Pro tradičního účastníka šampionátů F1 to prozatím není vůbec dobrý víkend. Logan Sargeant bohužel zcela zničil svůj monopost ve třetím tréninku a mechanici ho přes veškerou snahu do kvalifikace neopravili. To však ale nebyl poslední problém.
Alex Albon si vedl ve volných trénincích i kvalifikaci velmi dobře - na rozdíl od Sainze jr. a Hamiltona postoupil do Q3 a tady dokázal vybojovat osmé místo. Místo radosti a vyhlídek na start z dobré pozice ho čeká zápolení ze samého konce startovního roštu.
Stáj z Grove po letní přestávce přivezla značně inovovaný monopost, na němž byl nový difuzor, bočnice, kryt motoru, nasávací komora a také provedení podlahy - to vše za účelem prosadit se do středu startovního pole. Po úspěšné kvalifikaci se však na upgrade zaměřil technický delegát FIA F1 Jo Bauer a upozornil na potenciální problém, týkající se právě podlahy. Komisaři pak na jeho popud inkriminovanou část vozu prošetřili. Poté následovalo předvolání ke sportovním komisařům a v 18:30 místního času jim technická komise oznámila, že pilot startovního vozu 23 Alex Albon je diskvalifikován a bude přesunut na poslední místo pro zítřejší závod.
Závěr sportovních komisařů zněl: "Zjistili jsme, že karosérie podlahy vozu #23 se nachází mimo regulační objem a tím neodpovídá článku 3.5.1, a) technických předpisů FIA F1. Tým Williams nijak nezpochybnil kalibraci měřícího zařízení FIA a měření samotné, pouze uvedl, že jejich vlastní výsledky byly odlišné. Komisaři rozhodli, že hodnoty získané systémem FIA v parc fermé jsou relevantní a zvolený postup byl řádný a v souladu s předepsanými pravidly. Za porušení proto následovala standardní sankce."
Týmoví zástupci byli pochopitelně rozladěni: "Diskvalifikace postihla Alexe z důvodu nedodržení regulačního objemu karosérie podlahy. Jsme tím neuvěřitelně zklamáni a provedeme důkladné vyšetření, samozřemě i s následnou aktualizací." Mnozí si možná vzpomněli na GP Monaca, kde byli diskvalifikováni piloti Haasu kvůli nesrovnalostem se systémem DRS - piloti se tak ocitli na chvostu startovního pole a ze závodu je záhy vyřadila kolize se Sergio Pérezem.
Také exmistr světa byl potrestánKomisaři ještě řešili další prohřešek - odehrál se v Q1 v zatáčce 9, kde Sergio Pérez v rychlém kole dostihl Lewise Hamiltona, jedoucího na vnějším okraji zatáčky. Pérez se do vysílačky vyjádřil hodně nelichotivě (viz report z kvalifikace), Hamilton se bránil, že lépe už nic udělat nemohl. Rozzlobený Mexičan si stěžoval, že incident ohrozil jeho setrvání na trati (mimochodem v Q1 byl časem 1:11,006 nejlepší) a z důsledku tohoto incidentu musel použít novou sadu pneumatik.
Oba piloti a zástupci týmu byli v 17:00 povoláni ke sportovním komisařům - ti následně rozhodli, že Hamilton porušil článek 37.5 sportovních předpisů FIA F1. Byl potrestán poklesem o tři místa na startovním roštu v následném závodě, takže do zítřejší Grand Prix odstartuje z 15. pozice.
"Pilot vozu #44 ve svém prvním kole byl informován, že se k němu blíží vůz #11, když byl na úrovni osmé zatáčky. Proto vyjel ze zmíněné zatáčky s úmyslem dát vozu za sebou přednost. Když však vůz #11 přijel, byl již vúz #44 na vjezdu do zatáčky 9 a při jejím výjezdu se vrátil do závodní stopy, čímž svého soupeře evidentně zdržel. Ačkoliv varování ze strany týmu bylo adekvátní a pilot se pokoušel uvolnit trať, nezpomalil dostatečně aby nepřekážel vozu za sebou a považoval ve smyslu pravidel omezení za nepodstatné. Nicméně v souladu s předchozím rozhodnutím byl aplikován zmíněný trest ve formě poklesu na startovním roštu," zdůvodnili komisaři svůj verdikt.
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur potvrdil, že Andrea Kimi Antonelli po kolizi s Charlesem Leclercem osobně navštívil garáž a omluvil se týmu.
Toto Wolff hájí Kimiho Antonelliho po kolizi s Charlesem Leclercem a zdůrazňuje, že odvážné manévry jsou součástí jeho růstu.
Carlos Sainz oznámil, že se jako člen představenstva GPDA hodlá zasadit o zlepšení úrovně rozhodování komisařů, které označil za „nepřijatelné“. Chce prostřednictvím své pozice přispět k transparentnějším a spravedlivějším pravidlům pro všechny jezdce.
Po odstoupení v Zandvoortu zůstává Lando Norris pro McLaren klíčovým jezdcem v boji šampionátu jezdců a šéf týmu Andrea Stella věří, že nyní může ukázat svůj plný potenciál.
Mercedes má podle všeho jasno, že i v roce 2026 bude spoléhat na George Russella a Kimiho Antonelliho. Oficiální potvrzení jezdecké sestavy ale zatím stále chybí.
Andrea Kimi Antonelli přišel v Zandvoortu o šanci na dobrý výsledek po kolizi s Charlesem Leclercem v zatáčce číslo 3. Za incident dostal nováček ve Formuli 1 desetisekundový trest.