Pro tradičního účastníka šampionátů F1 to prozatím není vůbec dobrý víkend. Logan Sargeant bohužel zcela zničil svůj monopost ve třetím tréninku a mechanici ho přes veškerou snahu do kvalifikace neopravili. To však ale nebyl poslední problém.
Alex Albon si vedl ve volných trénincích i kvalifikaci velmi dobře - na rozdíl od Sainze jr. a Hamiltona postoupil do Q3 a tady dokázal vybojovat osmé místo. Místo radosti a vyhlídek na start z dobré pozice ho čeká zápolení ze samého konce startovního roštu.
Stáj z Grove po letní přestávce přivezla značně inovovaný monopost, na němž byl nový difuzor, bočnice, kryt motoru, nasávací komora a také provedení podlahy - to vše za účelem prosadit se do středu startovního pole. Po úspěšné kvalifikaci se však na upgrade zaměřil technický delegát FIA F1 Jo Bauer a upozornil na potenciální problém, týkající se právě podlahy. Komisaři pak na jeho popud inkriminovanou část vozu prošetřili. Poté následovalo předvolání ke sportovním komisařům a v 18:30 místního času jim technická komise oznámila, že pilot startovního vozu 23 Alex Albon je diskvalifikován a bude přesunut na poslední místo pro zítřejší závod.
Závěr sportovních komisařů zněl: "Zjistili jsme, že karosérie podlahy vozu #23 se nachází mimo regulační objem a tím neodpovídá článku 3.5.1, a) technických předpisů FIA F1. Tým Williams nijak nezpochybnil kalibraci měřícího zařízení FIA a měření samotné, pouze uvedl, že jejich vlastní výsledky byly odlišné. Komisaři rozhodli, že hodnoty získané systémem FIA v parc fermé jsou relevantní a zvolený postup byl řádný a v souladu s předepsanými pravidly. Za porušení proto následovala standardní sankce."
Týmoví zástupci byli pochopitelně rozladěni: "Diskvalifikace postihla Alexe z důvodu nedodržení regulačního objemu karosérie podlahy. Jsme tím neuvěřitelně zklamáni a provedeme důkladné vyšetření, samozřemě i s následnou aktualizací." Mnozí si možná vzpomněli na GP Monaca, kde byli diskvalifikováni piloti Haasu kvůli nesrovnalostem se systémem DRS - piloti se tak ocitli na chvostu startovního pole a ze závodu je záhy vyřadila kolize se Sergio Pérezem.
Také exmistr světa byl potrestánKomisaři ještě řešili další prohřešek - odehrál se v Q1 v zatáčce 9, kde Sergio Pérez v rychlém kole dostihl Lewise Hamiltona, jedoucího na vnějším okraji zatáčky. Pérez se do vysílačky vyjádřil hodně nelichotivě (viz report z kvalifikace), Hamilton se bránil, že lépe už nic udělat nemohl. Rozzlobený Mexičan si stěžoval, že incident ohrozil jeho setrvání na trati (mimochodem v Q1 byl časem 1:11,006 nejlepší) a z důsledku tohoto incidentu musel použít novou sadu pneumatik.
Oba piloti a zástupci týmu byli v 17:00 povoláni ke sportovním komisařům - ti následně rozhodli, že Hamilton porušil článek 37.5 sportovních předpisů FIA F1. Byl potrestán poklesem o tři místa na startovním roštu v následném závodě, takže do zítřejší Grand Prix odstartuje z 15. pozice.
"Pilot vozu #44 ve svém prvním kole byl informován, že se k němu blíží vůz #11, když byl na úrovni osmé zatáčky. Proto vyjel ze zmíněné zatáčky s úmyslem dát vozu za sebou přednost. Když však vůz #11 přijel, byl již vúz #44 na vjezdu do zatáčky 9 a při jejím výjezdu se vrátil do závodní stopy, čímž svého soupeře evidentně zdržel. Ačkoliv varování ze strany týmu bylo adekvátní a pilot se pokoušel uvolnit trať, nezpomalil dostatečně aby nepřekážel vozu za sebou a považoval ve smyslu pravidel omezení za nepodstatné. Nicméně v souladu s předchozím rozhodnutím byl aplikován zmíněný trest ve formě poklesu na startovním roštu," zdůvodnili komisaři svůj verdikt.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.