Mercedes po nasazení novinek vyhrál Velkou cenu Kanady a v závodě skončil na pódiu. Šlo o obrovský obrat. O tom, co k němu vedlo, nyní hovoří technický ředitel James Allison.
Stříbrné šípy dominovali Formuli 1 v letech 2014 - 2021, kdy získali osm konstruktérských titulů v řadě za sebou. Po změně technický předpisů v sezóně 2022 a zavedení monopostů spoléhajících při vytváření přítlaku více na přísavný efekt ale vyhráli pouze jediný závod.
Světlo na konci tunelu se pro ně ale rozsvítilo v Montrealu, kdy oba vozy W15 dostaly nové přední křídlo, které si vyzkoušeli v Monaku. Jeho flexibilitu hned zkritizoval Red Bull, který si již dříve stěžoval na podobně ohebné prvky McLarenu a Ferrari. Protože však procházejí všemi testy FIA, budou muset úřadující šampioni upravit svůj díl, což by pro ně neměl být problém - s flexibilitou křídel mají velké zkušenosti.
Allison byl po Kanadě dotázán na to, jestli novinky v Kanadě byly výsledkem objevu, který je nadchl a najednou přinesl výkonnost jejich obtížně ovladatelnému vozu.
"Spíše šlo o ten druh okamžiku, kdy si řeknete: 'Bože, jak jsme mohli být tak hloupí?' Kdy vidíte cestu vpřed a měli jste ji vidět dříve," odpovídá technický ředitel Mercedesu o oficiálním podcastu F1 (viz výše) na to, co probíhalo uvnitř továrny.
"Věc, která nám to zkomplikovala na počátku roku, byla o tom, že jste mohli auto dobře nastavit pro pomalé zatáčky, slušně pro rychlé zatáčky, ale nešlo to udělat pro oboje zároveň," popisuje obtíže, které měli Stříbrné šípy s letošním vozem.
"To, co se v posledních dvou či třech závodech změnilo je to, že jsme auto upravili způsobem, aby mělo rozumné vyvážení od vysoké po nízké rychlosti a rozumné vyvážení při průjezdu zatáčkami," komentuje Allison.
"Zkrátka to znamená, že jezdec může věřit přední i zadní nápravě v rychlý a pomalých zatáčkách a může jim věřit, když dupne na brzdy na počátku zatáčky, po celou dobu skrz její vrchol až po výjezd na druhé straně. Vyvážení je pro jezdce klíčové, aby věděli, jestli auto bude nedotáčivé či přetáčivé a jestli bude následovat trajektorii, kterou požadují," pokračuje.
Tento víkend ve Španělsku budou chtít potvrdit obrat ve formě. Jak by se podle Allisona pro ně mohl zbytek sezóny vyvíjet? "Myslím, že rozhodně v této sezóně můžeme mít řádně konkurenceschopné auto nemusíme mít obavy z žádných okruhů," předpovídá 56letý inženýr.
"I když celkem věřím v to, že v blížících se závodech předvedeme dobrou formu, tak bych byl překvapený, kdybychom například vyhráli kvalifikaci hned v tom příštím. Nicméně jsem si absolutně jistý tím, že můžeme být stejně rychlí jako kdokoliv jiný v nadcházejícím období," avizuje Allison.
Na úřadující Red Bullu zatím ztrácejí 177 bodů, v šampionátu je před nimi ale i Ferrari (+ 128 bodů) i McLaren, na který jim schází 88 bodů. Bude tedy zajímavé sledovat, jak vysoko se Mercedes ve zbytku sezóny dokáže dostat - soupeři totiž také nespí a vývoji jedou na plné obrátky.
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.