Na startu Grand Prix Austrálie stálo tentokrát pouze devatenáct vozů - Logan Sargeant pouze přihlížel v boxech. V historii F1 není výjimkou, že jeden z pilotů stáje poskytne tomu druhému vůz, podívejme se tedy na pozadí celého případu u stáje Williams.
Celá kritická anabáze pro tým začala v pátečním prvním tréninku, kdy Alex Albon v zatáčce 7 ztratil vládu nad vozem a pořádně ho omlátil o bariéry v další části trati. Když byl vůz dovezen do garáže, bylo zjevné, že ho do druhého tréninku rozhodně nepůjde opravit.
Šéf týmu James Wowles konstatoval, že převodovka je na dva kusy, uložení motoru je zničené a samotná pohonná jednotka nefunkční. Pravý přední roh podvozku, kde je uchyceno přední zavěšení, bylo utrženo a dle Wowlese tam byla díra o šířce prstu.
The moment Alex Albon brought out the red flags 💥#F1 #AusGP pic.twitter.com/Osz5naXKQR
— Formula 1 (@F1) March 22, 2024 Proč chyběl náhradní vůzTýmy obvykle vozí záložní šasi plus náhradní díly, ale to Williams v Melbourne neměl. Obvyklé to nebývá, ale ani výjimečné. Příprava vozů na začátku roku často znamená určité výdaje a to se právě promítlo do situace v Austrálii. "Když jsme loni v únoru začínali, bylo v plánu mít pro rok 2024 tři šasi. Ale museli jsme prosazovat změny v organizaci, výkonnostní a technologické. Měli jsme omezené zdroje, pokoušeli jsme se vymanit z neefektivní struktury a nutná transformace nám působila problémy. To se nutně muselo promítnout v oblasti koncových komponentů. Proto se práce na třetím šasi začalo zpomalovat a zpožďovat a nakonec práce na něm začaly příliš pozdě. Takže třetí podvozek jsme neměli. Ony odklady vedly k odkladu práce na něm," popisoval situaci Wowles.
Z toho důvodu stál šéf stáje před těžkým rozhodnutím - zda nechá v boxech Albona, jenž loni získal kromě jediného všechny body Williamsu, nebo "suspenduje" Sargeanta. Wowles věděl, co musí udělat. Dobře věděl, že pětice Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes a Aston Martin většinou uzme všechny body. Je proto nutné využít jakoukoli příležitost. Jako to udělal Hülkenberg na Haasu v Saúdské Arábii. Proto se konala týmová porada a poté komunikace se sponzory - a samozřejmě i s právníky. "Než takové rozhodnutí učiníte, musíte mít jistotou, že máte ve všech směrech krytá záda, zejména ohledně smluvních podmínek," vysvětluje Wowles.
Sargeant v boxechMálokomu je příjemné sdělit někomu nemilou věc. Teď to čekalo šéfa stáje: "V pátek jsem Logana požádal, aby za mnou přišel a krok za krokem mu vysvětlil situaci. Poukázal jsem na jeho výkon v druhém tréninku a řekl, kde by měl být. Zdůraznil jsem onu pravděpodobnost zisku bodů a pak jsem apeloval na potřeby týmu. On to je jeden z nejpodivnějších sportů, ale to je jeden z důvodů, proč mě tak baví. Týmový sport, kde dva piloti bojují proti sobě..." vykresluje situaci Wowles.
Sargeant se s nastálou situací vyrovnával těžce, ale v sobotu podpořil tým svou přítomností v boxech a stejně tak se zachoval i v neděli. Byl svědkem Albonova statečného boje, jenž skončil po Russellově havárii v samotném závěru těsně za body. Mnoho nechybělo a Wowlesova předpověď by vyšla.
Situace před JaponskemUž v sobotu bylo jasné, že Albonův monopost bude přímo v boxech Albert Parku neopravitelný, proto putoval do továrny v Grove, kam dorazil v pondělí ve dvě hodiny ráno. Zda se podaří všechno stihnout, záleží na posouzení odpovědné směny: "Dokud neuvidí monopost, bude velmi obtížné posoudit, jak významné ty škody jsou. Zatím měli k dispozici pouze fotografie, ale máme také čtyři nebo pět variant, jak dát věci do pořádku," popisuje stav renovace Wowles.
Je tu také nepominutelná otázka rozpočtového stropu, určitých termínů a modernizace - Willams plánoval do Suzuky přivézt nové přední křídlo, ovšem práce na novém podvozku mohou tento záměr ovlivnit; nelze ani vyloučit, že se rezervní šasi nepodaří připravit ani pro Japonsko.
"Není v plánu nemít náhradní vůz, je nepřijatelné, aby na trati nebojovaly dva naše vozy bok po boku. Bohužel musím připustit, že jsme s mnoha věcmi pozadu. Procházíme určitým procesem, systémem, transformací, něco bylo upozaděno - a v tomto případě se to týká třetího šasi. Máme naplánované některé aktualizace a další položky, ale teď musíme změnit preference a vrhnout veškeré síly na uvedení podvozku do provozního stavu, aniž bychom ale ztratili dynamiku na dalších aktualizacích," uzavírá Wowles.
Kdy tedy bude onen tolik diskutovaný náhradní podvozek připraven? U Williamsu předpokládají, že by měl být k dispozici pro Grand Prix Číny, následujícím závodě po Japonsku. Ovšem otázkou zůstává, zda tyto práce neovlivní další plánovaná vylepšení.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.