Mercedes po nasazení novinek vyhrál Velkou cenu Kanady a v závodě skončil na pódiu. Šlo o obrovský obrat. O tom, co k němu vedlo, nyní hovoří technický ředitel James Allison.
Stříbrné šípy dominovali Formuli 1 v letech 2014 - 2021, kdy získali osm konstruktérských titulů v řadě za sebou. Po změně technický předpisů v sezóně 2022 a zavedení monopostů spoléhajících při vytváření přítlaku více na přísavný efekt ale vyhráli pouze jediný závod.
Světlo na konci tunelu se pro ně ale rozsvítilo v Montrealu, kdy oba vozy W15 dostaly nové přední křídlo, které si vyzkoušeli v Monaku. Jeho flexibilitu hned zkritizoval Red Bull, který si již dříve stěžoval na podobně ohebné prvky McLarenu a Ferrari. Protože však procházejí všemi testy FIA, budou muset úřadující šampioni upravit svůj díl, což by pro ně neměl být problém - s flexibilitou křídel mají velké zkušenosti.
Allison byl po Kanadě dotázán na to, jestli novinky v Kanadě byly výsledkem objevu, který je nadchl a najednou přinesl výkonnost jejich obtížně ovladatelnému vozu.
"Spíše šlo o ten druh okamžiku, kdy si řeknete: 'Bože, jak jsme mohli být tak hloupí?' Kdy vidíte cestu vpřed a měli jste ji vidět dříve," odpovídá technický ředitel Mercedesu o oficiálním podcastu F1 (viz výše) na to, co probíhalo uvnitř továrny.
"Věc, která nám to zkomplikovala na počátku roku, byla o tom, že jste mohli auto dobře nastavit pro pomalé zatáčky, slušně pro rychlé zatáčky, ale nešlo to udělat pro oboje zároveň," popisuje obtíže, které měli Stříbrné šípy s letošním vozem.
"To, co se v posledních dvou či třech závodech změnilo je to, že jsme auto upravili způsobem, aby mělo rozumné vyvážení od vysoké po nízké rychlosti a rozumné vyvážení při průjezdu zatáčkami," komentuje Allison.
"Zkrátka to znamená, že jezdec může věřit přední i zadní nápravě v rychlý a pomalých zatáčkách a může jim věřit, když dupne na brzdy na počátku zatáčky, po celou dobu skrz její vrchol až po výjezd na druhé straně. Vyvážení je pro jezdce klíčové, aby věděli, jestli auto bude nedotáčivé či přetáčivé a jestli bude následovat trajektorii, kterou požadují," pokračuje.
Tento víkend ve Španělsku budou chtít potvrdit obrat ve formě. Jak by se podle Allisona pro ně mohl zbytek sezóny vyvíjet? "Myslím, že rozhodně v této sezóně můžeme mít řádně konkurenceschopné auto nemusíme mít obavy z žádných okruhů," předpovídá 56letý inženýr.
"I když celkem věřím v to, že v blížících se závodech předvedeme dobrou formu, tak bych byl překvapený, kdybychom například vyhráli kvalifikaci hned v tom příštím. Nicméně jsem si absolutně jistý tím, že můžeme být stejně rychlí jako kdokoliv jiný v nadcházejícím období," avizuje Allison.
Na úřadující Red Bullu zatím ztrácejí 177 bodů, v šampionátu je před nimi ale i Ferrari (+ 128 bodů) i McLaren, na který jim schází 88 bodů. Bude tedy zajímavé sledovat, jak vysoko se Mercedes ve zbytku sezóny dokáže dostat - soupeři totiž také nespí a vývoji jedou na plné obrátky.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.