INTERLAGOS - NEJRYCHLEJŠÍ KOLA ZÁVODU A STRATEGIE; Nejrychlejší kolo Velké ceny Brazílie zajel s velkým náskokem Lando Norris s McLarenem, mezi nejlepší trojici kromě vítězného Maxe Verstappena patřil Daniel Ricciardo. S jakými strategiemi nastoupili piloti do závodu?
V Brazílii se jelo na 71 kol, pilot McLarenu svůj nejlepší pokus předvedl v tom 61., které zvládl za 1:12,486 min, což bylo o velký kus rychleji, než Verstappen s ještě lehčím vozem o 7 kol později - to byl Holanďan o 0,936 sekundy pomalejší.
Lando se Maxe po celý závod držel na dostřel, ale ke skutečnému útoku se dostal jen jednou krátce po startu, o vítězství Red Bull se nepochybovalo. McLaren však ukazuje, že stále dosahuje pokroku.
Třetí nejrychlejší kolo bylo naměřeno Danielovi Ricciardo, jenž na to Verstappenovo ztratil 0,444 s. Na body to kvůli poškození vozu v úvodní zatáčce po startu ale Australanovi žel nestačilo, jeho týmový kolega Juki Cunoda i přes několik chyb skončil devátý, AlphaTauri konkurenceschopná byla.
Pneumatiky a strategieDle předpokladů piloti volili dvouzastávkovou strategii měkká - středně-tvrdá - měkká směs. Verstappen si dojel pro své 52. vítězství v kariéře a 17. v letošní sezóně, čímž ustanovil nový rekord. S 85% úspěšností překonal také Alberat Ascariho, jenž v měl v roce 1952 úspěšnost 75%.
Závod byl velmi zábavný od začátku do konce. Po úvodní bouračce jsme viděli spoustu zajímavých manévrů a úspěných předjetí, nejvíce ze sedadel zvedalo diváky závěrečné drama mezi Fernandem Alonsem a Sergiem Pérezem, v kterém uspěl španělský veterán: cílem projel o 53 tisícin sekundy před Mexičanem!
To vše na dráze, která je k pneumatikám velmi přísná. Piloti se museli tvrdě pracovat na tom, aby je šetřili, ke konci svých stintů na to ale často přitlačili. Měkká (C4) směs fungovala lépe než středně-tvrdá (C3), protože poskytovala více přilnavosti a vozy se na ní méně smýkaly. Téměř všichni ji využili pouze na jeden (prostřední) stint.
Devatenáct z dvaceti jezdců si pro start závodu vybralo měkké pneumatiky, pouze Logan Sargeant s Williamsem začínal na středně-tvrdých. Po restartu svůj přístup k začátku však změnil, stejně jako Oscar Piastri volící opačný přístup (přezul z měkké na středně-tvrdou směs).
Třikrát se v boxech objevil pouze Ocon, který projel cílem jako desátý. Jeho týmový kolega Pierre Gasly s dvouzastávkovou strategií ale skončil o tři příčky výše.
Nejdelší stinty předváděly McLareny: Norris vydržel na středně-tvrdé směsi 32 kol, Piastri na měkké 28 kol.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.