Co vlastně obnáší srpnová pauza v F1? Je to skutečně čas odpočinku, nebo naopak tvrdé přípravy na druhou část sezóny, doposud nejbohatší na počet závodů?
Ve sportovních předpisech existuje článek 24.1, podle nějž: "... soutěžící jsou povinni dodržet období přestávky v délce čtrnácti po sobě jdoucích dnů během měsíců července a/nebo srpna. Pokud by některý tým dané pravidlo porušil, dopouští se tím přestupku a riskuje penalizaci od FIA."
Pravidla jsou zdánlivě jednoduchá - během této doby týmy nemohou provádět žádné práce související jakkoli s výkonem vozů. To znamená: není povoleno dělat cokoli v oblasti designu, výzkumu, pracovat v aerodynamickém tunelu, ba dokonce telefonovat nebo odesílat e-maily týkající se této oblasti.
Jak to chodí u Mercedesu"Doufám, že přibližně 95 % osazenstva je na pláži, ale jinak se toho děje hodně a lidé si to mnohdy neuvědomují. Před těmi dvěma týdny probíhá spousta plánování. Je to jediná doba, kdy se lze zabývat věcmi, k nimž se jinak normálně nedostanete, protože jste pořád někde na cestách. Zní to jako samozřejmost, ale máme dobu, kdy se vše řádně prověřuje, podobně jako při servisu běžného vozu. Lze tedy na jeden den vypnout proud a provoz se tím nenaruší," naznačuje dění ve stuttgartském týmu provozní ředitel Mercedesu Rob Thomas.
"Naše pauza začala v sobotu v 6 hodin ráno a až místo opustí poslední člověk, nastoupí armáda dodavatelů. Budou se snažit uklidit, co půjde. V daném prostoru proběhne servis všeho možného. To znamená, že odvezeme čtyři stroje a další čtyři přivezeme, což představuje značný kus práce. Stejně jako všechny akce s tím spojené. Od klimatizačních systémů přes osvětlení až po vytápění - to vše je předmětem ročního servisu. Opraví se vše, co je potřeba, dokonce se »přetáhne« podlaha, takže když lidé za dva týdny přijdou, určitě si řeknou »Bože, tady se toho tolik změnilo«," pokračuje Thomas.
Určitě vás napadne, zda někdo nezkusí nějak pravidla obejít a že FIA určitě provádí důkladné kontroly. Thomas je ale přesvědčen, že týmy jsou natolik zodpovědné, že nic podobného ani nezkusí, jinými slovy je to opravdu velmi nepravděpodobné.
"Je to podobné jako ve spoustě jiných věcí v F1, kde je pro FIA velmi obtížné provádět přímý pohled. Hodně tedy záleží na integritě týmů. Co by se stalo, kdybychom - řekněme - zkoušeli v aerodynamickém tunelu. Taková věc se dá jen obtížně udržet v tajnosti, protože určití lidé putují často mezi týmy, takže spousta věcí se tak dostává do oblasti sebekontroly kvůli povaze pohybujících se lidí. Navíc si myslím, že FIA má a vždy měla potenciál, že může kdykoli přijít a udělat kontrolu, co se děje, ale nevěřím, že by se to někdy stalo. Stejně tak jsem nikdy neslyšel žádné zvěsti, že by nějaký tým provozoval nepovolené aktivity; proto doufám, že to je jedna z věcí, kterou ostatní dodržují," domnívá se Thomas.
Ne všechna oddělení se však během oněch dvou týdnů zastaví. Jedná se o provozy přímo nesouvisející s danými oblastmi - ty fungují nadále jako obvykle.
"Jasně to předepisují sportovní pravidla, nelze dělat nic, co zahrnuje testování, práce na designu, výrobu, vylepšení vozů nebo cokoliv spojeného se závodní aktivitou. Jsou tu ale jisté oblasti podnikání, práce v komerčních či finančních oblastech; tito lidé musejí být nablízku, aby zvládli měsíční uzávěrku. My jste zajistili některé stavební práce, osobně jsem mluvil se stavbyvedoucím, dohlížejícím na dokončení velkého objektu. Když jsem mu řekl, že budeme dva týdny pryč, prohlásil: »Bez urážky to opravdu bude užitečné, protože vaše auta parkují téměř všude«, takže budou moci nerušeně pokračovat ve své činnosti," s úsměvem uzavírá Thomas.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.