Pro tradičního účastníka šampionátů F1 to prozatím není vůbec dobrý víkend. Logan Sargeant bohužel zcela zničil svůj monopost ve třetím tréninku a mechanici ho přes veškerou snahu do kvalifikace neopravili. To však ale nebyl poslední problém.
Alex Albon si vedl ve volných trénincích i kvalifikaci velmi dobře - na rozdíl od Sainze jr. a Hamiltona postoupil do Q3 a tady dokázal vybojovat osmé místo. Místo radosti a vyhlídek na start z dobré pozice ho čeká zápolení ze samého konce startovního roštu.
Stáj z Grove po letní přestávce přivezla značně inovovaný monopost, na němž byl nový difuzor, bočnice, kryt motoru, nasávací komora a také provedení podlahy - to vše za účelem prosadit se do středu startovního pole. Po úspěšné kvalifikaci se však na upgrade zaměřil technický delegát FIA F1 Jo Bauer a upozornil na potenciální problém, týkající se právě podlahy. Komisaři pak na jeho popud inkriminovanou část vozu prošetřili. Poté následovalo předvolání ke sportovním komisařům a v 18:30 místního času jim technická komise oznámila, že pilot startovního vozu 23 Alex Albon je diskvalifikován a bude přesunut na poslední místo pro zítřejší závod.
Závěr sportovních komisařů zněl: "Zjistili jsme, že karosérie podlahy vozu #23 se nachází mimo regulační objem a tím neodpovídá článku 3.5.1, a) technických předpisů FIA F1. Tým Williams nijak nezpochybnil kalibraci měřícího zařízení FIA a měření samotné, pouze uvedl, že jejich vlastní výsledky byly odlišné. Komisaři rozhodli, že hodnoty získané systémem FIA v parc fermé jsou relevantní a zvolený postup byl řádný a v souladu s předepsanými pravidly. Za porušení proto následovala standardní sankce."
Týmoví zástupci byli pochopitelně rozladěni: "Diskvalifikace postihla Alexe z důvodu nedodržení regulačního objemu karosérie podlahy. Jsme tím neuvěřitelně zklamáni a provedeme důkladné vyšetření, samozřemě i s následnou aktualizací." Mnozí si možná vzpomněli na GP Monaca, kde byli diskvalifikováni piloti Haasu kvůli nesrovnalostem se systémem DRS - piloti se tak ocitli na chvostu startovního pole a ze závodu je záhy vyřadila kolize se Sergio Pérezem.
Také exmistr světa byl potrestánKomisaři ještě řešili další prohřešek - odehrál se v Q1 v zatáčce 9, kde Sergio Pérez v rychlém kole dostihl Lewise Hamiltona, jedoucího na vnějším okraji zatáčky. Pérez se do vysílačky vyjádřil hodně nelichotivě (viz report z kvalifikace), Hamilton se bránil, že lépe už nic udělat nemohl. Rozzlobený Mexičan si stěžoval, že incident ohrozil jeho setrvání na trati (mimochodem v Q1 byl časem 1:11,006 nejlepší) a z důsledku tohoto incidentu musel použít novou sadu pneumatik.
Oba piloti a zástupci týmu byli v 17:00 povoláni ke sportovním komisařům - ti následně rozhodli, že Hamilton porušil článek 37.5 sportovních předpisů FIA F1. Byl potrestán poklesem o tři místa na startovním roštu v následném závodě, takže do zítřejší Grand Prix odstartuje z 15. pozice.
"Pilot vozu #44 ve svém prvním kole byl informován, že se k němu blíží vůz #11, když byl na úrovni osmé zatáčky. Proto vyjel ze zmíněné zatáčky s úmyslem dát vozu za sebou přednost. Když však vůz #11 přijel, byl již vúz #44 na vjezdu do zatáčky 9 a při jejím výjezdu se vrátil do závodní stopy, čímž svého soupeře evidentně zdržel. Ačkoliv varování ze strany týmu bylo adekvátní a pilot se pokoušel uvolnit trať, nezpomalil dostatečně aby nepřekážel vozu za sebou a považoval ve smyslu pravidel omezení za nepodstatné. Nicméně v souladu s předchozím rozhodnutím byl aplikován zmíněný trest ve formě poklesu na startovním roštu," zdůvodnili komisaři svůj verdikt.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.