Pro tradičního účastníka šampionátů F1 to prozatím není vůbec dobrý víkend. Logan Sargeant bohužel zcela zničil svůj monopost ve třetím tréninku a mechanici ho přes veškerou snahu do kvalifikace neopravili. To však ale nebyl poslední problém.
Alex Albon si vedl ve volných trénincích i kvalifikaci velmi dobře - na rozdíl od Sainze jr. a Hamiltona postoupil do Q3 a tady dokázal vybojovat osmé místo. Místo radosti a vyhlídek na start z dobré pozice ho čeká zápolení ze samého konce startovního roštu.
Stáj z Grove po letní přestávce přivezla značně inovovaný monopost, na němž byl nový difuzor, bočnice, kryt motoru, nasávací komora a také provedení podlahy - to vše za účelem prosadit se do středu startovního pole. Po úspěšné kvalifikaci se však na upgrade zaměřil technický delegát FIA F1 Jo Bauer a upozornil na potenciální problém, týkající se právě podlahy. Komisaři pak na jeho popud inkriminovanou část vozu prošetřili. Poté následovalo předvolání ke sportovním komisařům a v 18:30 místního času jim technická komise oznámila, že pilot startovního vozu 23 Alex Albon je diskvalifikován a bude přesunut na poslední místo pro zítřejší závod.
Závěr sportovních komisařů zněl: "Zjistili jsme, že karosérie podlahy vozu #23 se nachází mimo regulační objem a tím neodpovídá článku 3.5.1, a) technických předpisů FIA F1. Tým Williams nijak nezpochybnil kalibraci měřícího zařízení FIA a měření samotné, pouze uvedl, že jejich vlastní výsledky byly odlišné. Komisaři rozhodli, že hodnoty získané systémem FIA v parc fermé jsou relevantní a zvolený postup byl řádný a v souladu s předepsanými pravidly. Za porušení proto následovala standardní sankce."
Týmoví zástupci byli pochopitelně rozladěni: "Diskvalifikace postihla Alexe z důvodu nedodržení regulačního objemu karosérie podlahy. Jsme tím neuvěřitelně zklamáni a provedeme důkladné vyšetření, samozřemě i s následnou aktualizací." Mnozí si možná vzpomněli na GP Monaca, kde byli diskvalifikováni piloti Haasu kvůli nesrovnalostem se systémem DRS - piloti se tak ocitli na chvostu startovního pole a ze závodu je záhy vyřadila kolize se Sergio Pérezem.
Také exmistr světa byl potrestánKomisaři ještě řešili další prohřešek - odehrál se v Q1 v zatáčce 9, kde Sergio Pérez v rychlém kole dostihl Lewise Hamiltona, jedoucího na vnějším okraji zatáčky. Pérez se do vysílačky vyjádřil hodně nelichotivě (viz report z kvalifikace), Hamilton se bránil, že lépe už nic udělat nemohl. Rozzlobený Mexičan si stěžoval, že incident ohrozil jeho setrvání na trati (mimochodem v Q1 byl časem 1:11,006 nejlepší) a z důsledku tohoto incidentu musel použít novou sadu pneumatik.
Oba piloti a zástupci týmu byli v 17:00 povoláni ke sportovním komisařům - ti následně rozhodli, že Hamilton porušil článek 37.5 sportovních předpisů FIA F1. Byl potrestán poklesem o tři místa na startovním roštu v následném závodě, takže do zítřejší Grand Prix odstartuje z 15. pozice.
"Pilot vozu #44 ve svém prvním kole byl informován, že se k němu blíží vůz #11, když byl na úrovni osmé zatáčky. Proto vyjel ze zmíněné zatáčky s úmyslem dát vozu za sebou přednost. Když však vůz #11 přijel, byl již vúz #44 na vjezdu do zatáčky 9 a při jejím výjezdu se vrátil do závodní stopy, čímž svého soupeře evidentně zdržel. Ačkoliv varování ze strany týmu bylo adekvátní a pilot se pokoušel uvolnit trať, nezpomalil dostatečně aby nepřekážel vozu za sebou a považoval ve smyslu pravidel omezení za nepodstatné. Nicméně v souladu s předchozím rozhodnutím byl aplikován zmíněný trest ve formě poklesu na startovním roštu," zdůvodnili komisaři svůj verdikt.
Alex Albon táhne Williams k nejlepšímu startu sezóny F1 za poslední roky a po pěti závodech drží tým páté místo v Poháru konstruktérů. Přesto zůstává opatrný, protože stáj směřuje většinu úsilí na rok 2026 a letos spoléhá hlavně na stabilitu vozu.
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.