Pro našince je Grand Prix u protinožců vždy zkouškou vůle, protože časový posun tu vykoná své. Samozřejmě není málo těch, kdo navzdory (nebo s podporou) rodinných příslušníků ponocují či vstávají s ranním kuropěním, aby zjistili, jak si smečka F1 vede.
Na trati v Melbourne se zpočátku zkoušelo všechno možné, třeba Alonso se vydal zkoušet zařízení pro měření aerodynamické zátěže, a když stanovil Russell první čas (1:30.214), byl to opravdu jen údaj - okruh nejdřív potřeboval "ogumovat", aby se výkony blížily realitě. Snad i proto zpočátku piloti volili středně tvrdé pneu, jenom Verstappen, Pérez a Leclerc se proháněli na nějměkčích. Posledně dva jmenovaní se přetahovali o nejrychlejší kolo - ale zatímco Pérez na trati "držel", Leclerc s Verstappenem si dojeli do boxů své vozy "poštelovat".
Po čtvrthodině se usadil na čele Leclerc (1:19,110), ale odtud ho rychle vystrnadil Verstappen (1:18,670), aby nastala další část provázená komplikacemi. Alonsovi se nepovedlo zkrotit svůj vůz v zatáčce Clark a prohnal svůj Aston vnějším štěrkovým polem. Když většina vozů odpočívala v boxech nebo zkoušela delší stint, vyšvihl se do čela Norris (1:18,564) a snaživě mu sekundovali Stroll a překvapivě Cunoda.
Ve chvíli, kdy se pilotu McLarenu dostal na dostřel Leclerc zavlály červené vlajky - Albon v zatáčce 7 příliš "střihl" obrubník a jeho Williams FW44 začal připomínat kulečníkovou kouli. Pilot vylezl bez újmy, o vozu už se to říci nedalo. Po vyčištění trati se sice ostatní vydali na trať, ale chladné počasí jim nedovolilo zahřát většinou už použité pneu. Pokračovala určitá dramata - Hamilton při pokusu o rychlé kolo nezvládl první dvojzatáčku a rovněž se podíval, jak vypadá okruh mimo vymezenou trať, Bottas se otočil na stejném místě, kde měl problémy Alonso a do třetice tu nezvládl výjezd z Hillovy zatáčkjy ani Verstappen a lehce poškodil svůj Red Bull. Někdejší dvojnásobný mistr světa strávil většinu prostřední části v boxech, protože mechanici museli dát do pořádku podlahu jeho vozu.
2. trénink - Ferrari kolem Maxe, Hamilton má potížeUž na začátku druhé části GP Austrálie bylo jasné, že se odehraje bez Albona a uvidíme jen 19 vozů - ani mechanici WIlliamsu nedokáží zázraky. Odpolední jízdy začala většina vozů opět na středně tvrdé směsi a tentokrát laťku položil Sergio Pérez - 1:20,434. Další časy pilotů z druhé poloviny startovního pole se vměstnaly do dalších čtyř desetin.
Pak k velké radosti místních na chviličku poskočil do čela Ricciardo (1:19,854), ale vzápětí už před ním byl Alonso a jeho výkon o 0,442 vteřiny jen naznačoval, jak rychle se trať ohřívá. Pořád ovšem vozy kroužily s pneumatikami žluté barvy škály tvrdosti C4. Hamilton se stále nemohl zbavit noční můry v podobě zatáčky 1 a opět tu značně prokormidloval.
Nejdéle s výjezdem čekal Verstappen, nejenže na trati panoval silný provoz, ale mechanici odstraňovali malý defekt z prvního tréninku. Piloti si v té době stěžovali na značné větrné poryvy, což pocítil například Leclerc v Hillově zatáčce. Další zrychlení znamenalo prolomení času 1:19,0 hned několika piloty a po první čtvrthodině zatrnulo mechanikům Williamsu - do hodin se dostal Sargeant - v zatáčce 11 "vzal" levým zadním kolem obrubník a měl štěstí, že při piruetě netrefil před sebou jedoucího Hülkenberga. Vůz ale nedoznal žádného poškození.
Další čtvrthodinu zahájil Leclerc dalším posunem na 1:17,936 a Gasly "skoropolibkem" bariéry v první DRS zóně. Všichni piloti zatím využívali jen středně tvrdou směs, až na závěr dvacáté minuty vyzkoušely oba vozy Aston Martin nejměkčí - měly pro sebe zcela volnou trať - ale Alonso Leclerca neohrozil (1:18,127). Stroll svůj pokus "zničil" skokem přes obrubník ve stejném místě, kde havaroval Albon a poté mizerné kolo dorazil smykem v předposlední zatáčce - a málem trefil v trávě pokojně odpočívajícího místního opeřence.
Verstappen na C4 vyjel až po 23 minutách ve chvíli, kdy se Alonsovi podařilo dostat se před Leclerca o 0,024 vt. Snažili se oba domácí piloti, ale čekalo se, co předvede obhájce titulu. I další piloti začali nasazovat nejměkčí směs, Verstappen ale první rychlé kolo "zazdil" také v zatáčce u nájezdu do boxů (1:19,848). Proto prozatím v čele zůstávaly oba Astony s rychlejším Strollem. Hillova zatáčka nadále trápila piloty, po obrubníku se proskákal Magnussen, Russell zase napodobil Hamiltona v zatáčce 2, kterou si zkrátil přes trávník, což v závěru zopakoval i Sargeant
#F1 #AustralianGP Qualifying simulation pace after Friday's practices - gaps to fastest #Ferrari according to @f1:2. #RedBull +0.05s3. #AstonMartin +0.26s4. #McLaren +0.33s5. #Mercedes +0.5s pic.twitter.com/RpHasrQMDC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 22, 2024Ve chvíli, kdy si piloti Ferrari vyzkoušeli měkké pneumatiky, se Verstappen poněkud rehabilitoval (1:18,320), ovšem jeho čas ovlivnil Zhou v zatáčce 15 (ale neměl moc šancí kam uhnout). Maranellští shodně nezvládli střední sektor, ale zbytek byl v jejich podání solidní, takže Leclerc opět převzal vedení (1:17,423) a Carlos se zařadil na 4. místo. Max si nadále schovával měkkou směs na závěr a jeho třetí pokus už byl hodně sympatický - 1:17.981.
Hamilton byl dalším, kdo vzal natvrdo obrubník v Hillově zatáčce a podle pohledu bylo jasné, že jeho vůz na spodku doznal nějakého poškození. Leclerc mezitím potvrdil svou dominanci nejrychlejším časem a Sainz jr. se postavil po jeho bok. Čekalo se, zda je převálcuje Verstappen na červených pneu, ale k tomu došlo jen z poloviny - Max na druhý pokus na tisícinu vyrovnal Sainzův čas a teprvé poslední pokus mu umožnil vklínit se mezi obě Ferrari. Hamilton se po svém incidentu už na trati neobjevil a dalším mužem s problémy byl Cunoda, hlásící do boxů problémy s podvozkem.
V závěru už se časy nezlepšily, pouze svou část boxů lehce vyděsil Leclerc, když napodobil Hamiltona z prvního a projel se po trávě v úvodní pasáži okruhu; bohužel z boxů Williamsu přišla nemilá zpráva - tým nemá pro Albona náhradní podvozek a panují pochybnosti, zda ho do posledního tréninku půjde dát dohromady.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.