Co vlastně obnáší srpnová pauza v F1? Je to skutečně čas odpočinku, nebo naopak tvrdé přípravy na druhou část sezóny, doposud nejbohatší na počet závodů?
Ve sportovních předpisech existuje článek 24.1, podle nějž: "... soutěžící jsou povinni dodržet období přestávky v délce čtrnácti po sobě jdoucích dnů během měsíců července a/nebo srpna. Pokud by některý tým dané pravidlo porušil, dopouští se tím přestupku a riskuje penalizaci od FIA."
Pravidla jsou zdánlivě jednoduchá - během této doby týmy nemohou provádět žádné práce související jakkoli s výkonem vozů. To znamená: není povoleno dělat cokoli v oblasti designu, výzkumu, pracovat v aerodynamickém tunelu, ba dokonce telefonovat nebo odesílat e-maily týkající se této oblasti.
Jak to chodí u Mercedesu"Doufám, že přibližně 95 % osazenstva je na pláži, ale jinak se toho děje hodně a lidé si to mnohdy neuvědomují. Před těmi dvěma týdny probíhá spousta plánování. Je to jediná doba, kdy se lze zabývat věcmi, k nimž se jinak normálně nedostanete, protože jste pořád někde na cestách. Zní to jako samozřejmost, ale máme dobu, kdy se vše řádně prověřuje, podobně jako při servisu běžného vozu. Lze tedy na jeden den vypnout proud a provoz se tím nenaruší," naznačuje dění ve stuttgartském týmu provozní ředitel Mercedesu Rob Thomas.
"Naše pauza začala v sobotu v 6 hodin ráno a až místo opustí poslední člověk, nastoupí armáda dodavatelů. Budou se snažit uklidit, co půjde. V daném prostoru proběhne servis všeho možného. To znamená, že odvezeme čtyři stroje a další čtyři přivezeme, což představuje značný kus práce. Stejně jako všechny akce s tím spojené. Od klimatizačních systémů přes osvětlení až po vytápění - to vše je předmětem ročního servisu. Opraví se vše, co je potřeba, dokonce se »přetáhne« podlaha, takže když lidé za dva týdny přijdou, určitě si řeknou »Bože, tady se toho tolik změnilo«," pokračuje Thomas.
Určitě vás napadne, zda někdo nezkusí nějak pravidla obejít a že FIA určitě provádí důkladné kontroly. Thomas je ale přesvědčen, že týmy jsou natolik zodpovědné, že nic podobného ani nezkusí, jinými slovy je to opravdu velmi nepravděpodobné.
"Je to podobné jako ve spoustě jiných věcí v F1, kde je pro FIA velmi obtížné provádět přímý pohled. Hodně tedy záleží na integritě týmů. Co by se stalo, kdybychom - řekněme - zkoušeli v aerodynamickém tunelu. Taková věc se dá jen obtížně udržet v tajnosti, protože určití lidé putují často mezi týmy, takže spousta věcí se tak dostává do oblasti sebekontroly kvůli povaze pohybujících se lidí. Navíc si myslím, že FIA má a vždy měla potenciál, že může kdykoli přijít a udělat kontrolu, co se děje, ale nevěřím, že by se to někdy stalo. Stejně tak jsem nikdy neslyšel žádné zvěsti, že by nějaký tým provozoval nepovolené aktivity; proto doufám, že to je jedna z věcí, kterou ostatní dodržují," domnívá se Thomas.
Ne všechna oddělení se však během oněch dvou týdnů zastaví. Jedná se o provozy přímo nesouvisející s danými oblastmi - ty fungují nadále jako obvykle.
"Jasně to předepisují sportovní pravidla, nelze dělat nic, co zahrnuje testování, práce na designu, výrobu, vylepšení vozů nebo cokoliv spojeného se závodní aktivitou. Jsou tu ale jisté oblasti podnikání, práce v komerčních či finančních oblastech; tito lidé musejí být nablízku, aby zvládli měsíční uzávěrku. My jste zajistili některé stavební práce, osobně jsem mluvil se stavbyvedoucím, dohlížejícím na dokončení velkého objektu. Když jsem mu řekl, že budeme dva týdny pryč, prohlásil: »Bez urážky to opravdu bude užitečné, protože vaše auta parkují téměř všude«, takže budou moci nerušeně pokračovat ve své činnosti," s úsměvem uzavírá Thomas.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.