BAKU - 3. TRÉNINK; O hodinu dříve než včera se vydala smečka letošních chrtů F na trať hodně očekávaného závodu - ve vzduchu kromě eventuelního deště ještě létaly otázky, zda dojde po mnoha závodech k průlomu a minimálně Pohár konstruktérů dozná změny.
Začátek poslední přípravy na kvalifikaci začal ve stejných intencích, jako včera odpoledne - vzduch 26 °C, trať 31 °C, ačkoliv po ránu lehce sprchlo, vlhkost vzduchu 39 % a vítr dosahoval hodnot 2,6 km/h směrem severovýchodním.
Ještě bychom měli ozřejmit důvod Russelova pozdržení ve včerejším odpoledni: po prvním tréninku provedl tým analýzu oleje a zjistil určitou anomálii, konkrétně nějaké neobvyklé částečky v oleji, proto se rozhodl do druhého nasadit jiný agregát s tím, že před třetím se ten původní pokusí dát dohromady.
Trénink započalo kvarteto Pérez, Zhou, Bottas a Verstappen, ale spokojili se s instalačními koly. Nad tratí bylo stále lehce zamračeno a možnost deště byla stále přítomná, proto se na počátku tréninku piloti věnovali zkoušce pneumatik a nikdo zatím žádný čas nezajel.
Když se většina startovního pole po čtvrthodině chystala k rychlým kolům, zastavil v zatáčce 17 Esteban Ocon a hlásil problémy s pohonnou jednotkou. Zavlála červená vlajka a týmy se pozvolna nastěhovaly zpět do boxů. Z opakovaného záznamu bylo zjevné, že francouzský motor zkolaboval už po výjezdu ze 16. zatáčky. Maršálové tentokrát zvolili k odtlačení nepojízdného vozu vlastní síly a po sedmi a půl minutách byla trať opět volná - k „restartu“ po 24 minutách se vyhrnulo prakticky celé startovní pole, což způsobilo na boxové uličce solidní přetlak - zejména u týmů s garážemi na samém konci uličky. V boxech zůstali pouze piloti Haasu.
První vyrazil Piastri, za ním Russell, Stroll, Hamilton, Norris a Verstappen - nikdo už nespekuloval a na vozech se objevily nejměkčí pneumatiky, jenže při nájezdu do rychlého kola Piastri hlásil lehké mrholení. Výzva pro ostatní v jeho podání zněla 1:45,476, za ním se seřadili piloti Mercedesu. Poté se do čela prosadil Verstappen (1:45,209) následován Sainzem jr. a Pérezem a Leclercem - Norris první pokus vynechal. Do této osmičky pronikl Alonso (1:45,514), časy Red Bullu a Ferrari ovšem měly rozpětí pouhých 0,163 vteřiny - Piastri už ztráce přes 25 desetin.
Po půlhodině šokoval Albon, jenž se časem 1:44,371 dostal před Verstappena o 8 desetin, vzápětí momentální převahu potvrdil Colapinto, ovšem časem jen 0,023 vteřiny rychlejším než Verstappenův. Překvapením ovšem stále nebyl konec, protože vzápětí se na druhé místo propracoval Hülkenberg (1:45,047). Ovšem ve chvíli, kdy se většina z TOP týmů chystala k druhému útoku a Hamilton, Pérez a Leclerc měli rozjeté nadějné časy, opět zavlála červená vlajka. Příčinou byl nováček Oliver Bearman, jemuž nevyšel nájezd do první zatáčky, na poslední chvíli se rozhodl využít únikové zóny, ale už svůj záměr nestihl podle svých představ a levým předním kolem trefil bariéru v první zatáčce. Vůz byl poškozen a ihned vytanula otázka, zda jej mladík bude mít k dispozici pro kvalifikaci.
Tentokrát se restart odehrál po necelých pěti minutách, protože ke slovu přišel odtahový jeřáb. Stále byla aktuální hrozba deště, proto už půl minuty před opětovným zahájením tréninku stála u semaforu opět pěkná řádka pilotů: první Norris, stále bez času, za ním Gasly, Hülkenberg, Ricciardo a oba Saubery. Pozornost se zaměřila na box Red Bullu, kde se usilovně pracovalo na Verstappenově předním zavěšení.
Norris zajel své první měřené kolo výborně,l i když i při něm probliklo žluté varování v zatáčce 3, kde Hamilton vyjel do únikové pasáže, ale stačil se rychle vrátit na trať, takže jeho krajan se posunul do čela. Bylo zjevné, že trať zrychluje, protože výrazného zlepšení dosahovali další piloti a zejména Albon, jenž využil možnosti závětří za Russellem a opět v čele výrazně odskočil. Nikoli však nadlouho, navzdory prvnímuj žlutém sektoru ho vzápětí předstihl Leclerc. Ani další muž v průběžném vedení Pérez se dlouho neradoval - třináct minut před koncem se prohnal tratí Piastri a po dvou fialových sektorech mu nevadil ani žlutý třetí - na Péreze najel 0,640 vteřiny.
Russell si při výjezdu na čerstvých pneumatikách stěžoval stále na divné zvuky motoru, jenže útok na vedoucí pozici mu nevyšel kvůli probrždění v zatáčce 3 a nutnost se otočit v únikové zóně. Ihned si postěžoval na špatnou ovladatelnost během brzdění před zmíněnou zatáčkou - vzápětí jeho způsob okopíroval Gasly, ovšem ten si zpět na trať zacouval. Ke konfliktu rovněž došlo těsně před koncem, když Pérez v zatáčce 15 zblokoval Sainze jr. při rychlém kole a ten musel prudce brzdit a „střihnout“ ji zkrácenou pasáží. Bylo avizováno, že incident bude po tréninku vyšetřován.
Závodní simulace byly tentokrát ignorovány, o časy se bojovalo do samotného konce. Proto se do čela vyhoupl Russell a ani revanš Leclerca nestačil, byť ztratil minimum. Verstappen při posledním pokusu u citadely škrtnou pravým zadním kolem o bariéru. Můžeme konstatovat, že Red Bully jsou nejrychlejší v prostředním sektoru, ale nv posledním ztrácejí, výborně se prezetovaly Williamsy a poněkud zarážející je rozdíl mezi oběma piloty Mercedesu. Kvalifikace tedy bude mimořádně zajímavá.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.