjeli mimo trať a Norris se dostal dopředu. Následovalo vyšetřování a penalizace. Jaké bylo pozadí této diskutované akce?
Jednoduše by se dalo říci, že Norris předjel Verstappena mimo trať, což není zkrátka dovoleno. Jenže věc tak snadná není a mnoho fanoušků se ptá, jak se má v takovém případě postupovat. Oficiálně dostal Norris trest, že předjel Verstappena, když se nacházel mimo vymezenou trať. Názor komisařů byl takový, že Norris nebyl v takové pozici, aby si v zatáčce mohl volit stopu, proto de facto bylo vyjetí mimo ni jeho vlastní vinou.
„Vůz #4 předjížděl vůz #1 po vnější straně, ale v bodě vrcholu zatáčky 12 ještě nebyl na jeho úrovni. Proto podle pokynů pro jízdní normy ztratil vůz #4 právo volby stopy v nájezdu do zatáčky. Vzhledem k tomu, že ji opustil a na trať se vrátil před vozem #1 je věc považována za opuštění trati se získáním trvalé výhody," uvádějí ve svém prohlášení komisaři s tím, že ačkoliv Max trať opustil také při obranném manévru, Norrisovo jednání není přijatelné.
Dospěli však k názoru, že Norris volil výjezd mimo trať oprávněně kvůli široké Vestappenově stopě, proto nebyl penalizován jako obvykle deseti vteřinami a také mu nebylo započítáno porušení traťových limitů - v té době měl už tři varování, tohle by byl čtvrtý případ a znamenal by dalších pět trestných vteřin.
„Penalizace pěti vteřin byla udělena namísto desetivteřinové, doporučené v pravidlech, protože pilot vozu #4 předjíždějící po pravé straně, neměl jinou možnost než volit výjezd z důvodu blízkosti vozu #1, jenž se také dostal mimo trať S ohledem na výše uvedené okolnosti jsme se rozhodli, že to nebude bráno v ohled jako porušení traťových limitů u vozu #4," pokračují komisaři s odvoláním na Driving Standards Guidelines - není veřejně dostupný, ale všechny týmy a piloti ho mají k dispozici.
Samotný souboj Verstappen-Norris podle tohoto materiálu patřil mezi „obtížnější souboje“. Existují tři kritéria pro pilota, jedoucího po vnější straně, aby měli prostor včetně opuštění zatáčky:
1. Mít přední nápravu ALESPOŇ VEDLE přední nápravy druhého vozu v apexu zatáčky a na výjezdu
2. Pilotovat vůz bezpečným a kontrolovaným způsobem po celou dobu manévru (nájezd, průjezd, výjezd zatáčky).
3. Být schopen projet zatáčku v rámci traťových limitů.
Podle komisařů nesplnil Norris hned první kritérium, protože záběry z ptačí perspektivy skutečně dokazují, že před zatáčkou se Lando dostal vedle Maxe, ale při průjezdu apexem - protože Verstappen šel později na brzdy - už na něho ztrácel. Proto neměl oprávněný nárok, aby mu Max poskytl místo při výjezdu.
Pro předjížděný vůz platí stejné podmínky, ale je tu ještě čtvrtá:
4. Pilot nesmí (záměrně) vytlačit druhý vůz z trati při výjezdu. Musí mu ponechat dostatečný a přijatelný prostor od apexu po výjezd zatáčky.
Verstappen tak splnil bod 1, druhý může být předmětem debaty, třetí a čtvrtý už nikoli. Komisaři však zároveň dodávají, že od samého počátku zdůrazňují, že neexistuje způsob, jak vytvořit soubor pravidel, která by mohla být aplikována na jakýkoli incident. Proto jejich konečné rozhodnutí nakonec zůstává záležitostí jejich názoru a vlastní interpretace. „Komisaři zváží každý incident s odbornými poradci a budou usilovat o co nejlepší rozhodnutí v danou chvíli.“
McLaren vysvětluje svůj přístupBezprostředně po událostech v 52. kole Norris krátce s týmem diskutoval, zda by měl Verstappenovi pozici vrátit nebo ne. Brit měl rychlejší vůz, o šest kol novější pneumatiky a je pravděpodobné, že by mohlo útočit opakovaně. Tým si ale byl dle vlastních slov jist svou věcí a neviděl důvod, proč by měl jeho pilot vracet Verstappenovi pozici.
„Všichni v týmu, mající podíl na této interpretaci, se jednomyslně shodli, že situace vůbec nemusela být vyšetřována. A pokud ano, mysleli jsme, že by měl být vyšetřován Max, neboť vytlačil Landa z trati. To nás také napadlo, když se objevila zpráva, že je incident vyšetřován. Proto podle nás nebylo nutné uvažovat o vrácení pozice,“ uvedl Andrea Stella s tím, že Verstappen nebyl schopen svůj vůz udržet na trati, takže by se prohřešky měly navzájem vyrušit.
„Několikrát jsme tu věc prohlédli na záznamu - Max jede přímo na apex, rovně a zatáčku opouští stejně jako Lando, aniž by mu dal nějakou šanci manévr dokončit. Oba vozy z trati vyjely, takže si myslím, že měly stejnou výhodu, pokud vůbec nějakou. Za nás je tak manévr ryze neutrální. Když jsme pak viděli, že je »vyšetřován«, byl jsem si jistý, že je řešeno Maxovo vytlačení Landa z trati. Proto jsme v tu chvíli také okamžitě informovali Oscara, aby stáhl svůj odstup od Maxe pod pět vteřin, protože by mohl získat jeho pozici. Zkrátka jsme celou věc posoudili zcela opačně, než sportovní komisaři,“ dodal Stella.
Nijak se ovšem nevyjádřil k otázce Driving Standards Guidelines a z ní vyplývajících faktů, že Norris v době předjíždění skutečně nebyl »alespoň vedle« vozu svého soupeře podle bodu 1, uvedeného výše. Rovněž také nezaujal stanovisko, že Norris dle výkladu pravidel skutečně předjel soupeře mimo trať, což jednoznačně není povoleno.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.