Mercedes po nasazení novinek vyhrál Velkou cenu Kanady a v závodě skončil na pódiu. Šlo o obrovský obrat. O tom, co k němu vedlo, nyní hovoří technický ředitel James Allison.
Stříbrné šípy dominovali Formuli 1 v letech 2014 - 2021, kdy získali osm konstruktérských titulů v řadě za sebou. Po změně technický předpisů v sezóně 2022 a zavedení monopostů spoléhajících při vytváření přítlaku více na přísavný efekt ale vyhráli pouze jediný závod.
Světlo na konci tunelu se pro ně ale rozsvítilo v Montrealu, kdy oba vozy W15 dostaly nové přední křídlo, které si vyzkoušeli v Monaku. Jeho flexibilitu hned zkritizoval Red Bull, který si již dříve stěžoval na podobně ohebné prvky McLarenu a Ferrari. Protože však procházejí všemi testy FIA, budou muset úřadující šampioni upravit svůj díl, což by pro ně neměl být problém - s flexibilitou křídel mají velké zkušenosti.
Allison byl po Kanadě dotázán na to, jestli novinky v Kanadě byly výsledkem objevu, který je nadchl a najednou přinesl výkonnost jejich obtížně ovladatelnému vozu.
"Spíše šlo o ten druh okamžiku, kdy si řeknete: 'Bože, jak jsme mohli být tak hloupí?' Kdy vidíte cestu vpřed a měli jste ji vidět dříve," odpovídá technický ředitel Mercedesu o oficiálním podcastu F1 (viz výše) na to, co probíhalo uvnitř továrny.
"Věc, která nám to zkomplikovala na počátku roku, byla o tom, že jste mohli auto dobře nastavit pro pomalé zatáčky, slušně pro rychlé zatáčky, ale nešlo to udělat pro oboje zároveň," popisuje obtíže, které měli Stříbrné šípy s letošním vozem.
"To, co se v posledních dvou či třech závodech změnilo je to, že jsme auto upravili způsobem, aby mělo rozumné vyvážení od vysoké po nízké rychlosti a rozumné vyvážení při průjezdu zatáčkami," komentuje Allison.
"Zkrátka to znamená, že jezdec může věřit přední i zadní nápravě v rychlý a pomalých zatáčkách a může jim věřit, když dupne na brzdy na počátku zatáčky, po celou dobu skrz její vrchol až po výjezd na druhé straně. Vyvážení je pro jezdce klíčové, aby věděli, jestli auto bude nedotáčivé či přetáčivé a jestli bude následovat trajektorii, kterou požadují," pokračuje.
Tento víkend ve Španělsku budou chtít potvrdit obrat ve formě. Jak by se podle Allisona pro ně mohl zbytek sezóny vyvíjet? "Myslím, že rozhodně v této sezóně můžeme mít řádně konkurenceschopné auto nemusíme mít obavy z žádných okruhů," předpovídá 56letý inženýr.
"I když celkem věřím v to, že v blížících se závodech předvedeme dobrou formu, tak bych byl překvapený, kdybychom například vyhráli kvalifikaci hned v tom příštím. Nicméně jsem si absolutně jistý tím, že můžeme být stejně rychlí jako kdokoliv jiný v nadcházejícím období," avizuje Allison.
Na úřadující Red Bullu zatím ztrácejí 177 bodů, v šampionátu je před nimi ale i Ferrari (+ 128 bodů) i McLaren, na který jim schází 88 bodů. Bude tedy zajímavé sledovat, jak vysoko se Mercedes ve zbytku sezóny dokáže dostat - soupeři totiž také nespí a vývoji jedou na plné obrátky.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.