Pro našince je Grand Prix u protinožců vždy zkouškou vůle, protože časový posun tu vykoná své. Samozřejmě není málo těch, kdo navzdory (nebo s podporou) rodinných příslušníků ponocují či vstávají s ranním kuropěním, aby zjistili, jak si smečka F1 vede.
Na trati v Melbourne se zpočátku zkoušelo všechno možné, třeba Alonso se vydal zkoušet zařízení pro měření aerodynamické zátěže, a když stanovil Russell první čas (1:30.214), byl to opravdu jen údaj - okruh nejdřív potřeboval "ogumovat", aby se výkony blížily realitě. Snad i proto zpočátku piloti volili středně tvrdé pneu, jenom Verstappen, Pérez a Leclerc se proháněli na nějměkčích. Posledně dva jmenovaní se přetahovali o nejrychlejší kolo - ale zatímco Pérez na trati "držel", Leclerc s Verstappenem si dojeli do boxů své vozy "poštelovat".
Po čtvrthodině se usadil na čele Leclerc (1:19,110), ale odtud ho rychle vystrnadil Verstappen (1:18,670), aby nastala další část provázená komplikacemi. Alonsovi se nepovedlo zkrotit svůj vůz v zatáčce Clark a prohnal svůj Aston vnějším štěrkovým polem. Když většina vozů odpočívala v boxech nebo zkoušela delší stint, vyšvihl se do čela Norris (1:18,564) a snaživě mu sekundovali Stroll a překvapivě Cunoda.
Ve chvíli, kdy se pilotu McLarenu dostal na dostřel Leclerc zavlály červené vlajky - Albon v zatáčce 7 příliš "střihl" obrubník a jeho Williams FW44 začal připomínat kulečníkovou kouli. Pilot vylezl bez újmy, o vozu už se to říci nedalo. Po vyčištění trati se sice ostatní vydali na trať, ale chladné počasí jim nedovolilo zahřát většinou už použité pneu. Pokračovala určitá dramata - Hamilton při pokusu o rychlé kolo nezvládl první dvojzatáčku a rovněž se podíval, jak vypadá okruh mimo vymezenou trať, Bottas se otočil na stejném místě, kde měl problémy Alonso a do třetice tu nezvládl výjezd z Hillovy zatáčkjy ani Verstappen a lehce poškodil svůj Red Bull. Někdejší dvojnásobný mistr světa strávil většinu prostřední části v boxech, protože mechanici museli dát do pořádku podlahu jeho vozu.
2. trénink - Ferrari kolem Maxe, Hamilton má potížeUž na začátku druhé části GP Austrálie bylo jasné, že se odehraje bez Albona a uvidíme jen 19 vozů - ani mechanici WIlliamsu nedokáží zázraky. Odpolední jízdy začala většina vozů opět na středně tvrdé směsi a tentokrát laťku položil Sergio Pérez - 1:20,434. Další časy pilotů z druhé poloviny startovního pole se vměstnaly do dalších čtyř desetin.
Pak k velké radosti místních na chviličku poskočil do čela Ricciardo (1:19,854), ale vzápětí už před ním byl Alonso a jeho výkon o 0,442 vteřiny jen naznačoval, jak rychle se trať ohřívá. Pořád ovšem vozy kroužily s pneumatikami žluté barvy škály tvrdosti C4. Hamilton se stále nemohl zbavit noční můry v podobě zatáčky 1 a opět tu značně prokormidloval.
Nejdéle s výjezdem čekal Verstappen, nejenže na trati panoval silný provoz, ale mechanici odstraňovali malý defekt z prvního tréninku. Piloti si v té době stěžovali na značné větrné poryvy, což pocítil například Leclerc v Hillově zatáčce. Další zrychlení znamenalo prolomení času 1:19,0 hned několika piloty a po první čtvrthodině zatrnulo mechanikům Williamsu - do hodin se dostal Sargeant - v zatáčce 11 "vzal" levým zadním kolem obrubník a měl štěstí, že při piruetě netrefil před sebou jedoucího Hülkenberga. Vůz ale nedoznal žádného poškození.
Další čtvrthodinu zahájil Leclerc dalším posunem na 1:17,936 a Gasly "skoropolibkem" bariéry v první DRS zóně. Všichni piloti zatím využívali jen středně tvrdou směs, až na závěr dvacáté minuty vyzkoušely oba vozy Aston Martin nejměkčí - měly pro sebe zcela volnou trať - ale Alonso Leclerca neohrozil (1:18,127). Stroll svůj pokus "zničil" skokem přes obrubník ve stejném místě, kde havaroval Albon a poté mizerné kolo dorazil smykem v předposlední zatáčce - a málem trefil v trávě pokojně odpočívajícího místního opeřence.
Verstappen na C4 vyjel až po 23 minutách ve chvíli, kdy se Alonsovi podařilo dostat se před Leclerca o 0,024 vt. Snažili se oba domácí piloti, ale čekalo se, co předvede obhájce titulu. I další piloti začali nasazovat nejměkčí směs, Verstappen ale první rychlé kolo "zazdil" také v zatáčce u nájezdu do boxů (1:19,848). Proto prozatím v čele zůstávaly oba Astony s rychlejším Strollem. Hillova zatáčka nadále trápila piloty, po obrubníku se proskákal Magnussen, Russell zase napodobil Hamiltona v zatáčce 2, kterou si zkrátil přes trávník, což v závěru zopakoval i Sargeant
#F1 #AustralianGP Qualifying simulation pace after Friday's practices - gaps to fastest #Ferrari according to @f1:2. #RedBull +0.05s3. #AstonMartin +0.26s4. #McLaren +0.33s5. #Mercedes +0.5s pic.twitter.com/RpHasrQMDC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 22, 2024Ve chvíli, kdy si piloti Ferrari vyzkoušeli měkké pneumatiky, se Verstappen poněkud rehabilitoval (1:18,320), ovšem jeho čas ovlivnil Zhou v zatáčce 15 (ale neměl moc šancí kam uhnout). Maranellští shodně nezvládli střední sektor, ale zbytek byl v jejich podání solidní, takže Leclerc opět převzal vedení (1:17,423) a Carlos se zařadil na 4. místo. Max si nadále schovával měkkou směs na závěr a jeho třetí pokus už byl hodně sympatický - 1:17.981.
Hamilton byl dalším, kdo vzal natvrdo obrubník v Hillově zatáčce a podle pohledu bylo jasné, že jeho vůz na spodku doznal nějakého poškození. Leclerc mezitím potvrdil svou dominanci nejrychlejším časem a Sainz jr. se postavil po jeho bok. Čekalo se, zda je převálcuje Verstappen na červených pneu, ale k tomu došlo jen z poloviny - Max na druhý pokus na tisícinu vyrovnal Sainzův čas a teprvé poslední pokus mu umožnil vklínit se mezi obě Ferrari. Hamilton se po svém incidentu už na trati neobjevil a dalším mužem s problémy byl Cunoda, hlásící do boxů problémy s podvozkem.
V závěru už se časy nezlepšily, pouze svou část boxů lehce vyděsil Leclerc, když napodobil Hamiltona z prvního a projel se po trávě v úvodní pasáži okruhu; bohužel z boxů Williamsu přišla nemilá zpráva - tým nemá pro Albona náhradní podvozek a panují pochybnosti, zda ho do posledního tréninku půjde dát dohromady.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.