Co vlastně obnáší srpnová pauza v F1? Je to skutečně čas odpočinku, nebo naopak tvrdé přípravy na druhou část sezóny, doposud nejbohatší na počet závodů?
Ve sportovních předpisech existuje článek 24.1, podle nějž: "... soutěžící jsou povinni dodržet období přestávky v délce čtrnácti po sobě jdoucích dnů během měsíců července a/nebo srpna. Pokud by některý tým dané pravidlo porušil, dopouští se tím přestupku a riskuje penalizaci od FIA."
Pravidla jsou zdánlivě jednoduchá - během této doby týmy nemohou provádět žádné práce související jakkoli s výkonem vozů. To znamená: není povoleno dělat cokoli v oblasti designu, výzkumu, pracovat v aerodynamickém tunelu, ba dokonce telefonovat nebo odesílat e-maily týkající se této oblasti.
Jak to chodí u Mercedesu"Doufám, že přibližně 95 % osazenstva je na pláži, ale jinak se toho děje hodně a lidé si to mnohdy neuvědomují. Před těmi dvěma týdny probíhá spousta plánování. Je to jediná doba, kdy se lze zabývat věcmi, k nimž se jinak normálně nedostanete, protože jste pořád někde na cestách. Zní to jako samozřejmost, ale máme dobu, kdy se vše řádně prověřuje, podobně jako při servisu běžného vozu. Lze tedy na jeden den vypnout proud a provoz se tím nenaruší," naznačuje dění ve stuttgartském týmu provozní ředitel Mercedesu Rob Thomas.
"Naše pauza začala v sobotu v 6 hodin ráno a až místo opustí poslední člověk, nastoupí armáda dodavatelů. Budou se snažit uklidit, co půjde. V daném prostoru proběhne servis všeho možného. To znamená, že odvezeme čtyři stroje a další čtyři přivezeme, což představuje značný kus práce. Stejně jako všechny akce s tím spojené. Od klimatizačních systémů přes osvětlení až po vytápění - to vše je předmětem ročního servisu. Opraví se vše, co je potřeba, dokonce se »přetáhne« podlaha, takže když lidé za dva týdny přijdou, určitě si řeknou »Bože, tady se toho tolik změnilo«," pokračuje Thomas.
Určitě vás napadne, zda někdo nezkusí nějak pravidla obejít a že FIA určitě provádí důkladné kontroly. Thomas je ale přesvědčen, že týmy jsou natolik zodpovědné, že nic podobného ani nezkusí, jinými slovy je to opravdu velmi nepravděpodobné.
"Je to podobné jako ve spoustě jiných věcí v F1, kde je pro FIA velmi obtížné provádět přímý pohled. Hodně tedy záleží na integritě týmů. Co by se stalo, kdybychom - řekněme - zkoušeli v aerodynamickém tunelu. Taková věc se dá jen obtížně udržet v tajnosti, protože určití lidé putují často mezi týmy, takže spousta věcí se tak dostává do oblasti sebekontroly kvůli povaze pohybujících se lidí. Navíc si myslím, že FIA má a vždy měla potenciál, že může kdykoli přijít a udělat kontrolu, co se děje, ale nevěřím, že by se to někdy stalo. Stejně tak jsem nikdy neslyšel žádné zvěsti, že by nějaký tým provozoval nepovolené aktivity; proto doufám, že to je jedna z věcí, kterou ostatní dodržují," domnívá se Thomas.
Ne všechna oddělení se však během oněch dvou týdnů zastaví. Jedná se o provozy přímo nesouvisející s danými oblastmi - ty fungují nadále jako obvykle.
"Jasně to předepisují sportovní pravidla, nelze dělat nic, co zahrnuje testování, práce na designu, výrobu, vylepšení vozů nebo cokoliv spojeného se závodní aktivitou. Jsou tu ale jisté oblasti podnikání, práce v komerčních či finančních oblastech; tito lidé musejí být nablízku, aby zvládli měsíční uzávěrku. My jste zajistili některé stavební práce, osobně jsem mluvil se stavbyvedoucím, dohlížejícím na dokončení velkého objektu. Když jsem mu řekl, že budeme dva týdny pryč, prohlásil: »Bez urážky to opravdu bude užitečné, protože vaše auta parkují téměř všude«, takže budou moci nerušeně pokračovat ve své činnosti," s úsměvem uzavírá Thomas.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.