Pro našince je Grand Prix u protinožců vždy zkouškou vůle, protože časový posun tu vykoná své. Samozřejmě není málo těch, kdo navzdory (nebo s podporou) rodinných příslušníků ponocují či vstávají s ranním kuropěním, aby zjistili, jak si smečka F1 vede.
Na trati v Melbourne se zpočátku zkoušelo všechno možné, třeba Alonso se vydal zkoušet zařízení pro měření aerodynamické zátěže, a když stanovil Russell první čas (1:30.214), byl to opravdu jen údaj - okruh nejdřív potřeboval "ogumovat", aby se výkony blížily realitě. Snad i proto zpočátku piloti volili středně tvrdé pneu, jenom Verstappen, Pérez a Leclerc se proháněli na nějměkčích. Posledně dva jmenovaní se přetahovali o nejrychlejší kolo - ale zatímco Pérez na trati "držel", Leclerc s Verstappenem si dojeli do boxů své vozy "poštelovat".
Po čtvrthodině se usadil na čele Leclerc (1:19,110), ale odtud ho rychle vystrnadil Verstappen (1:18,670), aby nastala další část provázená komplikacemi. Alonsovi se nepovedlo zkrotit svůj vůz v zatáčce Clark a prohnal svůj Aston vnějším štěrkovým polem. Když většina vozů odpočívala v boxech nebo zkoušela delší stint, vyšvihl se do čela Norris (1:18,564) a snaživě mu sekundovali Stroll a překvapivě Cunoda.
Ve chvíli, kdy se pilotu McLarenu dostal na dostřel Leclerc zavlály červené vlajky - Albon v zatáčce 7 příliš "střihl" obrubník a jeho Williams FW44 začal připomínat kulečníkovou kouli. Pilot vylezl bez újmy, o vozu už se to říci nedalo. Po vyčištění trati se sice ostatní vydali na trať, ale chladné počasí jim nedovolilo zahřát většinou už použité pneu. Pokračovala určitá dramata - Hamilton při pokusu o rychlé kolo nezvládl první dvojzatáčku a rovněž se podíval, jak vypadá okruh mimo vymezenou trať, Bottas se otočil na stejném místě, kde měl problémy Alonso a do třetice tu nezvládl výjezd z Hillovy zatáčkjy ani Verstappen a lehce poškodil svůj Red Bull. Někdejší dvojnásobný mistr světa strávil většinu prostřední části v boxech, protože mechanici museli dát do pořádku podlahu jeho vozu.
2. trénink - Ferrari kolem Maxe, Hamilton má potížeUž na začátku druhé části GP Austrálie bylo jasné, že se odehraje bez Albona a uvidíme jen 19 vozů - ani mechanici WIlliamsu nedokáží zázraky. Odpolední jízdy začala většina vozů opět na středně tvrdé směsi a tentokrát laťku položil Sergio Pérez - 1:20,434. Další časy pilotů z druhé poloviny startovního pole se vměstnaly do dalších čtyř desetin.
Pak k velké radosti místních na chviličku poskočil do čela Ricciardo (1:19,854), ale vzápětí už před ním byl Alonso a jeho výkon o 0,442 vteřiny jen naznačoval, jak rychle se trať ohřívá. Pořád ovšem vozy kroužily s pneumatikami žluté barvy škály tvrdosti C4. Hamilton se stále nemohl zbavit noční můry v podobě zatáčky 1 a opět tu značně prokormidloval.
Nejdéle s výjezdem čekal Verstappen, nejenže na trati panoval silný provoz, ale mechanici odstraňovali malý defekt z prvního tréninku. Piloti si v té době stěžovali na značné větrné poryvy, což pocítil například Leclerc v Hillově zatáčce. Další zrychlení znamenalo prolomení času 1:19,0 hned několika piloty a po první čtvrthodině zatrnulo mechanikům Williamsu - do hodin se dostal Sargeant - v zatáčce 11 "vzal" levým zadním kolem obrubník a měl štěstí, že při piruetě netrefil před sebou jedoucího Hülkenberga. Vůz ale nedoznal žádného poškození.
Další čtvrthodinu zahájil Leclerc dalším posunem na 1:17,936 a Gasly "skoropolibkem" bariéry v první DRS zóně. Všichni piloti zatím využívali jen středně tvrdou směs, až na závěr dvacáté minuty vyzkoušely oba vozy Aston Martin nejměkčí - měly pro sebe zcela volnou trať - ale Alonso Leclerca neohrozil (1:18,127). Stroll svůj pokus "zničil" skokem přes obrubník ve stejném místě, kde havaroval Albon a poté mizerné kolo dorazil smykem v předposlední zatáčce - a málem trefil v trávě pokojně odpočívajícího místního opeřence.
Verstappen na C4 vyjel až po 23 minutách ve chvíli, kdy se Alonsovi podařilo dostat se před Leclerca o 0,024 vt. Snažili se oba domácí piloti, ale čekalo se, co předvede obhájce titulu. I další piloti začali nasazovat nejměkčí směs, Verstappen ale první rychlé kolo "zazdil" také v zatáčce u nájezdu do boxů (1:19,848). Proto prozatím v čele zůstávaly oba Astony s rychlejším Strollem. Hillova zatáčka nadále trápila piloty, po obrubníku se proskákal Magnussen, Russell zase napodobil Hamiltona v zatáčce 2, kterou si zkrátil přes trávník, což v závěru zopakoval i Sargeant
#F1 #AustralianGP Qualifying simulation pace after Friday's practices - gaps to fastest #Ferrari according to @f1:2. #RedBull +0.05s3. #AstonMartin +0.26s4. #McLaren +0.33s5. #Mercedes +0.5s pic.twitter.com/RpHasrQMDC
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) March 22, 2024Ve chvíli, kdy si piloti Ferrari vyzkoušeli měkké pneumatiky, se Verstappen poněkud rehabilitoval (1:18,320), ovšem jeho čas ovlivnil Zhou v zatáčce 15 (ale neměl moc šancí kam uhnout). Maranellští shodně nezvládli střední sektor, ale zbytek byl v jejich podání solidní, takže Leclerc opět převzal vedení (1:17,423) a Carlos se zařadil na 4. místo. Max si nadále schovával měkkou směs na závěr a jeho třetí pokus už byl hodně sympatický - 1:17.981.
Hamilton byl dalším, kdo vzal natvrdo obrubník v Hillově zatáčce a podle pohledu bylo jasné, že jeho vůz na spodku doznal nějakého poškození. Leclerc mezitím potvrdil svou dominanci nejrychlejším časem a Sainz jr. se postavil po jeho bok. Čekalo se, zda je převálcuje Verstappen na červených pneu, ale k tomu došlo jen z poloviny - Max na druhý pokus na tisícinu vyrovnal Sainzův čas a teprvé poslední pokus mu umožnil vklínit se mezi obě Ferrari. Hamilton se po svém incidentu už na trati neobjevil a dalším mužem s problémy byl Cunoda, hlásící do boxů problémy s podvozkem.
V závěru už se časy nezlepšily, pouze svou část boxů lehce vyděsil Leclerc, když napodobil Hamiltona z prvního a projel se po trávě v úvodní pasáži okruhu; bohužel z boxů Williamsu přišla nemilá zpráva - tým nemá pro Albona náhradní podvozek a panují pochybnosti, zda ho do posledního tréninku půjde dát dohromady.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.