Leclerc těsně pokořil Péreze v druhém tréninku, smůlu měl Norris

George Russell téměř celou první polovinu prostál v boxech (ilustrační foto)
George Russell téměř celou první polovinu prostál v boxech (ilustrační foto), foto: Mercedes AMG F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 13. září 2024 16:40
Sdílej:

BAKU - 2. TRÉNINK; Zatímco naše české země čelí náporu deště a zvýšených hladin řek, v Baku ve slunném podvečeru proběhl druhý trénink, v němž hned několik pilotů nemohlo být spokojeno - naštěstí se však tentokrát odehrálo vše bez újmy na materiálu.

Příjemné podmínky, spíš spadající ještě do doznívajícího léta - to byla kulisa druhé tréninkové hodiny na trati v hlavním městě kavkazské republiky. Teplota vystoupala na 28 °C, trať ještě o jedenáct stupňů víš, vlhkost vzduchu se ustálila na 29 % a zanedbatelný větřík vanul rychlostí 2,1 km/h východním směrem. Piloti měli k dispozici pneumatiky Pirelli v rozsahu C5-C3.

První na trať vyjel Verstappen následován oběma Saubery, ale obhájce titulu zajel do boxů a tak první - byť jen pro statistiky použitelný - čas zajel Zhou (1:50,010). V první fázi měli všichni piloti na trati středně tvrdou směs, pouze Hamilton se rozhodl využít bíle označené pneu. Zatímco Leclerc měl vůz po polední nehodě k dispozici, na Colapintově se usilovně pracovalo.

Charles však rozhodně se svým monopostem spokojen nebyl. Stěžoval si, že plave zleva doprava a žádal prověřit data. Zdálo se mu, že auto musí mít někde něco ohnutého. Po šesti kolech snahu vzdal a oznámil, že za takových podmínek dál nepojede - a skutečně zajel do boxů. V kontrastu s tím zajel Sainz jr. prozatímní nejlepší čas (1:44,323) a vysoko se překvapivě držel i Hamilton na tvrdých pneumatikách (1:44,994). Velmi dobře si vedl Bearman v kokpitu Haasu a poměrně vysoko se vyšplhal i Albon, ale to byla jen úvodní pasáž. Té se kupodivu nezúčastnil Russell, jehož Mercedes také dlel v garáži. Colapintovi mechanici se činili a ještě před uplynutím první čtvrthodiny se Argentinec také dostal na trať.

Zatímco těsně před uplynutím prvních dvaceti minut zajel Gasly jako předposlední měřený čas, Cunoda už se vydal na okruh s měkkou směsí (1:44,645). Překvapivě to nebyly McLareny, kdo atakoval nejlepší čas, nýbrž opět Sainz jr. Nutno ale přiznat, že Norris měl poněkud smolnou hodinu - když měl rozjeté velmi rychlé kolo, „nevešel“ se do zatáčky 18 společně s Gaslym a musel pokus vypustit. 

Russell se dostal na trať až po 26 minutách a zkoušel nejdřív také tvrdou směs. K pořádným pokusům na nejměkčích pneumatikách už se nedostal, protože v závěru po trati kroužilo mnoho pilotů v závodní simulaci. Nicméně Leclerc, jehož vůz mechanici dvacet minut opravovali, nejdřív v zatáčce u citadely musel využít únikové komunikace, ale poté se mu podařilo rozjet povedené kolo, měl štěstí i na menší počet soupeřů na trati a ač to nevypadalo, zdolal o 6 tisícin v té chvíli vedoucího Péreze. A protože další Norrisův pokus skončil ještě před nájezdem do rychlého kola, neboť v zatáčce 1 se dostal mimo trať Bottas a vlály tu žluté vlajky, pořadí už se neměnilo.

Byli jsme svědky mnoha výletů mimo trať i dalších dramatických momentů: Verstappen v zatáčce 6 dobrzdil necelého půl metru před svodidly, do nouzových uliček zamířili například Leclerc, Sainz jr., Stroll, Hülkenberg a ve finále se v zatáčce 13 téměř srazili Sainz jr. a Pérez - komisaři si vzali tento incident pod drobnohled.

Verstappen, jenž si dokonce ve 20. minutě vyměnil přilbu kvůli slunečnímu svitu, stanovil zvláštní rekord - v zatáčce 2 bylo jeho pravé zadní kolo vzdáleno od bariéry pouhé čtyři centimetry.

Stalo se