Než jsem stačil zprávu na světových serverech pořádně přečíst, už jsem našel první ohlasy o potápějící se lodi a prchajících hlodavcích. Ale tak jednoduché to samozřejmě není - pojďme se na oba případy podívat.
Historie se někdy opakuje - právě loni po Grand Prix Belgie odešel z postu šéfa francouzské stáje Otmar Szafnauer, po němž zůstalo u Alpine období zdánlivého bezvládí. Teprve před letošní sezónou byl do vedoucí role oficiálně jmenován Bruno Famin. Ovšem rok se s rokem sešel a Alpine musí řešit starý problém.
Během pátku bylo oznámeno, že Famin bude u týmu ve své funkci působit pouze do konce srpna, poté se přesune do Viry-Châtillon, kde bude mít na starosti veškeré aktivity spojené s motorářskou sekcí Renaultu. Podle Alpine se jedná o závěr náročné několikaměsíční technické restrukturalizace, v jejímž průběhu na začátku roku opustili své pozice technický ředitel Matt Harman a šéf aerodynamiky Dirk de Beer. Jejich místa zaujali David Sanchez (začátek května) a poté Michael Broadhurts (aerodynamika) a Vin Dhanani (vedoucí oddělení výkonu vozidel).
Někteří lidé spojují odchod Famina s osobou Flavia Briatoreho, jenž se v červnu stal výkonným poradcem společnosti Alpine a měl za úkol po tristním úvodu sezóny přispět k jejímu ozdravení: "Bude se soustředit na jisté oblasti týmu na nejvyšší úrovni. To znamená vyhledávání špičkových talentů, kontrolu a analýzu trhu pilotů, hodnocení současné struktury týmu a poradenství ve strategických sportovních otázkách," uvádělo se ve zdůvodnění.
"Za mým odchodem stojí více věcí, do sebe zapadajících. Hlavní je skutečnost, že se nacházíme v zajímavém bodě týkající se značky Alpine - máme projekt silnější než ten, který se na stole objevil před rokem. Pak tu je přerozdělení zdrojů v rámci značky pohonné jednotky F1, kde jsou stejně kvalifikovaní lidé jako ve značce samotné, podílejících se na vývoji špičkových technologií. Pak před několika týdny přišel nový poradce, s nímž se mi dobře pracuje. Ale myslím, že když se přesvědčil na vlastní oči o situaci v týmu, usoudil, že aby lidé ve Viry-Châtillon mohli odvádět dále svou úžasnou práci, musíme být spolu, protože je nutné dosáhnout patřičné transformace. Je jasné, že nadále půjdeme cestou globálního řízení týmu F1," vysvětloval Famin situaci mezi dvěma prvními tréninky na trati ve Spa-Francorchamps. Tým samotný prohlásil, že nový šéf bude veřejnosti oznámen v pravý čas.
Esteban Ocon míří k HaasuPoté, co byl podepsán Olivier Bearman a Haas oznámil, že pro příští rok nepočítá s Kevinem Magnussenem, byla ve čtvrtek před začátkem závodního víkendu zveřejněna informace, že Esteban Ocon podepsal s americkou stájí víceletou smlouvu, počínaje příštím ročníkem. Haas neopomněl pyšně sdělit, že od začátku existence tohoto týmu v roce 2016 bude Francouz v kokpitu prvním pilotem, jenž má na kontě vítěznou GP.
Ocon má na Haas určité vazby, protože už před deseti lety spolupracoval s nynějším šéfem Ayao Komatsuem během jeho prvních testů s vozem F1 - jednalo se o tehdejší Lotus a akce proběhla ve Valencii. Japonec byl tehdy závodní inženýr u této značky.
"Jsem potěšen, že jsme si Ocona zajistili pro náš tým. Jsem si vědom jeho talentu a naše osobní spolupráce sahá až k jeho prvním kontaktům s vozem F1. Své zkušenosti prokázal už tehdy, když právě v roce 2014 vyhrál ME formule 3. Stal se uznávaným pilotem a má na kontě i vítězství v Grand Prix. Přinese dostatek zkušeností nejen díky jeho jezdeckým vlastnostem, ale také díky práci s mnoha dalšími výrobci, což je pro naší organizaci v jejím růstu nezanedbatelný přínos. Pro Bearmana bude v příštím roce důležitý, potřebuje vedle sebe mít zkušeného kolegu, nicméně Estebanovi je teprve sedmadvacet, takže toho může hodně dokázat. Máme tak odhodlanou a dynamckou jezdeckou dvojici pro rok 2025 a už se těším, až Estebana u nás přivítám," vyzpovídal se Komatsu.
Kdo zaplní po Oconovi prázdné místo je ještě předmětem jednání, nicméně Pierre Gasly se nechal slyšet, že by na sedačce u Alpine viděl nejraději Carlose Sainze jr., jenž po angažmá Hamiltona po skončení letošní sezóny opustí tým Ferrari.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.