Docela by mě zajímalo, kolik lidí se sem tam s větším či menším zájmem věnuje statistice. Já do ní občas hrábnu i mimo tradiční závěrečné hodnocení sezóny a sem tam mi z toho všeho vyjdou docela zajímavé poznatky.
Grand Prix USA byla doprovázena nadšenými články, kterak se po třiceti letech opět objevil bodový zápis u amerického jezdce. Velká to sláva, zvláště když se mu to povedlo na domácí půdě. Samozřejmě se našly dostatečně střízlivé hlasy, upozorňující na fakt, že Logan Sargeant se ke kýženému bodu dostal jen diky dvojité diskvalifikaci soupeřů. Ale těch aspektů je poněkud více.
Rozhodně proti Sargeantovi, navzdory jeho destrukčním představením, nic nemám. Nechci ani omlouvat prohřešky proti pravidlům, ač jsou třeba sebemenší. Pravda, vadí mi, když někdo uvede v život nepříliš promyšlenou věc a na jejím základě pak ze závodu udělá bramboračku. Ale to je trochu jiná oblast. Bohužel inflace prostupuje celým naším světem a F1 se jí také nevyhnula. Upřímně, dvojí navýšení bodového ohodnocení mi přijde jako naprosto samoúčelné a vlastně je jednou velkou degradací minulosti. Upřímně, když jsem se pustil do přípravy publikace o historii takzvaných "neúspěšných týmů", tak by například letošní trojicí AlphaTauri, Alfa Romeo i Haas hezky zametly, a některé by to zvládly i s poměrně solidně ohodnoceným Williamsem.
To samé je případ i Logana Sargeanta. V oficiálních statistikách bude mít uveden (prozatím) pyšný bod a ohýbači historie na něj budou poukazovat jako na hrdinu, jenž ho dosáhl po třiceti letech od úspěšného posledního závodu Michaela Andrettiho, jenž završil svou kariéru v F1 třetím místem v GP Itálie. Ale kladu otázku - vzpomene si někdo na Scotta Speeda, rovněž Američana, jenž v letech 2006-2007 dosáhl čtyř umístění, jimiž Sargeanta hravě trumfnul. V GP Austrálie 2006 a v Monacu 2007 dojel devátý, desátá místa obhájil v GP Francie a Kanady 2006. Podotýkám, že ani v jednom případě netěžil z penalizací soupeřů, ba dokonce v Austrálii 2006 mohl být osmý, ale protože dle komisařů předjížděl v režimu žlutých vlajek, vyfasoval 25 trestných vteřin a to ho posunulo za Davida Coultharda - a tím přišel o bod. Protože už tehdy platil systém osmi bodovaných míst, a ke Scottově smůle další inflace hodnocených pozic nastala až tři roky poté, co v F1 skončil.
1 1 Max Verstappen Red Bull 140 2 2 Sergio Pérez Red Bull 63 3 3 Lewis Hamilton Mercedes 43 4 4 Fernando Alonso Aston Martin 41 5 6 Lando Norris McLaren 38 6 5 Carlos Sainz jr. Ferrari 33 7 7 Charles Leclerc Ferrari 29 8 8 George Russell Mercedes 24 9 9 Oscar Piastri McLaren 15 10 10 Pierre Gasly Alpine 6(Pozn. druhý sloupec uvádí pro srovnání umístění v aktuální průběžné klasifikaci šampionátu)
Mimochodem, pokud bychom si vzali onen dle mého názoru asi nejvíce spravedlivý klíč používaný v letech 1961-1990, šampionát by se zase až tak dramaticky nezměnil, takže ony řeči o větším a do závěru šampionátu trvajícím napínavém průběhu nejsou docela opodstatněné. Ostatně, jak by vypadal letošní ročník podle zmíněného bodového klíče ukazuje tabulka o něco výše. Pro pořádek, do výsledků nejsou započítány sprinty ani prémiové body za nejrychlejší kola. Pilotů, kteří by dosáhli na body, by bylo pouhých dvanáct (Stroll 5, Ocon 4) a v Poháru konstruktérů by bylo jen šest hodnocených týmů.
Někdo možná řekne, že jsem staromilec a bráním neobhajitelné. Netvrdím a ani si netroufám vyzdvihovat jeden systém nad jiný, ale někdy mám dojem, že nastalé změny jsou jen kosmetickou úpravou, aby to vypadalo, že se něco děje. Ale že by se samotná podstata závodění kvůli těmto eskapádám nějak vylepšovala?
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.