Vytýčit si nějakou trasu a dlouhodobě ji plnit je jistě zajímavé, snad i chvályhodné. Ovšem velmi často se podobný přístup může obrátit proti tvůrcům takového postupu. Asi nejlépe lze tento fakt demonstrovat na prachmizerném začátku sezóny 2024 u týmu Alpine.
Mnozí z vás si jistě vzpomenou na slunné prognózy ještě v barvách Renaultu, hovořících o postupném zkvalitňování vozu, jehož gradací bude útok na vítězství v Grand Prix a ve finále boj o korunu automobilového krále. Jenže roky plynou a Alpine spíš míří na druhou stranu startovního pole. Jistě je na stahování kalhot dost času, brod je ještě daleko a po dvou neúspěšných závodech je předčasné dělat nad Alpine kříž.
Zvídavé fanoušky ale zajímalo, proč se tým znenadání propadl až na poslední příčky letošních účastníků šampionátu. Šéf týmu Bruno Famin připustil, že jednou z příčin byl jakýsi „krok stranou“ a odchýlení od praxe ostatních týmů, jdoucích do změn na plný plyn. Nicméně tristní výkony v Bahrajnu a Saudské Arábii bylo nutné udělat nějaké zásahy. Přispěla k tomu i rezignace technického ředitele Matta Harmana a hlavního aerodynamika Dirka de Beera.
V Enstone se rozhodli okopírovat loňský a úspěšný „třípilotní“ technický postup McLarenu. „Sice jsme očekávali těžký začátek sezóny, tušili jsme ho a také na to při představování vozu upozornili. Ale poslední místa v Bahrajnu, to byl pro nás upřímně šok. Jen to potvrdilo, že v našem týmu je potřeba učinit změny a my se pro ně rozhodli. Musíme do továren přenést to, co jsme činili v závěru loňského roku na trati. Tedy změnu myšlení, větší kreativitu a za přispění tří technických ředitelů udělat organizaci mnohem více horizontální než vertikální. Naším mottem je dosáhnout větší aktivity, agility a skutečného rozvoje našich pracovníků,“ burcuje francouzský tým ředitel Bruno Famin.
Šéf Alpine, jenž na svou pozici přišel v červenci minulého roku, je pevně přesvědčen o vzestupu během sezóny a doufá, že postupně přebudovaný model A524 ještě dosáhne dobrých výsledků - navzdory onomu nepříjemnému začátku na asijské půdě.
„Čeká nás další vývoj zcela nového vozu. Klíčem je pochopení problémů a jejich řešení. Máme celkem jasnou představu, kde problémy tkví a tvrdě na nich pracujeme. Auto má určitě svůj potenciál. Čeká nás tvrdá práce, ale je při ní nutné změnit způsob vývoje vozu, dost možná i samotné prezentace na závodní trati. Stručně řečeno, musíme přehodnotit náš obecný přístup ke všemu,“ dodává Famin.
Objevují se samozřejmě kritické hlasy a argumenty, jestli už není pozdě. Jak uvádí nejeden zdroj, jednou z příčin může být určitá izolace a fakt, že francouzské motory nejsou dodávány nějakému dalšímu zájemci. K tomu můžeme přičíst i odstoupení Pierra Gaslyho v Saudské Arábii hned po startu, což podle Famina neumožnilo týmu posbírat důležitá data. Ocon se dostal do skupiny pilotů marně bojující s Kevinem Magnussenem a tomu musel přizpůsobit své působení na trati.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.